fredag 24 september 2010

Innebandylegender 25: Kastrullen


Men först:

Var och badade (nåja, var med när barnen badade då) i somras i Hosjön. La ifrån mig mobilen på bryggan. Blev dock lite orolig för den.

Men så kom jag på det.

Att jag inte behöver vara det.

Den har ju SIM-kort.

*****

Göran Rörvall, den trevlige och kunnige ledamoten i Dalarnas Innebandyförbunds styrelse, hittade för en tid sen följande klipp på Falu Kurirens webb:

In med Clas Ohlsson

Lif kommer att behöva en riktig sponsor som bryr sig och värvar oavsett vem som är med i organisationen varför inte Clas Ohlsson som huvudsponsor eller Stora Enso!Nej bort med gubbarna från styrelsen och uppviglarna. Öst är för gammal! In med A. Kallur i styrelsen, en hockeykunnig person som är ÖDMJUK behövs! Jag skulle personligen kunna tänka mig P.Nordström som sportchef.

Fd elitspelare, 2010-08-16 12:37

Smickrad, men nej tack, jag har nog inte tid.

*****

Kvällens Innebandylegend är en tjej. Och det är inte vilken tjej som helst. Utan Camilla Granelid. En glad och härlig tjej som verkligen brinner för det hon gör. En sån där människa som alla föreningar behöver. En sån där människa som alla människor behöver.

Camilla har betytt oerhört mycket både för innebandyn i IBF Falun och för sina elever på innebandygymnasiet. Seriös och mycket kunnig.

Här kommer Kastrullen, men inget lock på här inte!

*****

Innebandylegend nr 25: Camilla Granelid


Vilket är ditt fullständiga namn?
Camilla Maria Granelid.

Har du något/några smeknamn?
Kastrullen.

När och var är du född?

Uppsala fredagen den 13:e oktober 1972.

Hur och var bor du idag?
Bor i min drömstuga vid Hosjön i Falun med beachvolleyplan på tomten. Ibland känns gräsmattan lite väl stor trots den planen... speciellt nu då den bör klippas och det regnar stup i kvarten...

Har du någon familj?
Hund som heter Wilmer. Nykär i en tjej sedan tre månader som också heter Camilla som har två barn. Camilla och Camilla...Los Camillos ;)...om vi skulle gifta oss....vilket efternamn skulle vi ta... ;)

Vad kör du för bil?
Honda Civic sportmodell.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Naturvetenskaplig linje på Celsiusskolan i Uppsala sedan Lärarutbildning åk4-9 i matematik och idrott i Örebro.

Vad arbetar du med idag?
Lärare och tränare på idrottsprogrammet på Lugnetgymnasiet.

Har du några fritidssysselsättningar?
Fixa på mitt hus, friluftsliv, vovven, försöker ta igen tiden med familj, släkt och vänner som jag försummat under så många år då innebandyn gick före allt.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Näpp, spelar ingenting, lite småmål med de andra gummorna då och då. Jobbar med mina favvoelever i innebandy på idrottsprogrammet, annars inget engagemang inom innebandyn.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Svårt...kanske Hanna Lundström som ursprungligen spelade i Boliden, hon hade/har en så himla skön distans till sin prestation och har alltid nära till skratt och en rolig kommentar trots förlust och åskmoln utanför fönstret.

Vilken är din moderklubb?
Alunda IBK.

Har du spelat i några andra klubbar?
Näpp, Alunda i 3 säsonger och Falun i 13... eller blev det 14... eller var det 12...

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Center och på senare tid back.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Styrka - envis, konditionsstark, lite bra på allt, träningsvillig, pådrivande.
Svagheter - såg målet för sällan, trodde inte alltid på min förmåga.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Spelande tränare, fysansvarig och något år var jag huvudansvarig för allt utom laguttagning.

Har du några meriter?
VM-guld 2 gånger och årets spelare 2003.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Det roligaste var nog att vinna Båstad Outdoor Open på 7 spelare. Säsongen 06/07 minns jag med glädje hela året, då var jag som bäst och det var ett härligt go i truppen.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Tomteolympiaden med simhopp ligger högt i rang... men Bad Taste träningarna är svåra att slå också...

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Fotboll (i 8 år) och hockey (pyttelite men ruggigt kul)

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): badminton.

lag: IBF Falun.

semesterort: Funäsdalen.

film: Life as a house.

TV-serie: Greys Anatomy, idol gillar jag just nu... när det är auditions finns det ingen som riktigt tror på sin förmåga alla som provsjunger och är så otroligt talangfulla är fortfarande så otroligt ödmjuka i sin framtoning och det tycker jag är så stort, kan få tårar varenda gång...sen gillar jag Carina Berg flyttar in och rusta upp hemma programmen...men jag tittar INTE mkt på tv.

70-talsprogram: Vilse i pannkakan... med den hemska puttputt farbrorn.

80-talsprogram: Bacillen Ellen, hette hon inte så...eller Toffelhjältarna.

90-talsprogram: V.

bok/författare: Bibeln.

färg: Rosa - det trodde ni nog inte...

mat: Grillat på sommaren och LAX.

dryck: Någon kall fruktig alkoholfri paraplydrink.

artist: Oj... det här är jag dålig på... John Meyer (det var den enda jag kom på...) vet inte ens om det stavas så.

låt: Grace med Saving Jane.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
verktygslådan, rep, mat.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Jesus och...hmmm...va dumt att jag inte får ta familjen...Anders Bagge verkar skön...någon uppfinnarjocke som kan ta oss därifrån.

Har du något motto/citat/ordspråk?
Säger tränaren 20 situps...gör 25.
Störst är kärleken.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Det måste vara när Maria Söderström lyckades få fast en mycket stor del av en sargreklamsdekal under skon.... eller då hon ramlade ner från höghöjdsbanan ner i träsket...

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
Hmmm....Don’t dream your Life - Live your Dream


*****

Det är väl lika bra att förklara namnet Kastrullen. Nån gång på nåt läger var man på nåt nöjesfält typ och Camilla var väldigt trött. När man frågade vad hon ville göra sa hon:

- Sätt mig i en sån där kastrull (menandes karusell).

Sen dess förstår ni alla att det smeknamnet var odödligt.

*

Camilla brukar ha roligt och munhuggas en hel del med andra legender som Maria "Söder" Söderström, Eva "#21" Rönn, Lena "Biran" Birath och Jenny "Black Beauty" Magnusson.

Dom kanske också dyker upp här så småningom...

*****

Kvällens Ryttarn:

"Tillbringat eftermiddagen på lasarettet pga en tilltäppt salivkörtel. Såg ut som någon slagit till mig i ansiktet med ett baseballträ. Fick en läkare som var lika pricksäker som en alzheimerspatient i en snöstorm vilket hade till effekt att bedövningssprayen som han skulle spruta på kindens insida hamnade på min tunga. De närmast 20 minuterna hade jag ett uttal som nog bara kunde förstås av kraftigt berusade 3-åringar."

Ingen kan uttrycka sig som Ryttarn...

*****

Nu ska jag städa min klädgarderob. Som just nu innehåller en massa annat än kläder. Inte bra.

*****

Kvällens låt: Glory of Love - Peter Cetera

*****

Livet är ett pussel - lägg det!
/Nordström/

Inga kommentarer: