fredag 27 augusti 2010

Innebandylegender 10: Göte


Men först:

Säg att linjedomaren i hockey släpper pucken, samtidigt som det spelas till exempel Alcazar i högtalarna. Blir det ett disco-tek då?

*

Det är här alla tjuvar och mystiska personer förvarar sina grejor:

*****

En av mina Facebookvänner, Gästrikelegenden Lennart Liljedahl, hade en ganska rolig kommentar idag:

Bra start på Finnkampen.

Promenadseger i gång.

I love it!

*****

Första tiotalet är nått i och med dagens Innebandylegend. Göte Sjödin. Borlängebo som är en av dom som sett flest matcher i innebandy av alla tror jag. Riktig legend i Borlänge som sprutat in poäng genom åren. Har ett riktigt, riktigt hårt skott.

Han kanske inte är så känd förutom i Dalarna, men för mig är han en riktig legend.

Jag ger er...Göte!

*****

Innebandylegender nr 10: Göte Sjödin


Vilket är ditt fullständiga namn?

Lars Göte Napoleon Sjödin.

Har du något/några smeknamn?

GS

När och var är du född?

4 Juli 1971, Sollefteå.

Hur och var bor du idag?

Bostadsrätt på Musikanten, Borlänge.

Har du någon familj?

Ingen egen.

Vad kör du för bil?

Äger ingen bil.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Verkstadsteknisk med inriktning på svets 2:a året.

Vad arbetar du med idag?

Vikariat nere i Värke.

Har du några fritidssysselsättningar?

Film, data, innebandy, allt med NHL.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Ska försöka mig på ännu en säsong. Har varit lite till och från sista 5-6 åren.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Thomas Brottman.

Vilken är din moderklubb?

BSK.

Har du spelat i några andra klubbar?

BSK, Norra Tuna och CSKA.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Började som center. Men så snart jag lämnade BSK intog jag högerkanten och har stannat där sen dess. Mindre hemjobb på den positionen ;)

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Styrka var självklart skottet.

Svagheten är väl stort sett allt annat.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Varit med i styrelsen vid några tillfällen. Haft hand om bingolotto i både BSK och Tuna.

Har du några meriter?

Har käkat 111 köttbullar vid ett tillfälle, haha.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Har ju aldrig vunnit något märkvärdigt inom innebandyn mer än några divisionssegrar på låg nivå och några enstaka lort-Cuper. Så det får nog bli några av dom mål jag gjort. Och ett sticker ut då jag på något sätt lyckades göra en CC och på vägen mot målet dra 5 motståndare + målvakten. Det var i en träningsmatch mot Ludvika som då var nystartade, tror det var 1990. Mango utbrast högt från läktaren att jag hade gjort ett Makarov mål. Och sen när han visade mig det målet så var det inte allt för olikt Makarovs mål. Och om någon borde veta sånt så är det ju Rysstorsken Mango.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Alla fester och tugget i omklädningsrummet.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Fotboll.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): NHL hockey.

lag: Colorado Avalanche.

semesterort: Har ingen sådan.

film: Tuff fråga. Finns många riktigt bra filmer. Drar väl till med Forrest Gump.

TV-serie: Idag Criminal Minds. Sett till alla år så blir det Familjen Macahan.

70-talsprogram: Fem myror är fler än fyra elefanter, Trolltider.

80-talsprogram: Macahan och Kampen om Colorado. Visserligen är dom gjorda på 70-talet. Men det var under 80-talet jag såg dom.

90-talsprogram: Våra värsta år, Vänner.

bok/författare: Pestens tid/Stephen King.

färg: Blå.

mat: Thai.

dryck: Vanligt kranvatten.

artist: Håkan Hellström.

låt: Nog den svåraste fråga man kan få. Det ändras ju konstant vilken favoritlåt man har. Just nu är det Timo Räisänen's Sixteen som jag lyssnar mest på.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Mat, en kasse med bra böcker. Och sen en transportör a la Star Trek tills den dagen jag tröttnar på ön.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle jag du ta med till dig samma ö?

En kock, en personlig tränare och Brooke Langton.

Har du något motto/citat/ordspråk?

Ett motto jag hade var Bottenviken Uppsala. Inte direkt världens bästa. Idag har jag nog inget.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

I en träningsmatch för många, många år sen. Närmare bestämt 1989. Vi spelade borta mot Gustaf och som dom flesta vet så stod målvakterna ofta utan hjälm eller någon form av ansiktsmask. I alla fall så fick jag på en kalasträff från halva plan, ett minsveparskott som var det vanligaste sättet att skjuta på den tiden, förutom dragskottet då. Målvakten sitter där å jag bränner nog till en mittbena på honom och träffar ribban klockrent. Varav man hör målvakten utbrister: Så där hårt får man inte skjuta.

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Ta till vara på livet. Åren springer fort iväg.


*****


I morgon ska alltså jag och prinsessan Ella stå på loppmarknad.

Hoppas vi inte får med oss några loppor hem bara...

*****

Vi har besök av barnens kusin Jossan från Vansbro, så nu ska jag vara lite trevlig.

*****

Kvällens låt: Brown eyed Girl - Van Morrison

*****

Den som kan tala väl kan ljuga väl
/Nordström/

Inga kommentarer: