tisdag 3 juni 2008

Kompensation

En av dom underligaste situationerna när man dömer är den när man precis tagit en utvisning för lag A och man sen nästan direkt tar en för lag B. Då skriker garanterat ett antal personer:

- Öööööh! Kompensation domarn! Gud vad dåligt!

Varför, jag säger varför, skulle man inte kunna göra det? Är det utvisning så är det. Annars innebär ju det att man alltid måste ta minst två utvisningar i rad för samma lag. Men detta är väl bara ytterligare ett bevis på mångas okunskap. Är det tio utvisningar i rad på ett lag så är det. Och är det varannan utvisning i en hel match så är det så. Basta!

En annan sak som är väldigt rolig är när folk tror att man blåser bara för att spelare/tränare/publik skriker. Varför skulle man göra det? Oftast handlar det bara om att man håller en fördel eller ser hur situationen utvecklar sig. Men det fattar inte folk heller. När jag dömer ger jag fullständigt fan i vad folk säger. Det har jag alltid gjort.

Micke Östlund, en av legendarerna i Haninges GÖK-kedja (Johannes G och Jonte K var de andra), spelade tidigare i Kista. En gång när jag dömde dom på Lugnet uppstod en sådan situation. Micke gjorde något ojuste, jag höll fördel, en liten klick i publiken skrek, fördelen blev inte bra så jag blåste, självklart, av och gav frislag till Mickes motståndare. Då säger Micke (som för övrigt är en mycket trevlig kille som vi aldrig hade problem med, och inte han med oss heller tror jag), lite sådär uppnosigt stockholmskt:

- Men domarn, blås inte bara för att publiken skriker!

Jag blåste då av, stoppade tiden, kallade honom till mig och sa med en blandning av lite pedagogik, lite glimten i ögat och lite skrämsel (såklart, annars hade inte jag varit jag), men ganska bestämt:

-Jag har dömt så länge och har aldrig någonsin dömt, och kommer aldrig att göra, för att nån skriker att jag ska. Det struntar jag fullständigt i.

Sen talade jag lugnt och snällt för honom att det fanns risk att han skulle få vila några minuter om han fortsatte insinuera detta och sedan förklarade jag varför jag hade blåst som jag gjorde. Detta accepterade han och efter det klagade han aldrig mera på några "skrikblåsningar".

I alla fall inte när jag dömde honom.

*****

Har kommit 2/3 in i Nessers Skuggorna och regnet. Riktigt bra.

*****

Blev tipsad av LarsG om ett fantastiskt roligt klipp från kultprogrammet Kryzz 1992 med Arne Hegerfors och Björn Skifs där dom drar dåliga ordvitsar. Fantastiskt roligt, helt min typ av humor. Och så många på så kort tid. Världsklass. Kolla här bara. Tack LarsG!

Ett annat roligt klipp är detta, från 1986 när Glenn Hysén lurar Torbjörn Nilsson i direktsändning. Magiskt!

Och för att inte tala om dessa två underbara mål, också från 1986; ett med handen och ett med foten.

Vilka klassiker! Vilken nostalgi!

*****

That's all folks!

*****

Den enda människa du kan ändra på är dig själv
/Nordström/

Inga kommentarer: