torsdag 20 december 2007

Nej, inte i det målet!

Slutet av 80-talet, lördagmorgon, 08:30 (hur kan man lägga en match då!?), Lugnets A-hall. U-lagsmatch mellan Falu IBK (nuvarande IBF Falun) och Borlänge SK. Tekning som vinns av oss, bollen rullar bak till Patrik "Idof" Idofson som tar med sig bollen, driver den mot målet, gör några snabba dragningar och lägger in den i mål vid ena stolpen. Efter endast 4 sekunder.

Tyvärr var det i eget mål.

Än idag, så vet ingen, varken domare, seket, publiken, motståndarna, vår målis Ove Larsson - och absolut inte Idof själv för den delen - vad som hände.

*****

Lika knäckande för den som gör det, lika underbart är självmålet för den som får fördel av det. Eller ännu bättre, för den som får se det så där lite neutralt från sidan.

Själv har jag gjort ett i karriären: I Leksand, kom direkt från avbytarbänken (som då var placerad i ena sarghörnet!) och skulle rensa bort en hård passning som gick med avsändare till en spelare vid vårt mål i farligt läge. Hade jag fått en ren träff så hade bollen legat i motsatta sarghörnet på andra planhalvan. Nu fick jag tyvärr ingen ren träff. Utan en sned träff. Pang-Pang! Först i bortre stolpen, sen i närmre stolpen, sen upp i ribban och till sist in i det egna målet. Vår målis Anders Svensson stod bara och gapade.

Jag bytte snabbt av igen och gick inte in nåt mer i den perioden.

*****

Har sett ett par backar slå inslag/frislag från försvarskrysset och på egen målvakt och in. Lika pinsamt varje gång.

*****

Annars så är min gode vän och tidigare domarkollega Peter Bergestål en av de få som jag vet som gjort två självmål direkt in i mål: en gång när han skulle slå en bakåtpass (när de var tillåtna) till världens största målvakt Patrik Wallin och lyckades lobba över honom och in i mål och en gång på den tiden när han spelade i HSK när han vände sig om vid mittlinjen och sopade bollen bakåt. Väldigt hårt. Varpå den gick in på en målvakt som inte riktigt, riktigt var beredd på det.

*****

Mycket roligt är målvakten som inte trodde att han fick ta upp bollen efter tekning utan att det då skulle bli bakåtpassning så han - släppte in den i mål! Det skulle vara intressant att veta hur tankebanorna for runt i huvudet på honom då.

- Alltså, få se nu, hur ska jag göra? Ska jag släppa in den eller ska jag ta ett frislag?
- Äh, jag släpper in den!

*****

Makabraste självmålet genom tiderna måste dock vara det som gjordes i en sudden death i en avgörande SM-kvartsfinal. Det tog ett tag innan någon och speciellt domaren fattade och innan det blev dömt mål.

För då fastnade nämligen målvakten med handen och bollen INNE i krysset när han räddat och skulle göra ett utkast. Han satt verkligen fast där inne i maskorna och droppnätet med boll och allt.

- Domarn, är du säker på att den var inne?

*****

Varför är bladlöss så små?
Dom stannar i växten.

*****

Engelska fotbollsspelare och julfester passar väl sådär ihop.

*****

Har uppdaterat lite dåligt på slutet men det är möten och julbord och innebandycup och handbollscup och julklappar och allt möjligt. Och jag är såå trött på kvällarna.

Närmar mig 100 bloggar snart. Herregud, vad fort det gått. Vi får väl se vad som händer efter hundra... Lite generat måste jag också få tacka för all cred och positiva reaktioner jag får för bloggen. Det är faktiskt roligt när människor hör av sig och man träffar folk som läser den. Och jag har förstått att det är väldigt många. Återigen, jag skriver för att det är så himla kul, men kan det roa några så är det självklart bara roligt. Tack!

*****

Och CJ, vi måste ta den där kalla ölen snart!

*****

Köpte en bok idag. Borg mot McEnroe av Malcolm Folley. Den måste bara vara bra. Eller som det står utanpå: En suverän bok om klassisk rivalitet och En nostalgisk läsfest om en tid då tennisproffsen kunde vara lika spännande som rockstjärnor.

Måste läsa ut den nuvarande boken så jag får kasta mig över den sen!

*****

I en annan del av världen med Freda är en otroligt vacker låt.

*****

Night Night!

*****

Ett gott självförtroende byggs på många små stenar, kaxighet på några få stora
/Nordström/

1 kommentar:

Att festa... sa...

Sluta inte att blogga vad du än gör bara! Till och med här nere i Mullsjö är du väldigt omtyckt av flera personer. Absolut den bästa innebandybloggan just nu. Keep it up!