tisdag 17 augusti 2010

Innebandylegender 2: Slim Thomson

Men först:

Såg på Tradera att det var någon som sålde en äkta Bumerang från Australien.

Vågar man köpa en sån?

Hur ska man kunna vara säker på att den inte flyger tillbaka när man öppnar paketet?

*

Koppen, exil-örebroare i Göteborg, bloggare, demontränare mm skrev på Facebook att han surfade på tåget.

Verkar farligt att åka tåg om det är så mycket vatten.

*

Del nummer 2 i intervjuserien Innebandylegender kommer redan nu.

Personer som på ett eller annat sätt betytt mycket för innebandyn.

Dagens legendar: Slim Thomson. Lång, gänglig back i Mora IBK och några andra moraföreningar på det glada 80- och 90-talet.

Mycket hårdskjutande sådan.

Och han hade förmodligen den konstigaste hooken genom tiderna i Dalarna. Om man lade ner klubban så pekade den 7-8 centimeter uppåt. Men mätte man klubban så var det knappt nån vinkel alls. Märkligt.

Nåja. Här kommer Slim!

*

Innebandylegender 2: Slim Thomson


Vilket är ditt fullständiga namn?

-Slim Thomsson

Har du något/några smeknamn?

-Nix, alla tror ändå att Slim är mitt smeknamn.

När och var är du född?

-5 juli 1971, 6 veckor för tidigt när mina föräldrar var på semester i Tunisien.

Hur och var bor du idag?

-I ett radhus i Röbäck (Umeå).

Har du någon familj?

-Fru och två barn.

Vad kör du för bil?

-SAAB 9-5

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

-Social Linje på gymnasiet sedan har det blivit en magisterexamen i systemvetenskap på Umeå Universitetet.

Vad arbetar du med idag?

-Jag jobbar som Data Warehouse-utvecklare på Swedbank.

Har du några fritidssysselsättningar?

-Flugfiske, men jag har alldeles för lite tid över...

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

-Spelar sporadiskt innebandy i Korpen samt i "Sunday League" med Umeå City, det är en veteranserie som västerbottens innebandyförbund anordnar.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?

-Esa Karjalainen så klart!

Vilken är din moderklubb?

-Metal IBK

Har du spelat i några andra klubbar?

Noretpojkarna IF, Pintorp IBK, Mora IBK, Umeå IBK -95, Umeå City IBK, IBK Dalen, Hörnefors IF, Röbäcks IF

På vilken plats i laget spelade/spelar du?

-I unga år spelade jag på centerposition, men i huvudsak har jag spelat som back.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

-Min styrka har alltid varit mitt skott. Min svaghet (tycker jag nu så här i efterhand) är mitt offensiva passningsspel...det blir inte många assist på att passa bollen efter kanten eller bara skjuta på mål, om man säger så ;-)

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

-Jag var domare i många år tills jag blev less på det, har även haft några sporadiska tränaruppdrag vid olika tillfällen. Nu är jag tränare för Röbäcks IF's pojkar -03 där min son spelar.

Har du några meriter?

-Inte mer än ett breddläger under Krister Olssons förbundskaptensperiod.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

-Det är svårt att peka ut ett enda eftersom det finns så många men ett av dem är kvartsfinalmatcherna mot KFUM Örebro (trots att vi förlorade med 2-1 i matcher).

Ett annat är en oförglömlig match mot Balrog i en knökfull "Noretgarderoben" som innehöll allt, spänning, fart och många heta känslor och som vi till slut vann. Det var speciellt att möta Balrog, så var det bara. Efteråt när vi tackade Balrog för matchen yppade Tord Norell följande oförglömliga ord till Conny Svensson (efter att otaliga gånger under matchen dragit Conny i tröjan så att det stod rätt ut som en strut); "-Ge mig din tröja så ska jag sy ihop den åt dig..."

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

-Kamratskapen!

Har du utövat några andra sporter än innebandy?

-Ishockey, fotboll, golf och Ju-jutsu är de andra sporter som jag utövat och varit medlem i föreningar men sen har jag i princip "provat på" alla typer av idrotter...

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): fotboll

lag: AIK

semesterort: pass

film: Gudfadern

TV-serie: Våra värsta år

70-talsprogram: Pang i bygget

80-talsprogram:The Black Adder

90-talsprogram: I manegen med Glenn Killing

bok/författare: Liftarens guide till galaxen / Douglas Adams

färg: röd

mat: Kryddstark

dryck: beror på sammanhanget (dock aldrig morotsjuice).

artist: AC/DC

låt: Hells Bells

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

-En skön soffa, en bra bok och ett par sjyssta solbrillor

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

-Angelina Jolie (till förströelse), Dalai Lama (för diskussion) och Gordon Ramsay (god mat).

Har du något motto/citat/ordspråk?

Pass.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

-I slutet på 80-talet när SM fortfarande spelades i cup-form så var vi (Noretpojkarna) till Motala och spelade i en kvalturnering. Jag kom inte ihåg vilka vi mötte men det återstod ca en halvminut av matchen och vi leder med 2-1, när Jan Eriksson (våran målvakt) får ett stenhårt skott från 3 meters avstånd mitt i ögat (målvakterna hade inga masker på den tiden!!). Returen går rakt ut till en medspelare samtidigt som Janne ligger och sprattlar som en mask på marken av smärta. Vad gör domaren då, blåser av matchen? Nej, han springer fram till Janne, lutar sig fram och utbrister; -Håll ut, det är bara 30 sekunder kvar av matchen!! Varpå Janne sakta reser sig upp med ena handen för ögat och fortsätter att spela samtidigt som utespelarna håller bollen i spel tills matchen är över. Det var tider det!

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Pass.

*

Slim är en legend på ett annat sätt också. Han måste vara den enda domaren som blivit slagen i huvudet med en sargbit av en spelare efter en match med orden "oj, jag tappade den".

Spelaren blev avstängd ett halvår. Oerhört långt på den tiden. Humor idag. Ännu mer humor är väl att jag gav samma spelare rött kort några år senare då han kallade mig pygmédjävel.

Också humor idag.

"Hej. Mitt namn är Per-Guran Nordström"

*****

Nu är dags att ringa efter John Blund. Undrar om han också finns på Eniro?

*****

Kvällens låt: Independent Love Song - Scarlet

*****

Det är ingen konst att hålla en dörr stängd som ingen bankat på
/Nordström/

Inga kommentarer: