onsdag 25 augusti 2010

Innebandylegender 8: Johan Plyhm


Men först:

Dom är gamla, jag vet, men dom är bara så bra. Citat av Rolf Zetterlund och Christer Abrahamsson. Vi tar Roffe Z idag, så kör vi Abris i morgon.

- Vi hade dom på gaffeln men glömde knyta till.

- Lugn grabbar, lönen kommer radioaktivt.

- Nu går vi ut och visar var båten ska stå.

- Träningslägret i Spanien var i Portugal nånstans.

- Lugn grabbar, ni är inte ett dugg bättre än vad dom är.

- Grabbar, ni jobbar för dåligt och är alldeles för loja. Får jag se den minsta lojalitet i den andra halvleken byter jag ut er direkt.

Ibland undrar man nästan om det är på riktigt.

*****

Det är en dålig bild, men detta är faktiskt uppställningen för CSKA Mås-kvas lag:



*****

Ikväll (läs onsdag) hade vi årsmöte i DIBF. Det flöt på bra. Gode vännen och rutinerade mötesledaren/speakern PeO Karlström höll i taktpinnen. Marcus Grimborg blev omvald som ordförande och resten av styrelsen ser också riktigt bra ut. För övrigt tror jag att säsongen 10/11 kommer att bli riktigt bra för verksamheten i distriktet.

*

Efter mötet sa Katarina Hallvars-Jonsson, distriktslagsledare i F17:

- Kan vi inte trycka "Dalarna" på ryggen på overallerna? Så har alla andra distrikt.

- Nej, det har dom inte, sa jag.

- Jo, sa Katarina.

- Nej, sa jag. För på Småland står det Småland. Och på Stockholm står det Stockholm. Det står inte Dalarna på nåt annat distrikts ryggar.

Jag kan ju bara inte låta bli.

Men det vet ni väl vid det här laget.

*****

Näste man till rakning (vilket oerhört löjligt uttryck egentligen) i serien Innebandylegender är en falupöjk.

Närmare bestämt Johan Plyhm. Ur-HAIK:aren. Som jag haft fördelen av att ha varit tränarkollega med. Galet sportintresserad.

Dessutom en riktigt film- och TV-expert. Kan allt. När vi hade frågesport i bussen på skådespelare en gång tror jag han kunde 122 av 125. Imponerande.

Johan brinner alltid för vad han än gör. Det är stort. Mycket hjärta.

3, 2, 1, 0!

*****

Innebandylegender 8: Johan Plyhm

p

Vilket är ditt fullständiga namn?

Johan Lennart Plyhm

Har du något/några smeknamn?
"Plyhm"

När och var är du född?
72 - Falun

Hur och var bor du idag?
Kedjehus, Hälsinggården

Har du någon familj?
Sambo + 2 barn

Vad kör du för bil?
Renault

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Bygg & anläggning....

Vad arbetar du med idag?
Elevassistent på Britsarvsskolan

Har du några fritidssysselsättningar?
Sport= tennis, fotboll & hockey. Samt familjen.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Lirar i ett korplag ( vann både höst & vårsäsong :-), brukar lira 1/gång i veckan ute i Sundborn. Var även tränare för min dotter i HAIKs -03 lag. Även fungerat som sportchef/lagledare för IBF Ungdom.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Svårt....tyckte Bult (inte han i Hedemora) var grym förut...
Men nee ingen speciell.

Vilken är din moderklubb?
HAIK = Hälsinggårdens AIK ( för övrigt meste a-lagsspelare :-).

Har du spelat i några andra klubbar?
Ja, hade 7 (?) bra år i Sundborn.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Back. Nån säsong som center el fw men det var länge sen....

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Många svagheter :-( ... skott bla... styrka: en lagspelare & kanske var hygglig i defensiven... Största styrkan har nog varit mitt engagemang. Sen vill jag vinna allt jag (gör) är med i.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Oj... aa många. Tränare i HAIK, a-laget, herrjun & pojklag. Även med i styrelsen i HAIK. Tränare i Sundborn även herransvarig där. Tränat IBF Faluns b-juniorer, tränat IBF Falun ungdoms herrlag. Herransvarig i IBF Falun U. Observatör för U-19 landslaget. Tränare för Dalarnas distriktslag ( 9-10 ggr).

Har du några meriter?
Nee inte så många...... sm-brons med dalarnas P77-lag. Sen en massa seriesegrar & cupvinster men det kan väl inte räknas...?

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Se ovan. Sen alla Vikingline Cup vi vunnit.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Nån slutspelsmatch med IBF Falun kanske ?

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Fotboll för länge sen... nu försöker jag lira så mycket tennis jag kan :-)

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): tennis & fotboll

lag: Newcastle

semesterort: Florida, Key West

film: Aliens & Terminator 1 & 2

TV-serie: Vänner (el säsong 1 av 24)

70-talsprogram: Macahan

80-talsprogram: Miami Vice

90-talsprogram: Vänner

bok/författare: Beach, Alex Garland

färg: svart

mat: kebab, grillat

dryck: Hot Shot (iaf i början på 90-talet)

artist: Kent, Kings Of Leon, Krunegård

låt: (Just nu) Kings Of Leon: Sex on fire

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Tv, vatten, tennisgrejer.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Pone, Kalle B, Nadal kanske ?

Har du något motto/citat/ordspråk?
Nej inget speciellt faktiskt.....

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Har en anekdot från en match mellan Enviken-Sundborn...ett antal år sen (ca 7-8 år sen kanske)... En närkamp mellan Mathias Nordin (EIF) och Lars "Knodden" Åkerlund... Nordin gjorde en "spearing" på "Knodden" & fick således fem min utvisning...men domaren tar även ut "Knodden" på 2 min....med motivation "Ingen rök utan eld"... Grymt roligt... Vem domaren var? Säg så här: han har en slående likhet med Eric Clapton...

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Nej.....


*****

Nu är Nordström riktigt, riktigt trött.

*****

Kvällens låt: Leningrad - Billy Joel

*****

Även ett högt torn börjar vid marken
/Nordström/

Inga kommentarer: