söndag 2 november 2008

Snacka om att hamna i klistret

90-tal, jag och legenden Lena "Biran" Birath skulle döma två herrmatcher, först en i Slätta och sen ett klassiskt derby i division 4 ute i Sundbornshallen mellan Enviken och Sundborn. Första matchen i Slätta gick bra, och vi gör oss klara för att gå därifrån. På vägen ut möter vi Lasse Gradin, den gamle domarräven, och jag pratar lite med honom. Precis när man går ur hallen i Slätta finns en korridor. Jag säger nåt sista ord till Lasse backandes, och har huvudet vänt mot honom när jag går ut genom dörrarna. Vänder mig sen om och går ut i korridoren. Tror jag.

I själva verket gick jag rätt in i - en tegelvägg, som var någon meter bred innan man kommer ut i korridoren. Jävlar vad det small. Blev ganska yr och böjde mig fram. Började droppa i ögonen. Trodde först det var svett. Men det var blod, rejält med blod. Pannan hade spruckit. Det var bara att sätta sig i Birans Golf och åka till Tiskens vårdcentral. Där fixade dom till min panna. Men dom sydde inte, utan dom limmade ihop den. Allt medan Biran satt och höll handen. Nädå, hon väntade i väntrummet. Rätt så dizzy, med en stor kompress fasttejpad mitt i pannan, var det bara att hoppa in i bilen igen och så åkte vi ut till Sundborn.

Vi kom fram någorlunda i tid och vi förklarade läget. Jag måste ha sett ganska rolig ut men jag tror det gick ganska bra. Tror. För jag kommer inte ihåg nånting alls av matchen. Lagen var då nöjda och Biran sa också att det gick bra. Det var i alla fall första och enda gången jag dömt med hjärnskakning.

Snacka om att domarn var helt borta.

*****

Vår underbara trupp i IBF Ungdom fortsätter att imponera. Division 4-laget vann i Älvdalen med 6-2 och i division 3 vann vi det på förhand tuffa derbyt mot Kingsgården i den mycket svårspelade Haraldsbo Halkhall med - 17-6. Andra matchen i rad vi gör 17 mål. Hyfsat... Med 6-0 i ryggen efter endast 10 minuters spel var det liksom klart. Starkt ändå att kunna jobba så pass bra som vi gör hela matchen. På onsdag är det nytt derby, den här gången mot KFUM Falun hemma. Ny match, nya förutsättningar.

*****

'Pool stryk av Tottenham. Ajajaj. På övertid. Nu fick vi tillbaka.

*****

Nedan ses ett mycket, mycket klassiskt programblad: Det från den allra första uttagningen till ett damlandslag. Detta spelades på Lugnet i Falun den 19-20 december 1992. Åtta områdeslag deltog, och jag och ärade bror Håkan hade förmånen att få vara med och döma.


Bland annat så deltog följande spelare/ledare/legender:

Norra Norrland:
Helena "Myggan" Lindberg (Skellefteå IBK)
Anna Gustavsson (FK Luleå)
Annelie Åhl (FK Luleå)
Elaine Johansson (Boliden IB)
Urban Karlsson, ledare (Hörnefors IF)

Mellersta Norrland:
Carina Norberg (VK Rasket)
Karin Forsberg (VK Rasket)
Linda Gustavsson (VK Rasket)

Nedre Norra:
Malle Helmersson (Rättviks IBF)
Malin Östner (HSK Falun)
Maria Poutamo (Kristinebergs AIS)
Lena Birath (HSK Falun)
Urban Jansson, ledare (HSK Falun)

Norra Svealand:
Camilla Granelid (Alunda IBK)
Stefan Forsman, ledare (Storvreta IBK)
Noel Johansson, ledare (Ekeby IBK)

Stockholm:
Maria Nilsson (Balrog IK)
Kim Fors (IBK Odelberg)
Stina Ovesson (Hagsätra IBK)

Södra Svealand:
Lena Schöllin (KFUM Örebro)
Anna Eklund (KFUM Örebro)
Peter Persson, ledare (KFUM Örebro)

Sydvästra:
Camilla Larsson (Pixbo IBK)
Jan Ögren, ledare (Göteborg)

Södra:
Pernilla Gunnskog (Småland)
Carina Rosell (Småland)
Magnus Athley, ledare (Småland)

Hyfsat gäng, och några blivande storstjärnor också...

*****

Nu måste gumman få sova, vilket innebär att jag måste sluta med tangentfingrandet.

*****

And i say to myself, what a wonderful world
/Nordström/

1 kommentar:

Pelle Pettersson sa...

Spurs med lekis =) Nejdå skämt åsido Per så hörde jag att Spurs var utspelade (Limmet som berättade..). Dock är vi nöjda med alla poäng vi får. De är lätträknade nu..

Kul att det går bra för er i serien, fortsätt så!

//Pelle