onsdag 5 december 2007

Ka-Boom!

Tacklingar gör ont, men kan vara rätt roliga att se på. Själv har man varit för klen för att tackla nån, de fåtal drabbade har knappt märkt det. Däremot har man åkt på en och annan tackling själv, både som spelare och som domare.

Den värsta jag åkt på som spelare hände i en div 3-match i A-hallenLugnet där en spelare i motståndarlaget förmodligen var sur på mig för att jag visat ut honom i nån match tidigare. Han tog rejäl sats och klämde till med höften. Han åkte på en femminutare och Nordström åkte över sargen, upp på sekbordet och ner liggande raklång i knät på båda som satt där. Måste ha sett fantastiskt roligt ut.

Det mest fascinerande var kommentaren från han som fick en femma:

Det var ju han som tacklade mig ju!

*****

Har även åkt på två rejäla tacklingar som domare. Den första var i C-hallenLugnet då en spelare i ena laget tacklade en spelare i andra laget på mig. Dom sa att jag tog två minuter liggande i luften medans jag föll mot golvet men det är nog bara en skröna. Synd bara att det finns på video (varför, varför spelar man in en träningsmatch mitt i sommaren?).

Jag som alltid sagt att såna där "funniest videos" är fejkade...

Den andra var uppe i Hudiksvall under en riksseriematch då en spelare tog en helt annan väg än vad han borde gjort. För i den väg han tog stod jag. Eftersom jag på den tiden var fjäderlätt flög jag rakt över sargen. På den tiden hade jag även glasögon*. Tacklingen gjorde att pipan flög iväg in under ribbstolarna och glasögonen upp på sekbordet och jag ned på golvet. Stort publikjubel.

Snacka om att domarn var blind.

* Dessutom var de glasögon jag hade då av 80-talstypen, dvs gigantiskt stora. Som två parabolantenner. Fick in TV3 på vänster öga och TV4 på höger öga.

*****

Den solklaraste tacklingsutvisning jag utdömt kom under en Isostar Cup i Falun i början på 90-talet. Herrjuniormatch, derby mellan två Uppsalalag, matchen började 01:30, alla var helt slut. I slutet av matchen när den var avgjord, tröttnade en i det förlorande laget. Han siktade in sig på en spelare, tog sats från eget avbytarbås, sprang rakt över hela planen och tacklade motståndaren genom sargen och in i sekbordet som välte med personal, stolar och allt.

Det röda kortet satt i handen redan när han passerade mittpunkten.

*****

Zlatan mål igen!

*****

Har tittat säkert hundra gånger på bilderna från tumultet mellan Warberg och Täby. Man skulle kunna, med de nya direktiven, tagit typ en miljon utvisningar. Men det går ju inte, lite fingertoppskänsla får man ju ha. Dessutom är det ju jättelätt och sitta och plocka utvisningar framför en bildskärm när man får se det om och om igen.

DÄREMOT, så klarade sig den värsta syndaren helt, tror jag. Efter ett tags tumult kommer Daniel Dalbjer och crosscheckar Kimmo Eskelinen rätt i nacken, uppåt huvudet. Dels kommer han in efter ett tag, då är det inte stridens hetta längre, dels kommer han in i situationen utifrån (typ som femte-sjätte gubbe), vilket gör det till en värre förseelse. Dessutom har ju Dalbjer även tidigare varit avstängd för crosschecking mot hals/huvud. Ett solkart M3 med en lång avstängning som följd borde det ha varit.

*****

Vilken rik ryss läser mycket böcker? - Roman Abramovitj.

*****

A Laugh And A 1/2 med Disneyland After Dark, en fantastiskt bra låt.

*****

Igår fick jag äntligen Michael Connelly's Fallet avslutat på posten från CDON. Mumma!

*****

Var med i Falu Badmintonklubb under ett antal år. En aktivitet som vi hade för att få in pengar till klubben var en Gåbingo som vi hade i Lugnetområdet en gång i veckan på somrarna. En gång kom det två norska turister fram till oss och frågade:

Om mann foljer schnitslarna, komer mann till Bingohalln dålå?

Snacka om att spä på fördomar om dumma norrmän...

*****

Time's Up!

*****

I fädrens spår för framtids segrar
/Nordström/

Inga kommentarer: