fredag 3 september 2010

Innebandylegender 13: Janne Matsson


Men först:

Om en grupp som sjunger har mycket att göra, kan man säga att dom har det kör-igt då?

*****

Såg på Sverige - Ungern i EM-kvalet ikväll. Ganska bra andra halvlek av Sverige. Roligt Spel. Zlatan i toppform. Kul för grovjobbaren Wernbloom att göra två mål.

Matchens behållning var dock Ungerns målvakt Kiraly.

Som spelade i - gråa mysbyxor.

Coolt.

Har nog inte dess like sen VM i Spanien 1982.

Kameruns fenomenale målvakt Thomas N'Kono spelade i svarta långbyxor.

I 42 graders värme.

*****

Apropå Ungern:

Det påminner mig om den mycket roliga historien om när en av världens bästa kvinnliga tennisspelare genom tiderna, Martina Navratilova (då Tjeckoslovakien, sedermera amerikansk medborgare), fick en fråga på engelska.

Detta var i början på 80-talet, och öststatsmänniskor var då inte så duktiga på just engelska...

Det var någon funktionär som ställde frågan:

- Are you Hungarian?

Varpå Navratilova svarade:

- No, i have just eaten.

Oerhört roligt.

*****

Har varit dåligt med bloggandet under några dagar.

Det har sin(a) förklaring(ar).

Jag har bytt rum på jobbet (jag är numera ensam på Dalarnas Innebandyförbund), vilket tog en och en halv dag.

Vi har haft en fantastisk husfest på jobbet (mer om det i ett eget inlägg).

Och jag har haft världens värsta migränanfall.

Men nu är jag på G igen.

*****

Ikväll (läs fredag) gjorde jag och Världens bästa Hubbe säsongsdebut i dömningen. Vi dömde en träningsmatch mellan två herrlag i division 2, IBF Falun Ungdom och Envikens IF. Gick väl ganska bra tror jag, lagen verkade i alla fall nöjda.

*****

Trettonde personen i Innebandylegender är en genuin morabo. Som varit med som spelare från allra första början i innebandyn i Dalarna. Som senare blev framgångsrik tränare i Uppsala, Haninge och Schweiz.

Janne Matsson, "mannen med det Gyllene Knäet".

Han kallades så därför att han hade en förmåga att "ta hand om" motståndarnas bästa spelare genom en något mindre juste manöver med knäet.

Janne och jag var inte direkt såta vänner i början av karriären, snarare tvärtom. Dels när vi möttes som spelare och dels när han coachade och jag dömde.

Men någonstans under resans gång förändrades detta. Och idag har vi stor respekt för varandra. Janne är en oerhört seriös människa som brinner mycket för det han gör. Sånt är viktigt. Och Janne har stor del i innebandyns framgång i Dalarna.

Här kommer han.
Mannen med det Gyllene Knäet.

*****

Innebandylegender 13: Jan Matsson

Vilket är ditt fullständiga namn?

Smids JAN Erik Matsson.


Har du något/några smeknamn?

JANNE räcker bra.


När och var är du född?

i Mora i januari i nådens år 1965.


Hur och var bor du idag?

Villa på Kroppkärr i Karlstad.


Har du någon familj?

3 egna söner.


Vad kör du för bil?

Audi Quattro A4.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

På gymnasiet gick jag den 3-åriga Naturvetenskapliga linjen och sedan har jag en universitetsutbildning som Civilekonom.


Vad arbetar du med idag?

Ekonom med ansvar för Skandinavien på ArcelorMittal i Karlstad.


Har du några fritidssysselsättningar?

Sönerna, KAIS-damerna, golf och löpning upptar större delen av min fritid.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Har varit ungdomsledare I Skattkärrs IK ända fram till nu, men i år blir det ett år som läktarproffs med sikte på damfinalen i Malmö den 16 april.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Förebild, njaej inte riktigt men jag har under min tränarkarriär haft förmånen att träna många riktigt bra spelare som varit enormt fina förebilder både på och vid sidan av planen när det handlar om att bygga ett LAG och skapa rätt anda i gruppen. De främsta jag skulle vilja lyfta fram är Johannes Gustafsson, (Ekeby, Haninge), Jonas "Silen" Eriksson (Basel Magic) och Johan "Junne" Davidsson (Teknikum, Ekeby, Haninge).


Vilken är din moderklubb?

KAIS.


Har du spelat i några andra klubbar?

Nej, inte spelat men som tränare har det blivit några klubbar efter KAIS-åren....

Teknikums IF, IBS Björns Hög, Ekeby IBK, Basel Magic, Haninge IBK, IBF NB-87 samt Skattkärrs IK.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Jag inledde väl som målfarlig forward i början, även om jag tvingades stå i mål i finalen av den första "Dalaserien 1983". Men min plats har oftast varit vid sidan av planen antingen då som tränare eller forward utvisad av någon oförstående domare.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Som spelare var det väl knät...

Som tränare tror jag det är själva lagbyggandet och spelsystemet.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Jo tränare som sagt...


Har du några meriter?

SM-guld med KAIS-damerna.

SM-guld med Haninge IBK.

Brons i Schweziska ligan är väl det som räknas som meriter,

själv håller jag resan med Ekeby (nuvarande Storvreta) från division 2 till elitserien på två år, väldigt högt.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Bästa och bästa.. måste få nämna 3 tunga minnen, svårt att klassificera dem inbördes:


* SM-finalen med KAIS-damerna i Rättviks Sporthall och alla känslor som vällde fram när det var en minut kvar att spela och guldet var klart...


* Hemmasegern i Fyrishov med Ekeby i derbyt mot Teknikum, vi vann med 4-1 och blev därmed seriesegrare och klara för division 1 - publiken sjöng oavbrutet sista minuterna och skumpan flödade i omklädningsrummet efter matchen - ett perfekt sätt att sluta en säsong...


* Seriepremiären i Schweiz var också ett starkt minnen. Som nykomlingar i högsta serien mötte vi dåtidens regenter i Schweiz, 7-faldiga mästarna Rot Weiss Chur på bortaplan i deras arena som påminde om en kokande gryta. Vi vann matchen med 5-2 och de scener och sånger som vår stora tillresta klack bjöd oss på är oförglömliga, liksom rubriken i tidningen dagen efter "Rot Weiss von aufstieger gedemütigt" (Rot Weiss förödmjukade av nykomlingarna).


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen?

Finns det innebandyminnen bredvid planen? :-)

EM i Finland 1994 var en häftig upplevelse och så har vi väl bestigit Skarsfjället några gånger.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Fotboll, har väl spelat mer fotboll än innebandy i alla fall som spelare.

Tog ett JDM-guld 1982 innan vi startade innebandyklubben och la fotbollsskorna på hyllan.


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): fotboll.


lag: KAIS.


semesterort: Nice.


film: Music Box - skuggor ur det förflutna.


TV-serie: 2 ½ män.


70-talsprogram: Fem myror är fler än fyra elefanter.


80-talsprogram: Sportspegeln.


90-talsprogram: TV4-sporten.


bok/författare: Ondskan / Jan Guillou, måste få gardera med Conn

Iggulden, han skriver oerhört fängslande.


färg: Röd.


mat: Grillat (nu när det finns så få värmlänningar som äter

surströmming....).


dryck: Öl och vatten.


artist: Green Day, Jill Johnsson och Winnerbäck.


låt: Dear Yoko av John Lennon.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Kvinnan i mitt liv, Dalarnas Tidningar (webversionen) och en radio kanske...


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

Leif GW Persson, Jan Guillou och Margot Wallström.


Har du något motto/citat/ordspråk?

"Gräv där du står"


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Jo det får väl bli om den där enda matchen som innebandymålvakt...


Final i den första dalaserien 1983 mot Orsa IBK, jag skulle göra ett fantastiskt utkast till en säkerligen fri medspelare som förmodligen blivit fri och avgjort matchen...

tyvärr fastnade jag med utkasthanden innanför stolpen (och då även innanför mållinjen...) för säkerhets skull fullföljde jag utkastet och drog hela målburen över mig själv.


Efter några minuter, när domaruslingen slutat skratta, kunde han inte annat göra än att döma mål, efter detta något olyckliga självmål reste sig aldrig Kvastarna (som KAIS hette från början) och Orsa blev distriktets första innebandymästare


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Jag tror att Tjeckien kan skrälla riktigt tungt i Hartwall Arena i december i år, tyvärr för arrangörerna skulle det innebära att de går miste om drömfinalen Finland-Sverige och istället för se sina grannar och arvfiender försöka behålla guldet åtminstone i Norden (jag tror det blir tufft, men förmodligen får Tjeckerna svårt att ladda om).


*****

Oerhört coolt namn i Liberias fotbollslandslag:

Francios Grandpa Doe.

Gammal man gör så gott han kan.

*****

Veteranturneringen den 14 maj 2011 verkar bli en jättesuccé och kultgrej. Många talar om den, många vill vara med.

*****

I morgon och på söndag ska jag vara instruktör på domarkurs för steg 1 och 2. Det ska bli roligt. Och så ska jag hinna med en dömning i morgon också.

*****

Nu ska jag umgås lite med frugan.

*****

Kvällens låt: You're the best - Joe Esposito

*****

Att ta medicin är inte roligt, men att ha roligt är en bra medicin
/Nordström/

*****

Inga kommentarer: