torsdag 23 september 2010

Innebandylegender 24: Anders Mörk


Men först:

Förstår inte det här med valet riktigt.

Det var ju jättemånga som röstade på Posten. Uppåt en miljon eller nåt.

Och ändå kom inte Posten in i riksdagen.

Märkligt.

*****

--- Uppdaterar 23:48:

Koppen har återupptagit bloggandet igen.

Yippee! ---

*****

Helgen är fullspäckad. På lördag blir det dömning i senior-DM i Avesta. Ska döma med Julie Williams, en av våra absolut bästa och mest lovande domare (observera att jag säger domare och inte kvinnliga domare). Och på söndag har jag en BUL1-kurs (för ungdomsledare) i Hedemora.

Och nästa helg har jag en BUL1-kurs i Falun. Fullt upp alltså.

Men dom här ledarkurserna är jätteroliga.

Att få dela med sig av sin kunskap och erfarenhet och träffa nya människor som vill framåt.

*****

Igår somnade jag ovanpå sängen klockan 20:00. Och gick tydligen enligt frugan inte att väcka. Otäckt. Vaknade vid 04:20, gick upp, borstade tänderna och tog ur linserna - och somnade om till 07:00. Usch. Inte bra.

*****

Kvällens Innebandylegend är en riktig urstockholmare. Gammal spelare och elittränare. Gör numera ett fantastiskt jobb på Svenska Innebandyförbundet. Kunnig, har alltid tid och svar. Jag har haft förmånen att jobba med Anders Mörk på ett par slutspel i NewBody Cup. Hoppas han blir kvar på SIBF länge, länge.

Framtiden är ljus med Mörk!

*****

Innebandylegend nr 24: Anders Mörk


Vilket är ditt fullständiga namn?

Nils Erik Anders Mörk.


Har du något/några smeknamn?

Mörken.


När och var är du född?

23 april 1966 i Stockholm.


Hur och var bor du idag?

Hus i Eneby, Bromma.


Har du någon familj?

Fru Lotta, tre barn Jesper, Emma och Hanna.


Vad kör du för bil?

En seg Toyota Corolla Verso.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

2-årig Maskinteknisk och är (som säkert alla som träffat mig räknat ut) helt utan studieskulder !


Vad arbetar du med idag?

Anställd på Svenska Innebandyförbundet som Tävlingskonsulent.


Har du några fritidssysselsättningar?

Idrott i alla dess former, numera mest som åskådare framförallt TV.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Skärpning, jag är som du säkert räknat ut 44år... men jag försöker hjälpa till i mina döttrars innebandylag som extra tränare.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Inga förebild men en favorit var Johan Nilsen, Kista IBKs kloke center.


Vilken är din moderklubb?

I innebandy Kälvesta IBK (som jag och mina bröder startade).


Har du spelat i några andra klubbar?

Egentligen inte, då Hässelby/Kälvesta IBK den andra förening jag varit i under "karriären" är en sammanslagning med min moderklubb.

Har efter min "karriär" tog slut även spelat i Duvbo IK:s C-lag, Vällingby BK:s Veteraner.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Framförallt center.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Skottet är svaret på dessa bägge frågor, hade nämnligen ett uselt skott men därmed trodde alla målvakter att bollen skulle komma hårt och högt men tji fick de, dessa strumprullare gick ofta i mål.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Har varit ledare i innebandy i olika uppdrag sedan 1990 då jag tog på mig rollen som spelande tränare i Kälvesta IBK.


Har du några meriter?

Några medaljer ligger allt och skräpar i förrådet.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Alla matcher med Kälvesta IBK.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Är otroligt roligt att vinna en viktig match och bara stå och njuta av glädjen hos spelarna. Har haft förmånen att få uppleva detta och gör det gärna igen.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Fotboll men även tävlat som ung två säsonger i ishockey (KIOF), en säsong bordtennis (Solna BTK).


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Fotboll.


lag: Hammarby IF.


semesterort: Söderstadion.


film: Miracle, filmen om USAs OS-lag i ishockey.


TV-serie: The Wire, Entourage, House MD, Lost och How I met your Mother.


70-talsprogram: Hawaii 5-0.


80-talsprogram: Miami Vice.


90-talsprogram: Våra värsta år.


bok/författare: Solo/Jack Higgins.


färg: GrönVit.


mat: Tacos.


dryck: Carlsberg Hof alt. Miller light.


artist: Marillion.


låt: Fear of the Dark/Iron Maiden.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

En TV, en parabol, en fjärrkontroll.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

En kock, "Krokodiljägaren" Steve Irwin (R.I.P) som tar hand om alla farliga djur och fixar mat, Attillio Lombardo prata fotbollminnen med framförallt angående hans tid i mitt andra favoritlag Crystal Palace FC.


Har du något motto/citat/ordspråk?

Just idag är jag stark...


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Inför en av våra hemmamatcher så stod jag och en lagkamrat och passade i korridoren utanför omklädningsrummen. Då kom en motståndare förbi oss och gick in ett omklädningsrum, han mötte där sin ombytta tvillingbror som gick ut ur omklädningrummet. Min kamrat utbrast förvånande: - Såg du, såg du, såg du (rejält exalterad) ! - Vad sa jag ? - Han bytte ju om på en 100-del ! Lagkamraten var för övrigt BPs målvakt/meste A-lagspelare Berndt Magnusson och tvillingarna var Tom (jobbade sedan på Aftonbladet) och Do Hjelte (känd Stockholmsdomare).


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Lev väl !



*****


Man kan enkelt konstatera att Anders har den absolut hittills roligaste favoritsemesterorten.

Söderstadion.

Lovely.

*****
Var framkallar Anders sina foton?

I Mörkrummet, så klart.

*****

Zatan vad kul att Zlatan nätade igen. Men det går tungt för Milan.

*****

Puh. Tvättmaskinen var inte trasig.

*****

Samlarekorre som man är hittade jag en fin grej (På Myrorna) till nostalgisamlingen: boken Alla Bilar 1978.

Klassiker.

Vilka modeller det fanns.

Glömt av hälften.

*****

Nu ska jag hoppa in i duschen, upp i sängen och sen låta mig knockas av sandmannen.

- My name is Blund, John Blund.

*****

Kvällens låt: I dina ögon - Ratata

*****

För att få en regnbåge måste man stå ut med regnet
/Nordström/

Inga kommentarer: