onsdag 15 september 2010

Innebandylegender 22: Lennart Liljedahl


Men först:

- Nämen hej! Var det inte du som var med i det där programmet "Minnesmästarna" ?

- Ööh, ja, nä, jag kommer inte ihåg riktigt...

*

Det stod på Text-TV förut att Musse tog en trippel på friidrotts-SM i Falun.

Var var Kalle och Långben?

****

Oerhört coolt att Mattias Asper, målvakten i Mjällby, går upp och nickar in en kvittering i 93:e minuten.

*

Lite revansch för Zlatan. Två mål i CL. Synd bara att han alltid ska bråka med en massa människor. Förtar liksom lite grann.

****

Kvällens huvudperson i serien Innebandylegender hämtar jag från vårt granndistrikt, Gästrikland.

Lennart Liljedahl, mannen som nästan är synonymt med IBK Alba. Och innebandy i Sandviken.

En fantastisk eldsjäl som betytt mycket "over there".

Roliga svar har han också.

Läs så får ni se.

*****

Innebandylegend nr 22: Lennart Liljedahl


Vilket är ditt fullständiga namn?
Nils Lennart Olof Liljedahl.


Har du något/några smeknamn?
Stroppen.


När och var är du född?
1 Aug 63.

Hur och var bor du idag?
Casa de Valbo.

Har du någon familj?
1 Fru 2 pojkar 17 år och 22 år.

Vad kör du för bil?
Ahlgrens.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Samhäll /journalist.

Vad arbetar du med idag?
Innebandyinstruktör åt IBK Alba och Sandvikens gymnasieskola.

Har du några fritidssysselsättningar?
Förutom att träna innebandy så gillar jag att titta på innebandy.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Tränar IBK Albas herrlag - Albatrossarna (handikapplag). Och fuskar lite med U-19 landslaget.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Har alltid varit förtjust i bolltrollare som till exempel Christian Hellström.

Vilken är din moderklubb?
Nynäs IBK.

Har du spelat i några andra klubbar?
Valbo IBF , IBK Alba.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Jag spelade så långt bort från egna målet som möjligt så att tränaren blev nöjd.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Som spelare va min styrka att kunna ta en bänkning och min svaghet va att jag alltid blev bänkad.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Tränare i IBK Alba i ca 100 år.

Har du några meriter?
Som ledare har jag xx antal DM-guld och några VM(U-19 herr) samt att jag och Janne Gustafsson är dom enda ledarna i Sverige som har VUNNIT ett VM-brons (Student-VM).

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Första VM-guldet i U19.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Alla matcher med Albatrossarna (handikapp) men första målet och första segern och match i Ejendals arena inför några tusen åskådare och vi fick stående ovationer är svårt att slå.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Fuskat i ishockey som högst i dision 1 med Skutskär.
Fotboll på den gamla goda tiden i IK Sätra.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Formula 1.

lag: AIK.

semesterort: Lanzarote.

film: Mississippi brinner.

TV-serie: Rötter.

70-talsprogram: Ville, Valle o Viktor.

80-talsprogram:
Måndagsbörsen.

90-talsprogram: Turtles (med ungarna).

bok/författare: Allt med Tintin.

färg: Svart/gul.

mat: Ost/Baconkorv från Statoil.

dryck:
Pucko.

artist: Queen.

låt: Spread your Wings.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
En fet pipa, innebandyboll och ett mål.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
René Berliat (Schweiz FK) han älskar att snacka innebandy, musik och historia. Uffe Lundell för han kan ju sitta i kassen och senare på kvällen dra några sköna sånger och till sist Johan Mjällby för en kung måste man ju ha på en öde ö...

Har du något motto/citat/ordspråk?
Ju fler mål man gör desto fler misstag kan man göra...

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
När jag tränade Alba i division 1 norra så skulle vi ut på Norrlandsturné till Skellefteå och Luleå, en nätt liten resa som startar fredag eftermiddag och hemma natt till måndag. Laget sitter på en restaurang vid Höga Kusten-bron då min telefon får ett sms från frun - köper du hem lite godis till ungarna och mig ikväll.... Oppps hade glömt att berätta att vi hade bortamatcher. Hela laget garvade gott och frugan va van med mig, så hon gick och köpte sitt egna godis..

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Sodastreamad O´boy hette på 70 talet Zingo choklad och va bubblande god.


*****

Lite roligt och ovanligt namn, Alba.

Eller kanske inte, ändå.

Vi har ju innebandylaget IBK Alba då.

Jessica Alba, skådis.

Alba Warden, viktig båt i Dödligt Vapen 2.

Och så den där stora fågeln som håller på med snören.

Alba-trossen.

*****

Nytt kök beställt! Kommer den 21 oktober. Helena åkte till IKEA i Gävle och gjorde en heroisk insats. Hon har ritat köket, och får även bli arbetsledare, eftersom jag har tummen mitt i handen och hon är en oerhört teknisk och praktisk person. Att lägga till alla andra saker som hon är bra på. Jag är lyckligt lottad.

Jag får väl ägna mig åt att riva, bära grejor, assistera, göra kaffe och torka pannan.

Alltid något.

Och när köket är klart väntar renovering av BÅDA badrummen.

*****

Nu ska jag möblera om lite i stora klädkammaren/förrådet nere. Sortera, paketera och greja.

DET är jag bra på

*****

Kvällens låt: In the Closet - Michael Jackson

*****

/Nordström/

Inga kommentarer: