fredag 7 november 2008

Matchstraff Special: del 1



Matchstraff; den ultimata bestraffningen. Gränsen om man skall ge ett eller inte är oftast hårfin. Många regelbrott genom åren har varit tillräckligt grova för detta, dock känns det som att de blir färre och färre för varje år, vilket är bra. Om det är bra eller dåligt att ge matchstraff vet jag inte riktigt ens efter alla dessa år. Man ska ju försöka att inte leta fel samtidigt som man måste beivra rena dumheter. Sen kan det ju ibland finnas förmildrande omständigheter, och ibland finns inget som helst försvar för det som skett.

Det finns ju olika grader av matchstraff: 1, 2 och 3 där 3 är det grövsta. Jag har ju varit ganska flitig eftersom jag alltid varit en rätt så tuff domare som inte lagt fingrarna emellan och inte tolererat nåt som helst aggressivt, brutalt, farligt, nedlåtande eller förolämpande beteende. Har ingen aning om hur många matchstraff jag gett. Säg att det är kanske 80-100 genom karriären, då ligger det ungefär på ett var 25-35:e match. Jag vet vissa domare som aldrig gett ett matchstraff. Då har de endera varit otroligt pedagogiska. Eller väldigt släpphänta. Som sagt, gränsen är hårfin.

Nuförtiden har vi ju ett rött kort att visa vid matchstraff, men förr var det ju det något töntiga tecknet när man som domare klappade sig själv på huvudet som gällde (det är därför jag har så lite hår). Sant är att jag råkat kasta ett rött kort i pannan på en som fick det, sant är också att jag när jag inte hittade kortet hade med mig en röd Legoplatta i stället. Det är dock inte sant att jag, likt Vilda Västerns revolvermän, ristade skåror i kortet efter varje matchstraff.

Som sagt, genom åren har en hel del matchstraff delats ut. Tänkte återge några exempel, självklart anonyma, både från anmälare och anmälda samt en del citat ur matchsituationer. De flesta ganska dråpliga och roliga i all sitt allvar. Samtliga inträffade under 90-talet.

Here we go!

Spelare får en 2+10 för osportsligt uppträdande, blir ännu mer arg och säger: "Du är ju slut du!", varpå domaren drar det röda kortet och säger åt spelaren: "Nu får du lämna hallen". Här borde det varit end of story, liksom nog. Men då säger spelaren:

- Det kan du också göra!

Tänk att dom aldrig kan ge sig.

*

En målis får ett slag på fingrarna som domarna inte ser. Han reser sig upp knackar med fingret i tinningen varpå han får 2+10. När han fått av sig utrustningen och sitter i utvisningsbåset kan han inte hålla sig när domaren meddelar utvisningen utan skriker:

- Ditt jävla pucko!

Han kanske gillade choklad. Han fick i alla fall gå iväg.

*

Spelare får en 2+10 för en eftersläng. När det är nån minut kvar får han tokspel på sina lagkamrater och skriker "börja jobba för fan era lata jävlar!" varpå han kastar klubban över hela planen vilket såklart renderar ännu en 2+10 vilket då blir matchstraff 2. Då brister det och han skriker: "ni är idioter och så jävla dåliga att det gör inget att jag fick matchstraff!" Han skriker dessutom, vilket är väldigt roligt:

- Jävla gamla luffare!

Detta gör att M2 blir ett M3. Smart.
I sitt försvar efteråt skriver spelaren ett väldigt roligt ord: "Domaren verkar väldigt munglad."

Munglad. Underbart.

*
Spelare blir utvisad på en tvåa i slutskedet av en match. När han får förklaringen varför vänder han sig bort och säger "ni dömer som några jäkla dumhuvuden". Vilket ger honom en 2+10. Efter matchen börjar han diskutera med domaren. Följande konversation utspelar sig:

Spelaren: Du har fel, jag sa inte ett ord!

Domaren: Varför skulle jag utvisa dig om du inte säger nåt?

Spelaren: ----- (tyst)

Domaren: Varför skulle jag utvisa dig om du inte säger nåt?

Spelaren (mycket argt): Du tillhör väl samma muthärva som Grobbelaar!

Oops! Där kom det en M3 till.

Underbart.

*

En medspelare blir attackerad och målvakten reser sig upp och skall försvara honom. Dock blev det kanske lite för brutalt. Eller som målvakten själv säger i försvarstalet:

"Jag reste mig upp för att försvara min medspelare men tyvärr så övertände jag och utdelade en spark mot nn"

En spark. Övertände.
Kan man lugnt säga.

*

Kort men rolig: Efter matchen kommer en spelare fram till domaren, tittar på honom, knäcker av klubban mitt framför honom och säger:

"Så där var ta mig fan domarinsatsen!"

Ojdå. Matchstraff OCH tvungen att köpa ny klubba.

*

Spelare får utvisning för osportsligt uppträdande. På väg mot sekretariatet kastar han klubban stenhårt in i seket. Klubban flyger nån decimeter över huvudena på sekpersonalen. Klubban går sönder och en lampa krossas.

Och en väldigt, väldigt lång avstängning väntade.

*
Här får sig en annan en skopa:

En spelare kommer mycket arg fram till domarna efter matchen. Han skriker att:

- Dömningen har skötts av två arslen som dikterats att döma så av Per Nordström!

Jag kan ju inte rå för att jag var en förebild. Och en tuffing.

Och dessutom var det nog första gången två rumpor dömt en match.

*
Den sista är rolig av två orsaker: dels att den ena som fick matchstraff idag är en mkt bra domare själv, och det andra är domarens uttryck i rapporten.

"Spelare 1 tycktes ha tröttnat på en alltför intensiv uppvaktning från spelare 2 och slår klubbskaftet rätt i magen på denne. Spelare 2 svarar då med en "nacksvingsliknande" manöver"

Bara det är ju fyndigt.

Sen skriver domaren vidare:

"Jag blåser av spelet och tilldelar båda spelarna högsta betyg, det röda kortet."

Humor på högsta nivå.

*

Fortsättning följer...

*****
ppp
3-0 på WBA och nu toppar 'Pool PL igen. Men förmodligen bara till i morgon, då Chelsea nog vinner. Bra ändå!
ppp
*****
ppp
Var faktiskt och såg 2,5 perioder innebandy idag: IBF Falun - IKSU i elitserien (dam). Svag första period, riktigt bra andra och sen en del individuella misstag som gjorde att matchen slutade 4-6. Lite tunn ser truppen ut att vara tyvärr. Men man vet aldrig!
ppp
*****
ppp
Division 4-laget i IBF Ungdom vann också igen och har nu fem raka vinster och leder även dom serien. Härligt!
ppp
*****
ppp
Var på stan idag med ett antal av kidzen och tittade in på BR Leksaker. Jag minns när jag var liten och köpte pussel. Då ett pussel var ett pussel.
ppp
Idag, fanns det på en hylla ett:
ppp
48 pieceWiz-around musical floor puzzle.
ppp
Som var ett pussel som det låter om och som det åker runt bilar på.
ppp
Herregud. Världen är inte vad den varit.
ppp
*****
ppp
Och Lars Kristerz gick vidare igen. Heja Älvdaln'!
ppp
*****
ppp
Nu ska jag gå till återvinningsstationen och slänga skräp.
ppp
*****
ppp
Kvällens låt: Dreadlock Holiday - 10CC
ppp
*****
ppp
I have a dream
/Nordström/

Inga kommentarer: