torsdag 9 september 2010

Innebandylegender 17: Pelle Hellberg


Men först:

Alla dessa sporter - igen.

Läste i Falu Kuiren att det har arrangerats VM i - timmersport.

Ved och fasa.

De sämsta deltagarna blev sågade av det övriga startfältet.

Publiken plankade in.

Segrarens slutord:

Jag kom, jag sågade, jag segrade.

Fast det är många skogshuggare som slutar. Och gifter sig i stället.

Ni vet ju vad man brukar säga.

Bättre fria än fälla.

*****

Igår (läs torsdag) dömde jag match mellan två herrtvålag. Ensam. Världens bästa Hubbe blev sjuk.

Men det gick bra ändå. IBF Falun Ungdom slog Enviken med 6-3.

Fick för första gången ta en tvåa i samband med straff oavsett förseelse, enligt de nya reglerna.

Men att ta en tvåa för beträdande av målvaktsområdet kändes konstigt.

Tur att jag kom ihåg det i alla fall.

*

Vet många domare som aldrig för sitt liv skulle döma ensam. Jag tycker bara det är roligt. Dels skärper man till sig, dels får man döma som man vill.

*

Min tuffaste ensamdömning skedde i Stockholm Winter Games.

En final i HJ20.

Mellan två finska lag.

Där ingen kunde svenska. En kunde knagglig engelska.

Där lagen hade färgerna:
Blåa strumpor, vita byxor, blåa tröjor med vita ärmar.
Vita strumpor, blåa byxor, vita tröjor med blåa ärmar.

Alltså helt omöjliga att skilja åt.

Och inget av lagen hade reservställ. Sa dom.

Så det var bara att köra.

Det gick det också.

Men tufft var det.

*****

Serien Innebandylegender är framme vid nr 17.

Pelle Hellberg. Exilavestabo i Göteborg. Mycke, mycket duktig domare med ett antal stora finaler och slutspel bakom sig.

Lite småtokig dalmas som alltså blivit en g' gubbe.

Jag har faktiskt dömt en elitseriematch med Pelle på den gamla goda tiden. Pelle dömde ju normalt med mannen med världens längsta armar och ben och härligaste kroppsspråk, Glenn Nylén.

Men spindelmannen hade väl fått förhinder den gången. Så vi flöjtade en fajt (som Göran Berg skulle sagt), jag och Pelle.

Det gick kanon. Hamnar väl absolut på topp 10 av de drygt 150 domare jag dömt med.

Nog tjötat. Nu är det Pelles kväll.

*****

Innebandylegend nr 17: Pelle Hellberg


Vilket är ditt fullständiga namn?

Per Helmer Hellberg.


Har du något/några smeknamn?

Pelle som de flesta nog tror att jag heter…


När och var är du född?

Avesta 1964.


Hur och var bor du idag?

I hus på landet i Lindome strax söder om Göteborg.


Har du någon familj?

Fru Maria och 2 barn, Arvid 10, Melina, 11.


Vad kör du för bil?

BMW 328 Cab (Kokainsläden kallad…).


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

2 år El-tele.


Vad arbetar du med idag?

Sverigechef på Network Technology Services.


Har du några fritidssysselsättningar?

Innebandy, innebandy, innebandy och matlagning.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Spelar tung back i Lindome IBKs Pojkar 35+. Tränar Lindomes P00 lag och har de senaste 2 säsongerna varit assisterande coach för herrlaget, styrelseledamot och ungdomsansvarig….


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Inte direkt…


Vilken är din moderklubb?

BK Renitz.


Har du spelat i några andra klubbar?

Mölndals IBK och Lindome IBK.



På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Center och back.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Styrka spelsinne, svaghet just nu att hjärnan springer fortare än benen!


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Främst som domare 1986-2006.


Har du några meriter?

Några: Drygt 100 landskamper, 9 SM-finaler för herrar, 5 st VM-slutspel, 4 st VM-bronsmatcher, 4 st VM-semifinaler, 9st Europacupslutspel. 1 Europacupfinal för damer etc….


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

VM semifinalen i Schweiz 2004 mellan Schweiz-Tjeckien.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

När finnarna slog Sverige i EM-finalen 1995.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Fotboll, hockey och handboll.


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Hockey.


lag: Leksand så klart!


semesterort: Kao Lak.


film: Avatar.


TV-serie: 2 & half Men.


70-talsprogram: Macahan (var det 70-tal?).


80-talsprogram: Killian, En röst i natten.


90-talsprogram: Det minns jag inte...


bok/författare: Milleniumtriologin, Stieg Larsson.


färg: Grön.


mat: Crispy Aromatic Duck.


dryck: Öl.


artist: AC/DC.


låt: Back in black.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Dator med mobilt bredband, Kokainsläden och ett ölbryggeri


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

Per Morberg, Jenna Jameson och Dr Phil


Har du något motto/citat/ordspråk?

Bättre att vilja men inte kunna än kunna och inte vilja!


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Hur många som helst! Jag och en annan domarlegend Jonas Forsberg skulle blåsa igång första matchen i Czech Open i Prag! 10min innan match upptäckte jag att jag fått med mig 2 vänsterskor! På läktaren hittade jag en full sovande finne som fick se sina skor döma när han vaknade!


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Gör det du gör för att du vill göra det! När du gör det du gör för att andra vill det blir det så småningom destruktivt och resultaten blir sämre och sämre!


*****

Jag är inte säker, men det kan ha varit Pelle & Glenn som råkade ut för följande konversation när en person knackade på dörren till domarrummet:

- Domarn, var är hunden?

- Vilken hund?

- Alla blinda har väl ledarhund.

Lovely.

*****

Apropå Glenn "Spindelmannen" Nylén: han är den ende som slagit mig på Coopertest på SIBF:s elitdomarkurser.

Men hur sjutton ska man kunna slå nån med världens längsta ben?

*****

Dagens Ryttarn:
(det var länge sen, men här kommer en äntligen)

"Har precis överlevt 1 timme innebandy. For fram som en furie i säkert 50 sekunder innan jag gick in i väggen men vilka sekunder det var. Grymt rapp i steget dom tre jag hann med innan orken tog slut. Och säga vad man vill om att vara så trött att man ser i kors, men det gör underverk för ens split vision."


Alltid lika roliga.

*****

En tvätt att hänga - back in business!.

*****

Kvällens låt: Jump - Van Halen

*****

Om du vill lära känna vägen framför dig, fråga dom som går åt andra hållet
/Nordström/

Inga kommentarer: