måndag 9 juni 2008

Dömt, dömt kommer aldrig igen

Innebandyabstinens. Skulle man kunna ha, men det har jag faktiskt inte. Det är skönt att ladda batterierna lite inför hösten. Det jag möjligen saknar är dömningen. Det är fortfarande så fantastiskt kul att döma. Och har alltid varit. Och det inte bara för att det gått så bra, utan också för att det verkligen är så roligt. Jag börjar så sakteliga närma mig 2.500 matcher. En ganska hissnande summa matcher faktiskt.

Dock har jag blivit lite snällare med åren, jag tror mitt rykte som sveriges hårdaste domare (men rättvis - man har alltid som spelare kunnat veta att gör man inget, så händer inget) börjar att filas ned. I alla fall lite...

Tiden, då man likt cowboysen på sina revolvrar, ristade in skåror på det röda kortet, är i alla fall förbi. Men en och annan 2+10 slinker väl igenom fortfarande. Man ska ju inte förställa sig...

Två ganska roliga utvisningar jag kommer ihåg att jag tagit i tidernas begynnelse är dels 2+10 för olämpligt uppträdande. Konstigt? Ja, med tanke på att det bara fanns 2+5 då. Men jag tyckte han var så dryg...

Den andra är när Peter "The Big Kahuna" Bergestål sa nåt stöddigt till en motståndare och han fick en personlig tvåminutare. Som han inte behövde sitta av. Va fan, han kan ju vara lite stursk ibland och då behöver han kylas av lite...

Jag tror, om jag kommer ihåg rätt, att rekordet för antal utvisningar samtidigt i en match samtidigt är tio: fem tvåor, två femmor, två 2+10 och ett matchstraff på en ledare. Efter den matchen blev samtliga i seket sjukskrivna. Efter att ha gått in i väggen.

Man skulle kunna säga att dom sekade ihop.

Två andra episoder vad gäller utvisningar är ganska roliga:

Den ena gången (för övrigt enda gången jag visat ut min vän och hjälte Tom Wester. Hjälmen rök och då rök han också - inför lagen är vi alla lika) var när det var så många utvisade i ena laget så att en av spelarna gick och hämtade en sån där lång låg gymnastikbänk och satte i utvisningsbåset så alla skulle få plats. Stor humor!

Den andra var när bara det ena laget drabbades av utvisningar hela tiden. När väl en i andra laget blev utvisad satte han sig hos dom andra.

Han ville inte sitta ensam.

*****

Fotbolls-EM har börjat, men jag vet inte. Känns...så där. Får hoppas det stegras lite när La Suede, trois point, kliver in i turneringen.

Däremot, Carro Klüft, vad säger man? Svenskt rekord i tresteg i första tävlingen. Oväntat? Nej, inte det minsta.

Kom på mig själv med att titta på golf. På Text-TV. Men det var olidligt spännande när Mimmi Hjort tyvärr förlorade särspelet på fjärde hålet i årets andra major.

*****

Vilka agenter gör det mest ont att möta?

Dom från FBaj.

*****

Rätt kul var det också när Tom Wester inte kom ihåg vad Nico Wilbourn i NB87 hette.

"Vad är det han heter nu igen, han den där som skjuter så bra? Ja, just ja, Nicko Nickburn!".

*****

Adios Amigos!

*****

Även solen har sina fläckar
/Nordström/

*****

Inga kommentarer: