måndag 16 augusti 2010

Innebandylegender 1: Påttan


Men först:

Såg en bild från Cykelvasan i tidningen. Alla hade raka styren.

Man FÅR nämligen inte ha BOCKstyre.

Mera Cykelvasan:

Innan loppet var arrangörerna rädda för att det skulle bli regn.

Det hade väl inte gjort nåt med lite skitväder.

Det hade väl varit värre om det blivit skidväder.

*****

Idag startar den: min "lilla" intervjuserie med Innebandylegender. Människor som är legender i Världen, Sverige, Dalarna, Falun - eller bara för Mig.

Människor som figurerat inom innebandyn på ett eller annat sätt. Det kan vara som spelare, domare, bloggare, förtroendevalda eller vad som helst.

Dom har alla två gemensamma nämnare: Dom har betytt oerhört mycket för innebandyn som sport, och dom är alla mycket trevliga personer.

Jag har hittills fått in fjorton svar och nitton som lovat att svara. Och "Det kommer mera".

Blogghösten kommer att bli rolig, det är jag säker på.

*****

Först ut, nummer ett, premiärlejon är ingen mindre än Maria Poutamo, den spralliga moratjejen som man aldrig riktigt vet var man har.

Och apropå premiärlejon, hon hör till de första tjejerna i landet som spelade innebandy. Och det framkommer inte i texten nedan, men förutom att hon var för j-vligt duktig på att spela, så var hon en duktig domare i innebandy också.

*****

Innebandylegender 1: Maria Poutamo

Vilket är ditt fullständiga namn?

Maria Katarina Poutamo.

Har du något/några smeknamn?

Påttan.

När och var är du född?

9 januari 1970 i Mora.

Hur och var bor du idag?

Bor i ett garage i Danderyd. Skitfint...med egen brygga.

Har du någon familj?

2 barn, Amanda och Sanna.

Vad kör du för bil?

Volvo V40.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Jag gick Ekonomisk linje, är utbildad trädgårdsmästare idag.

Vad arbetar du med idag?

Dödgrävare på Danderyds kyrkogård.

Har du några fritidssysselsättningar?

Hinner inte med det just nu...

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Spelar inget själv för tillfället.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Ne,j eftersom jag började så tidigt så var vi väl alla förebilder för varandra...

Vilken är din moderklubb?

Kais så klart!!

Har du spelat i några andra klubbar?

Bro IK.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Började som målvakt 2 träningar...

Sedan har jag spelat på alla platser beroende var jag behövdes och hur bra tränad jag var.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Styrka: Målsinnet, Skott.

Svaghet: Fick höra att jag var lite lat!!!

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Spelade två landskamper, plus materialare åt damlandslaget 2005-2007.

Har du några meriter?

SM-Guld,silver och brons som spelare.

VM-guld som ledare.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Det måste varit SM guldet som vi tjejer tog...

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

VM guldet... Var ju inte med på planen då...

Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Fotboll div 2, cykling, bordtennis.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Truppgymnastik.

lag: Mora.

semesterort: Åhh, vill till Nya Zeeland men som jag har varit på då måste jag säga hmm Budapest.

film: Det stora blå.

TV-serie: House... Vilken kille...

70-talsprogram: Hmm hmm då var jag så liten men jag passar nog.

80-talsprogram: Tittade man på tv då ... Var mitt i innebandyn under den tiden.

90-talsprogram: Jisses.

bok/författare: Pojken som kallades det.

färg: Blå.

mat: Allätare men surströmming passar jag...

dryck: Det mesta slinker ner men favorit rött vin med riktig choklad.

artist: Åhh måste man välja en??? Lyssnar på allt men dansband avstår jag gärna från...

låt: Journey - Faitfully

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

En yxa, ett metspö och mitt Nintendo Wii.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

En kock, En snygg händig man, Jeff Dunham.

Har du något motto/citat/ordspråk?

Lev i dag inte i morgon.

Eller varför springa när någon annan gör det!!! (under innebandytiden)

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

När Lina Hansson som junior kommer upp i laget och jag får henne att duka av allt åt alla i laget på McDonalds i Umeå...

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Lev inte på gamla meriter utan sök nya hela tiden.

*****

Så, då var det igång!

*****

Nu ska jag göra en Banana Split till frugan. Har man världens bästa fru så har man.

Klar!

*****

Kvällens låt: Black Hole Sun - Soundgarden

*****

En med ringa förstånd får trötta fötter
/Nordström/

Inga kommentarer: