lördag 11 september 2010

Innebandylegender 18: Stefan Lindgren


Men först:

Favorit i repris 3:

Singelolycka.


*****

Ingen bra start för Zlatan....

Inte heller för Barca...

Manchester Citys miljardbygge är bra på att spela oavgjort...

*****

Dömde själv idag igen. Enviken (H2) - KFUM Falun (H3) herrar. En svängig match som slutade 7-6 till Enviken till slut.

*****

Kvällens Innebandylegend är Stefan Lindgren. Från Suuuuuuurahammar.

Mycket duktig tränare. Väldigt duktig skribent. Jobbat på innebandymagget. Hjälper numera till i IBF Falun faktiskt. Kul.

*****

Innebandylegend nr 18: Stefan Lindgren


Vilket är ditt fullständiga namn?
Jan Stefan Lindgren.

Har du något/några smeknamn?
Linkan, Lingongren.

När och var är du född?
1972 Västerås.

Hur och var bor du idag?
Jag bor i villa i Surahammar (2 mil norr om Västerås).

Har du någon familj?
Jag är gift och har två barn på 14 respektive 9 år.

Vad kör du för bil?
Just nu kör jag en Santa Fee årsmodell -01.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Jag var skoltrött när det var dags för gymnasiet så jag valde en två årig linje som hette Drift & Underhålls Teknisk, finns den idag??

Vad arbetar du med idag?
Jag har flera jobb! Huvudsysselsättningen har jag på Surahammars Bruk sedan -96. Sen jobbar jag som hjälpinstruktör på Kopparlundsgymnasiets Innebandyprofil. Har precis börjat skriva för IBF Faluns hemsida sen har jag lite små jobb som bisittare på sportradion.

Har du några fritidssysselsättningar?
Fritid finns det? Skämt och sido, på sommaren brukar jag passa på att umgås med vänner och hinna med nån fiskeresa.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Jag slutade som spelare redan -94. Har varit tränare på olika nivåer sedan dess. Just nu tränar jag Surahammars IBF i division I.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Nej ingen speciell faktiskt, som tränare har jag tittat runt på flera andra och tagit godbitar som passar min ledarstil.

Vilken är din moderklubb?
Ramnäs Sportdykare, det var den enda förening som bedrev innebandy i Surahammars Kommun när jag började spela i mitten av 80-talet.

Har du spelat i några andra klubbar?
Som spelare har jag bara spelat i Surahammar.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Jag började som forward och slutade spelarkarriären som målvakt :-)

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Min styrka är att jag är noggrann och påläst. Svaghet är väll att man är helt innebandyskadad....

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Har tränat lag sedan -94. Allt från flickor födda -96 till svenska superligan med Västerås.

Har du några meriter?
Har vunnit division 1 två år i rad med Västerås IB. Förra säsongen så vann jag division II med Surahammars IBF. Har två medaljer från distriktslags SM som tränare för Västmanland.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Måste nog säga de två seriesegrarna med Västerås. År ett trodde ingen på oss, och år två vann vi igen som favoriter.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Finns många men har svårt att plocka fram ett speciellt minne.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Jag har pysslat med längdåkning, orientering, tennis och handboll.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Längdskidor.

lag: Watford.

semesterort: Fårö (Sudersand).

film: Braveheart.

TV-serie: Pass

70-talsprogram: Drutten & Gena.

80-talsprogram: Kampen om Colorado.

90-talsprogram: Rederiet.

bok/författare: Läser inga böcker.

färg: Blå.

mat: Gillar allt som är grillat.

dryck:
Hallonsoda.

artist: Lars Winnerbäck.

låt: Queen - "Who wants to live forever".

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Fiskespö, tält och en back hallonsoda.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Pass.

Har du något motto/citat/ordspråk?
Det finns inga genvägar till det perfekta liret...

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Kommer inte på någon...

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
Pass.

*****

Några reflektioner:

Imponerande att Stefan har Kampen om Colorado som favoritserie på 80-talet. Riktig klasserie. Hette Centennial på engelska. Vem kan glömma Claude Pasquinel, Alexander McKeag och indianen Clay Basket? Rätt många i och för sig. Men ändå.

Trevligt med hallonsoda.

Oerhört roligt att Stefans moderklubb är Ramnäs Sportdykare. Snacka om att ta sig vatten över huvudet.

"Grabbar, vi måste göra en djupanalys av spelet".

Undrar om dom låg i botten av tabellen?

*****

Frugan jobbar kväll både idag (läs lördag) och i morgon, så nu blir det mycket huspyssel.

Hon har dock bytt jobb så från den 1 december blir det inga mer kvällar eller helger. Skönt. Även om det är bra pengar med de obekväma arbetstiderna, så är pengar inte allt här i världen, även om dom hjälper till bra ibland.

*****

Nästa helg väntar dömning i Sportnik Cup. Som vanligt när det är cup i Falun så ska jag döma med Conny "Voltarenmannen" Törehed. Som ska bo hos oss, liksom Jussi "Hemulen" Nissinen.

Ser fram emot detta.

*****

Kvällens Ryttarn:

"Sitter i Stockholm o väntar på att bussen ska åka men det går inte eftersom Svampbob ölsvamp från Borlänge står utanför och försöker sätta nytt rekord i distansvomering."

*****

Nu har jag, hör och häpna, en tvätt som ska hängas. Men bara en liten. Lill-Filles galonisar.

*****

Kvällens låt: Runaway Train - Soul Asylum

*****

Den som vill ta honung i kupan får finna sig att bli stucken
/Nordström/

Inga kommentarer: