tisdag 24 augusti 2010

Innebandylegender 7: Klas Persson


Men först:

Jag läste i Falu-Kuriren härom veckan att Friluftsfrämjandet i Gagnef har haft fisketävling.

Tvåa kom Maja Mört.

Oerhört roligt.

*****

Många barns favoriter är ju Bananer i pyjamas.

Det är bara att skala av sig kläderna och ta på pyjamasen när man ska lägga sig...

*****

I helgen (lördag) ska jag och prinsessan Ella, sex år, stå på loppis och sälja. Vi har rensat garage, förråd, kartonger och annat samt fått lite grejor av farmor & farfar. Så välkommen upp till Falu Fyndservice vid Rusta.

Vi behöver få in ett par hundra tusen eftersom vi ska renovera köket och båda badrummen.

Om vi inte får in några pengar så vad gäller badrummen får jag väl ställa upp i en WC-tävling.

Och vinna den.

*****

Attans vad fort det går. redan här kommer nummer sju i min lilla intervjuserie Innebandylegender.

Turen har kommit till en go' och gla' Göteborgare. Klas "Klabbe" Persson. Gammal Pixbomålis. Tränat både Faluns herrar och damer. Och jobbat med herrlandslaget.

En riktigt trevlig prick.

Håll till godo!

*****

Innebandylegender 7: Klas Persson


Vilket är ditt fullständiga namn?

Klas Rickard Persson

Har du något/några smeknamn?

Har väl fått höra Klabbe några gånger.

När och var är du född?

Jag är född, 19 november -67, och uppvuxen i Pixbo någon mil utanför Göteborg.

Hur och var bor du idag?

Bor i en tvåa i Majorna, Göteborg.

Har du någon familj?

Jag bor själv men har en stor familj med släkt och vänner.

Vad kör du för bil?

En man som kör stor bil brukar få höra att han har liten xxx, själv kör jag Toyota IQ…

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Jag gick av någon anledning på Tekniskt gymnasium, men är inte belastad med några högskolepoäng.

Vad arbetar du med idag?

Jag driver två egna företag, Acorno AB där vi konsultar inom informationssäkerhet och SeUpp där jag håller lite föreläsningar kring ledarskap och mental träning.

Har du några fritidssysselsättningar?

Innebandy är naturligtvis en fritidssysselsättning, även om det kan tangera arbete ibland beroende på uppdrag. Förutom innebandyn så gillar jag att resa, gå på konserter, laga och äta god mat, sitta på en trevlig pub eller på ett café. Utförsåkning, skoterkörning och dykning är inte heller fel när man får chansen.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Jag slutade spela innebandy i mitten av 90-talet och har helt ärligt inte spelat mer än max 5 gånger sedan dess. Sedan jag slutade spela själv har jag varit aktiv som ledare och tränare. Just nu är jag tränare för IBF Älvstranden i damernas div 1 södra. Dessutom är jag sedan några år tillbaka koordinator för herrlandslaget.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Jag tycker att alla ideella ledare runt om i landet är värda att beundra och ser gärna dem som mina förebilder.

Vilken är din moderklubb?

Pixbo IBK

Har du spelat i några andra klubbar?

Nej

På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Jag var målvakt.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

När jag stod i mål så brann jag för sporten och hade dessutom förmågan att vara som bäst när det gällde som mest. Mina svagheter som målvakt har jag förträngt.

Mina styrkor som tränare är nog att jag har en klar ledarfilosofi. Det som driver mig är utveckling; min egen, lagets och varje spelares. Jag bygger mitt ledarkap på glädje och positivt tänkande. Svagheterna som tränare är fysträning och taktik/analys. Därför ser jag till att omge mig med de som kan detta bättre än mig.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Har varit tränare för både herr- och damlag på olika nivåer. Har dessutom haft förmånen att få arbeta med olika svenska landslag i över 10 år.

Har du några meriter?

Jag har några VM- och SM-medaljer.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Jag försöker se fram emot varje ny match och njuta av den. När jag hade gjort 50 landskamper som ledare så bestämde jag mig för att ta vara på möjligheten att njuta lite mer av situationen.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Det måste ha varit när VM gick i Globen första gången, var det -96? Det var en hissnande känsla för mig, och säkert många fler, som varit med hela vägen från starten i början på 80-talet.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Jag var smashare i volleyboll som junior, eller tills de höjde nätet till 2,43…

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Fotboll, att titta på.

lag: Liverpool FC och IFK Göteborg.

semesterort: Fjällbacka i Bohuslän innan invasionen från Norge började.

film: Forrest Gump och det mesta av Quentin Tarantino.

TV-serie: Vad blir det för mat?

70-talsprogram: Sportspegeln.

80-talsprogram: Sportspegeln.

90-talsprogram: Sportspegeln.

bok/författare: Jag gillar Jo Nesbös deckare om Harry Hole.

färg: Saknar betydelse för mig.

mat: Grillat är godast, men inte på Burger King utan på Hyttgatan i Falun.

dryck: Kaffe

artist: Steven Wilson i Porcupine Tree.

låt: Pink Floyd – ”Shine On You Crazy Diamond”.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

En låda böcker, en låda vin och en soldriven och fullmatad mp3-spelare.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle jag du ta med till dig samma ö?

Peter Apelgren, Steven Wilson och Per Morberg. Fast det är klart några damer hade ju varit trevligt…

Har du något motto/citat/ordspråk?

Ta den dagen som den kommer och chansen när den kommer.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Anekdoter är ju roligast att berätta för dem som var med, men jag gör ett försök. Vi hade en kille i Pixbo på den tiden jag spelade, vi kan kalla honom Janne. Nästan alla anekdoter från den tiden handlar om honom. Han levde i nuet kan man säga och oroade sig inte så mycket för framtiden. Han blev uttagen minst två gånger till landslaget men tackade nej.

När vi spelade en viktig match så hade vi en dialog på bänken som gick ungefär så här:

- Vilken period är det?, Janne ställde frågan utan att slita blicken från spelet.

- Det är 3:de perioden, svarade någon.

- Vad står det?, frågade Janne efter någon halvminut, fortfarande utan att slita blicken från spelet.

- 5-4, svarade någon lite trött.

Efter en lång stunds tystnad frågade Janne:

- Till oss va?

Hela bänken garvade, men han hade säkert rätt vi ledde ganska ofta…

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Jag känner mig inte som någon kändis och har aldrig gjort det heller. Kanske undantaget någon kort period i Falun, och vad jag minns så tyckte jag inte om det.

Att vara med på din blogg Per är nog mitt kändaste ögonblick.

När vi spelade VM i Tjeckien så zoomade TV flera gånger mig och la ut texten ”Kent Göransson, coach” i bild. Vi garvade åt det i laget, men enades om att det var bra för Kents image. När jag i våras var på festen efter SM-finalen så mötte jag några glada killar inne på herrarnas. ”Kent Göransson!” ropade de triumferande. Så känd är jag och så känd är Kent…


*****


Nu är jag trött i ögat.

*****

Kvällens låt: September - Earth, Wind & Fire

******

Turen ger aldrig bort något, den bara lånar ut
/Nordström/

Inga kommentarer: