torsdag 26 augusti 2010

Innebandylegender 9: Stefan Edberg


Men först:

Vi körde gamla klassiker med Roffe Z igår, idag tar vi Abris.

- Jag hälsar press, radio, TV och framför all massmedia välkomna.

- Då sa jag till domaren på ren svenska: Go home!

- Vi går ut och värmer upp i rektangulära cirklar.

- Grabbar, vad har jag sagt om skitnödiga utvisningar?

- Kom igen grabbar, dom har också en dålig målvakt.

Träskoklass på dom.

*****

Fan också, soppatorsk igen!

*****

Brorsan, Håkan, ska alltid vara värst. Ni som följt bloggen vet: Snackat med Bono (U2), skakat hand med Buzz Aldrin (andra mannen på månen) och spelat tennis med Björn Borg.

Har ju tidigare skrivit ett bejublat inlägg om hockeyspel. Bland annat om när jag gick i mellan- och högstadiet och min bästa kompis Anders och jag spelade matcher först till fem.

Med ett vingummi.

Och den som förlorade fick äta upp det.

Dom var INTE goda.

Pratade med brorsan om detta.

Det var väl inget, sa han.

Så klart.

Han och hans polare spelade med punschpraliner.

Dom kan definitivt inte ha varit goda.

Håkan - Per 1 - 0.

Igen.

*****

I serien Innebandylegender är turen är kommen till Stefan Edberg. Inte tennisspelaren dock.

Det här är mycket bättre än så.

Innebandyns Stefan Edberg. Den mycket sympatiske och glade värmlänningen. Som jag haft fördelen att vara på ett par kurser tillsammans med och träffat i en del andra sammanhang.

Jobbar som oddssättare på Svenska Spel.

Stort.

I alla fall bättre än som potatissättare.

Stefan har gjort oerhört mycket för utvecklingen av många (unga) spelare i landet.

Nog nu.

Varsågoda!

*****

Innebandylegender 9: Stefan Edberg

Vilket är ditt fullständiga namn?
Karl Folke Stefan Edberg

Har du något/några smeknamn?
Nix

När och var är du född?
1969 i det ljuvliga Karlstad

Hur och var bor du idag?
Bor i en lite villa i Råcksta, Stockholm.

Har du någon familj?
Fru och två små barn - Felix 3,5 och Nora 1,5.

Vad kör du för bil?
En Volvo

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Social linje...P-Linjen (ej klar) och sedan två år på Idrottskonsulentlinjen på Bosön

Vad arbetar du med idag?
Oddssättare på Svenska Spel

Har du några fritidssysselsättningar?
Golf var en stor del under ett par år (hcp 7,9), i övrigt är det väl familj, hus o trädgård som tar den mesta av min tid. Och lite innebandy såklart.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Insatserna blir färre och mindre för varje år, dock har jag återvänt till en gammal brottsplats och ska hjälpa Sverige U19 under säsongen.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Måste säga att Kigge Ahlqvist var en auktoritet inom sporten när min ledargärning startade. När jag i min ungdom spelade var Tommy Jonsson i Kents Gäng/Sjöstad en klar favorit - en riktig lirare med ett utomordentligt spelsinne och ofta iklädd vita trädgårdshandskar med "Makarov" ditskrivet i tusch.

Vill också passa på att lyfta fram Kristina Landgren och Johan Fredriksson som troligen är de skickligaste innebandyledarna vi har men som INTE fått den cred de är värda.

Vilken är din moderklubb?
Solstabôllen

Har du spelat i några andra klubbar?
Gjorde ett par tappra försök i Lidingöfavoriterna...

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Back. Släppte aldrig bollen...

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Som ledare är min svaghet just nu min brist på tid...och min absolut största och unika styrka nu är den enorma kunskapsbank jag besitter efter att i princip känna alla elitspelare, födda 1980-1993, och dess styrkor och svagheter...

Som spelare var jag obegripligt långsam. Men ett skapligt spelsinne med någorlunda mjuka handleder.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Järfälla o Kista/Järfälla i Elitserien, Sthlm Stadslag i massa år, scout i A-landslaget 05-08 men oftast Sverige U19

Har du några meriter?
Inga som innebandyspelare. Som ledare har det väl blivit lite genom åren vilket i o f s inte är konstigt då jag ofta verkat i överlägsna lag som Sthlm Stadslag, Sverige U19 och Sverige A.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Nja...kommer ihåg att vi spelade någon dygnet runt-turnering i Upplands-Väsby och där mötte kultlaget Stockholms Vingar (om jag inte skrönar likt Lars Ohly nu...)

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Av alla segrar kommer ofta VM-Guldet i Globen upp på näthinnan. Från totalt haveri till ett fantastiskt slut, inte minst för K Landgren som på ett makalöst sätt coachade hem guldet men god assistans av den alltid lika briljante Johan Fredriksson.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Framförallt riktig bandy (spelat allsvenskan med Boltic och diverse landslag) och fotboll i Karlstad BK (div 1 och diverse landslag). Satsade sedan fullt ut på fotboll men var alltid skadad...avslutade sedan min "karriär" 1995, som skadad, i Vallentuna BK.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Bandy och speedway!

lag: Manchester City och Hammarby

semesterort: New York funkar alltid

film: Mitt liv som hund

TV-serie: "De fattiga o de rika"...och på senare tid måste jag säga att "Solsidan" var lysande

70-talsprogram: "De fattiga och de rika"

80-talsprogram: "Famljen Macahan"

90-talsprogram: "Seinfeld"

bok/författare: Viktor Hugos "Samhällets olyckbarn"

färg: blå

mat: har på senare tid förälskat mig i moules frites...och kanske en flaska Chablis till det...

dryck: öl

artist: Beatles är alltid störst men går alltid igång på Håkan Hellström

låt: Imagine, John Lennon ÄR världens bästa låt.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
en fotboll, snus och min iphone.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Ola Skinnarmo, Håkan Hellström och Nina Persson

Har du något motto/citat/ordspråk?
"Allt som inte dödar, härdar" , körde vi hårt med under Kista/Järfälla-tiden...

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Ja, en uppsjö...vi har ju alltid varit en knippe märkliga människor i vår rörelse. Tyvärr börjar den bli allt mer "strömlinjeformad, på alla sätt...men jag väljer denna;

Alla känner säkert till Kistas gamle måltjuv Per Wklund (f.'64) alias "Tårtan" eller "Silverräven". Under tiden i Kista/Järfälla spelade vi en tight och jämn match och som alltid kunde han inte sitta under matchen utan småhoppade, gärna bakom bänkarna. Minuterna tickade och "Tårtan" hoppade allt intensivare och till slut brister han ut i skrik till min kollega Janne Gustafsson; Janne! Vilka möter vi och vad står det!"

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
Ta inte er själva på så stort allvar och glöm ALDRIG leendet!
Vi aktiva ledare och spelare hålller alla på med barnuppfostran, egen motion eller underhållning.


*****


Stefans meriter utanför innebandyn går inte av för hackor inte.

Mycket imponerande.

Vem sa att innebandylirare var idrottsmän som misslyckats i andra idrotter?

Noteras kan också att jag är med i en Facebookgrupp som heter "Stefan Edbergs Pelletsmaskin".

Också stort.

*****

Mari Jungstedts senaste är utläst. Av någon anledning har jag kastat mig över Herman Lindqvists Historien om Sverige, "Från istid till framtid - de 14 000 första åren"

Det är många år det.

Tung bok.

*****

I morgon (läs fredag) är det ledig dag. Pappaledigt. Då ska jag och Lill-Fille mysa lite på förmiddagen, sen ska vi hämta prinsessan Ella efter skolan och sen inhandla presenter. Prinsessan ska på kalas både fredag och söndag.

*****

Världens tyngsta öl - Pripps Bly

Världens äckligaste öl - Pripps Blä

*****

Nu tycker jag mig se E-K Halvarssons (Lugnetområdets meste besökare) bäste kompis, John Blund, titta fram från under sängen (från under sängen, heter det verkligen så?).

*****

Kvällens låt: Sleeping Bag - ZZ Top

*****

Ju längre tillbaka du kan se, desto längre framåt ser du troligen
/Nordström/

Inga kommentarer: