onsdag 29 september 2010

Innebandylegender 27: Patrik Schavon


Men först:

En gammal annons från 80-talet:

Original, Pro, Elite och International.

Inte dåligt.
Hmm.

För styva elitspelare.

Kan ju misstolkas.

*****

Haft lite mycket på slutet. Många kurser och utbildningar, mycket på jobbet (det är den tiden nu) med seriefrågor och domartillsättning och en hel del möten.

Men det lugnar sig snart. Har ganska mycket skoj att skriva om på bloggen.

Innebandylegender kommer självklart att tuffa på. Har en hög på lager, fler på väg in. Och en ny lista med förfrågningar som ska ut...

Dessutom måste jag ju redovisa Fönsterputsarfesten och Grabbkvällen.

TotoCalcio-gänget (tipsbolaget på jobbet) ska presenteras.

En vandring i innebandyhistorien för damer i Dalarna är under "hopsamling".

Roliga och annorlunda föreningsnamn har jag ju kört i några vändor. Hittat en vända till nu, med lag som fortfarande finns...

Tokiga cupnamn ska jag också, enligt önskemål, reprisera.

Och en riktig hyllning till innebandyn kommer någon gång under hösten...

Förhoppningsvis får jag äran att presentera någon gästblogg också.

*****

Dagens Innebandylegend gör verkligen skäl för namnet. En av de stora i innebandyns historia. Den trygge mannen från norr, Patrik Schavon. Duktig tränare med några SM-guld i bagaget men också en mycket kunnig anställd på Svenska Innebandyförbundets kansli under många år.

Har mött Patrik i båset som tränare för IBF Faluns damer, och har varit på några kurser med honom.

Träffade Patrik för första gången vid en turnering som hette Leksand Inne i Leksand (så klart, var skulle den annars spelats?). Jag tror det var den gången jag dömde Peter "Foppa" Forsberg som då spelade innebandy i VK Rasket.

Jag minns också att jag som ledare avstyrde något bråk väldigt snabbt och efter detta var vi alltid på samma våglängd jag och Patrik.

Roligaste och bästa minnet med Patrik är dock när vi tillsammans var tävlingsledare för dam-VM i Kupolen i Borlänge 1999.

Nåja, dags för Patrik.

*****

Innebandylegend nr 27: Patrik Schavon


Vilket är ditt fullständiga namn?

Nils Patrik Schavon.


Har du något/några smeknamn?

Finns en del, ”Schavvan” är det mest använda.


När och var är du född?

22 augusti 1967 i Örnsköldsvik.


Hur och var bor du idag?

I villa i Lindsdal, strax utanför Kalmar.


Har du någon familj?

Min fru Pernilla och två pojkar, Pontus & Pette.


Vad kör du för bil?

Ford Mondeo och Ford Fusion.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

3-årig ekonomisk.


Vad arbetar du med idag?

Sport- och Marknadschef på Kalmartravet.


Har du några fritidssysselsättningar?

Det blir fortfarande en hel del Innebandy.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Pga diskbråck i början av året så är det enligt sjukgymnasten helt slut med eget spelande, det låter ju inte bra men jag tränar för att kunna spela i någon form i framtiden. Jag hoppade in och tränade CL98:s damlag from januari 2008, samt hela säsongen 2008-2009.

Tyvärr räcker inte tiden till för den nivån, det är synd då jag tycker att tränarjobbet är kul. I år är jag med och hjälper till med min äldsta pojkes innebandylag (CL98IC, Pojkar-99).


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Inte direkt, började tidigt i femtonårsåldern. Som spelare såg jag alltid upp till Jan ”Jajja” Persson (Bäverdödarna!!!- som sedan blev Örnsköldsviks SK). En fantastisk spelare med klipp i skottet och grym blick för spelet samt en ”hyvens” kille!

Som ledare skapade jag tidig inspiration från Tommy Sandlin, som tränade MoDo Hockey i slutet av sjuttiotalet/början av åttiotalet. En stor ledare med känsla för lagbygge.


Vilken är din moderklubb?

VK Rasket, Örnsköldsvik.


Har du spelat i några andra klubbar?

Westermalms IBK, Stockholm.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Center.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Som tränare tycker jag att jag lyckats bra med att bygga lag och skapa bra stämning, som också ger bra resultat i långa loppet.

Som spelare har jag fått leva på ett bra spelsinne och passningsspel. Saknar dock ett bra skott eller skott överhuvudtaget. Jag hann tyvärr inte träna så mycket själv pga alla andra innebandyuppdrag, så därför blev det att spela klokt efter resurserna.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Var med och startade upp VK Rasket och satt som ordförande i många år. Var med och startade upp Ö-viks Innebandyförening (typ Korpen), som ordnade seriespel innan Västernorrlands Innebandyförbund bildades. Satt som kassör och styrelseledamot. Var med och startade upp Västernorrlands Innebandyförbund och satt då som kassör.

Jobbade på Svenska Innebandyförbundet 1992-2000. Satt i SIBF:s tävlingskommitté innan dess.

Tränare för VK Raskets damlag och herrlag i många år. Tränare för Hagsätra/Högdalens damlag i fyra år. Tränare för CL98, damlaget i två år. Förbundskapten för det svenska damlandslaget, första året.


Har du några meriter?

SM-Guld med både VK Rasket och Hagsätra/Högdalen.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Båda gulden värmer såklart, hjärtat blir varmt när man får uppleva sådana stunder. Första gången med VK Rasket var häftigt eftersom det var ett lag som man själv startat från grunden, och att överraskande ta SM-guldet på bortaplan i Mariestad mot IBK Lockerud var en grym känsla. Ingen trodde på oss……

Andra gången med Hagsätra/Högdalen var en lättnad, så härligt att ta revansch från SM-finalförlusten året innan. Spelarna bröt ihop och kom tillbaka på ett fantastiskt sätt. Det laget hade allt!


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Första VM:et i Globen – det var en magisk stämning!


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Fotboll och Schack.


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Ishockey.


lag: MoDo.


semesterort: Örnsköldsvik.


film: Pass.


TV-serie: Pass.


70-talsprogram: Pass.


80-talsprogram: Pass.


90-talsprogram: Pass.


bok/författare: Pass.


färg: Röd.


mat: God köttbit.


dryck: Rött vin till maten och gärna en whiskey innan.


artist: Pass.


låt: Pass.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Kortlek, penna och papper.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle jag du ta med till dig samma ö?

Följande personer som står mig mycket nära: Anders ”Byssan” Byström (Domsjö), Ulf ”Boa” Eklund (Örnsköldsvik) och Joakim Brundin (Lindsdal).


Har du något motto/citat/ordspråk?

Bemöt din omgivning som du själv vill bli bemött.


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

VK Raskets damlag hade en härlig, röststark och lite udda hejaklack, som alltid var med och stöttade sitt lag. Jag kommer aldrig att glömma när jag från ”bänken” ser den f.d. målvakten, Tommy Östman, komma glidande på en ”ränna” mitt i läktaren under finalspelet i Mariestad. I all uppståndelse över våra snabba mål märkte han inte av ”rännan” själv, så när ”rännan” tar slut och golvet stannar upp rasar han in i sekretariatet där Kratz och kompani satt – vilken syn!


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Pass.


*****

Man burkar reta mig, lite skämtsamt dock, för mitt ordningssinne och mitt pedanteri.

Mina etiketter och pärmar och listor och annat.

Hmm. Det är väl bra med ordning.

Men jag är lite respekterad för det också.

Minns en gång när jag jag, Pärlan, som egentligen heter Fredrik, Malin "Mallan" Leanders och Åsa "ramlade jag nu igen" Hansen hade varit på en för den tiden sedvanliga torsdagsrundan (vi var unga och fria på den tiden).

Först på klassiska Banken sen på inte lika klassiska men nu tyvärr nedbrunna Engelbrekt. Efter detta gick vi hem till mig för lite efterfest (förstår inte hur vi orkade, det var ju jobb dan efter, men som sagt, vi var ju unga).

Vi spelade skivor, satt och pratade och hade allmänt trevligt. Tjejerna blev lite hungriga framåt halv fyra så jag gick ut i köket och gjorde lite mackor.

Då passade dom på.

Ni som känner mig vet att jag älskat att läsa och har mycket böcker. Väldigt mycket böcker.

Och självklart en viss ordning på dom.

När jag kom tillbaka hade Mallan och Pärlan, som egentligen heter Fredrik, flyttat om dom. Blandat författarna.

Och ställt varannan bok med insidan utåt och upp och ner.

I hela bokhyllan.

Taskigt tycker jag.

Dock fick Åsa så dåligt samvete så hon genast började plocka tillbaka böckerna. Hon vet ju hur jag är. Tack Åsa!

Vi hade mycket roligt på den tiden vi fyra. Och en hel del andra. Vänner är oerhört viktiga. Det kanske blir något inlägg om det också.

Men all tid har sin plats.

Nu har jag världens underbaraste familj.

*****

Dusch och sen bokläsning!

*****

Kvällens låt: Look of Love - ABC

*****

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något
/Nordström/

Inga kommentarer: