söndag 12 september 2010

Innebandylegender 19: Matte Forslund


Men först:

Brillsnok.


*****

Men vad gör Liverpool? 0-0 borta mot Birmingham. Usch.

*****

Tandläkaren 07:45 i morgon bitti. Usch.

*****

Tänk om Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen. Usch.

*****

Dagens utvalda i miniserien (som inte är så "mini" längre...) Innebandylegender är verkligen en riktig legend. Matte Forslund, backklippan i Fornudden och landslaget. Det finns lika många stories om Matte som om Fornudden. En del är skrönor, en del är sant.

Sant är i alla fall att Matte var en riktigt, riktigt bra innebandyspelare och profil av den sorten som gjorde innebandyn så stor och inne. Såna som Matte finns absolut inte idag.

Det här är verkligen Håll till godo.

*****

Innebandylegend nr 19: Matte Forslund


Vilket är ditt fullständiga namn?

Mats Olof Forslund.


Har du något/några smeknamn?

Matte, Foppa.


När och var är du född?

På Södersjukhuset i Stockholm den 21 feb 1967.


Hur och var bor du idag?

Bollstanäs i Villa.


Har du någon familj?

Ja, fru och 3 barn.


Vad kör du för bil?

BMW och Ford.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Ekonomisk linje på idrottsgymnasium, har pluggat pedagogik på Universitetet.


Vad arbetar du med idag?

Brandman på Solna brandstation och spelexpert åt Svenska Spel.


Har du några fritidssysselsättningar?

Golf, badminton och följa mina barn på olika idrotter.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Jag spelar i Svenska innebandyligan i ett lag som heter SenTAG (obesegrade hittills....).


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Nej.


Vilken är din moderklubb?

Fornudden.


Har du spelat i några andra klubbar?

Inte så länge jag satsade på innebandyn, efter jag lagt av så har jag spelat i Svartlösa, Täby och Spy Bar.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Vänsterback, point.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Vinnarskallen tror jag, ev spelsinnet och konditionen.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Spelande tränare i början av Fornuddentiden.


Har du några meriter?

VM-Guld, EM-Guld, SM-Guld och Europacup-Guld.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Första SM-guldet mot Lockerud var magiskt.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Har inget speciellt.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Badminton, Orientering, Hockey, Fotboll. Har faktiskt vunnit SM i badminton och orientering...


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Golf.


lag: Hammarby.


semesterort: Dubai.


film: Titanic.


TV-serie: Solsidan överlägset.


70-talsprogram: Lödder.


80-talsprogram: Macahan.


90-talsprogram: Travet på TV.


bok/författare: Agatha Christie.


färg: Lila.


mat: Husmanskost.


dryck: Rödvin och vatten.


artist: Celine Dion.


låt: My Heart will go on.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Min fru, mina barn och datorn med trådlöst modem.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

Oj svårt...Celine Dion som kan sjunga för mig, Jamie Oliver som kan laga mat till mig, och nån bra massör som kan massera mig.


Har du något motto/citat/ordspråk?

Kämpa...


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

När vi skulle möta Öxabäck i kvartsfinalen i SM 1993 så kom de upp till Stockholm dagen innan och tränade i vår hall. Då var jag där och mötte dem och morsade på min mycket gode vän Niklas Wilhelmsson. När han stod och sköt så såg det ut som han hade för mycket hook på klubban, så jag frågade om jag fick känna på klubban och prova att skjuta ett skott....När jag lånade den så såg jag ju direkt att det var för mycket vinkel men sa givetvis ingenting då. Dagen efter så tog vi mätning på Wilhelmssons klubba tidigt i första perioden och han blev utvisad.....och Öxabäck åkte ur och Fornudden gick vidare....!!! Mitt motto: Är det match så är det mesta tillåtet sen när domaren blåst av så är man polare igen...!!!!

Jag och Wilhelmsson kan fortfarande idag garva åt det där tillsammans.


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Kämpa...


*****

Har faktiskt tillägnat ett helt blogginlägg åt Matte tidigare. Passar väl bra att reprisera det här då.

TORSDAGEN 5:E JUNI 2008

Billie Jean, that's my love

Michael Jackson hade sin karakteristiska vita handske. Nu är i och för sig hela han karakteristiskt vit. Om man kan se någon del av hans kropp vill säga.

Nu är det inte bara "
Wacko Jacko" som har haft en vit handske. Även mannen-myten-legenden, världsmästaren, profilen, Mr Udden, Mats "Matte" Forslund var också bärare av en sådan. Ansågs väl måhända vara lite stöddigt, och säkerligen en del av Uddens image. Men det fanns faktiskt, från början, en riktig förklaring till varför Matte hade en golfhandske på sig när han spelade.

Han jobbade nämligen som croupier på en krog och ville inte sitta och jobba med blodiga knogar.

Men jag misstänker också att handsken passade bra in i myterna om
Udden...

Om man vill vara rolig, kan man ju säga att det passade som handsken.

Matte var också en riktigt, riktigt duktig löpare. Det gick alltid en massa skrönor om hur fort han hade sprungit maraton; nån gång sa någon att han sprungit på 2.20, vilket vore en fantastisk tid. Men vi lyckades aldrig få reda på den egentliga tiden.

Däremot hade han hästkondis. På
Matte Forslundvis var det så ibland när man dömde Udden att Matte spelade non-stop på ena backplatsen och så delade tre andra backar på den andra backplatsen. Också lite typiskt Udden-mentaliteten...

Det bara var så.

Jag träffade
Matte en gång för länge sen på en cup i Mora när laget hade börjat sin klättring mot elitserien. Jag tror de låg i trean då.Matte är sin image till trots, en mycket trevlig kille. Jag tror vi satt ett par timmar och tuggade mot nån tjockmatta i Noretgarderoben...

De lyckades ju ganska bra med sin vandring i seriesystemet. Tyvärr finns ju inte
Udden längre nu. Det är väl bara minnen av en Forn-tid kvar...

*****
I morgon ska jag antagligen döma mitt livs första match i rullstolsinnebandy.

Är faktiskt lite nervös.

Enda gången i hela min 24-åriga domarkarriär jag varit nervös var för övrigt ingen elitmatch typ SM-final, landskamp, högriskderby eller något.

Nej, det var en final i Dragplåstret, en drogfri turnering på Lugnet för alla högstadieskolor i Falu kommun.

Över 2000 personer på plats inne i Lugnethallen.

Alla högstadieelever.

Ni kan ju tänka er.

Gick inte att gå nånstans. Det var ungar över allt. Folk låg på golvet bakom sargen för att få plats.

Trummor, flagor, tutor och gud vet allt.

Britsarvsskolan mot Svärdsjö.

Varje gång man blåste, blev det ett djävla liv. Och varje gång man blåste, oavsett håll, så kom det in en toarulle.

Tror matchen var tio eller tolv minuter.

Kändes som ett år.

Men jag överlevde det också.

Men vilken stämning, vilken fart och fläkt.

Hade garanterat inte hänt i någon annan sport i Falu kommun än innebandy.

*****

Nu ska jag vara lite trevlig mot frugan som kommit hem från jobbet.

*****

Kvällens låt: One - U2

*****

Många ting går förlorade bara därför att ingen frågar efter dom
/nordström/

Inga kommentarer: