lördag 1 december 2007

Snorungar & Westers Greatest

Dömde Dragplåstret igår kväll. Det är en drogfri innebandyturnering (med tillhörande disco) för högstadieskolorna i Falu Kommun. Tror den har arrangerats i över 20 år. Årets upplaga var väl sådär spelmässigt men det var samma gamla hederliga stämning på läktarna, minst 1000 personer på plats under de tre finalerna (sjuan, åttan, nian).

Men självklart så måste några av dagens ungdomar skämma ut sig... Mitt under en match blåser någon i en pipa. Rusar upp till speakern som säger till att det är absolut förbjudet. Annan match lite senare och samma sak händer igen. Vi säger då till att om inte pipan kommer fram så bryter vi turneringen. Inget händer. Speakern säger då att den som gjorde det i alla fall kan kasta in pipan på planen. Det går nån minut, sen kommer det en pipa instudsande och vi kan avsluta matchen.

Efter matchen kommer det en kille fram och följande konversation utspelar sig (att han bara hade mage):

- Kan jag få tillbaka min pipa? (killen)
- Tror inte det va. (jag)
- Jo, men kom igen nu! (killen)
- Du får den efter finalerna. (jag)
- Ja, men jag ska åka hem nu. (killen)
- Ja, säkert. (jag)
- Jag vill ha den. (killen)
- Vilken skola går du på? (jag)
- Hälsinggårdsskolan. (killen)
- Då lämnar jag den där. (jag)

Inte en chans att han gick på Hälsinggårdsskolan. Men det blir nog ganska kul om han försöker hämta ut den där.

Men inte nog med detta: Under en senare match får jag en penna (!) i ryggen. Säger till speakern, igen, samma turer, om den som gjorde det inte bla bla bla. Men då händer något oväntat, och något som gör att det finns hopp trots allt för dagens ungdom. När jag går mot läktaren som pennan kom från pekar och skriker hela klacken som killen var med i mot honom. DET VAR HAN! Sen följer följande:

- Var det du? (jag)
- Ja, det var det... (killen)
- Då kan du gå ut ur hallen! (jag)
- Ja, jag ska... (killen)

Han pratade med oerhört små bokstäver och under stort jubel lämnade han hallen, inför över tusen personer. Det måste ha varit oerhört pinsamt.

He-He.

*****

Det roligaste som nånsin inträffat i Tom Westers närvaro måste ha varit när vi hade ett litet party nån gång i slutet av 80-talet. Vi var hemma hos familjen Wester (förresten, Rune och Karin, ni är underbara!) och vi var rätt så många (som vi alltid var på den tiden). Vi såg på film, lyssnade på härlig 80-talsmusik på skivspelaren (vinyl såklart!), åt chips, hade massor av diskussioner och upptåg för oss. Som vanligt. De flesta var väl, om man säger så, ganska glada i hatten.

Rätt som det är så får Tom en sån där idé som bara han kan få. Jag vet inte om det varit nån diskussion om nåt, eller om han bara improviserade. Med på festen är även Lars-Erik Håkansson, "Larsa", som jag skrivit om tidigare. Över 1,90, stark som attan men väldigt snäll. Hur som helst säger Tom till Larsa: Ta det här äpplet och ställ dig i balkongdörren. Jag ställer mig i dörröppningen ut till hallen (nu står de alltså i varsin ände av vardagsrummet). Nu får du kasta äpplet det hårdaste du kan så lovar jag att klistra det med en hand.

Likt det värsta cirkusnumret så blir det alldeles tyst i lägenheten. Musiken är avstängd, folk är förväntansfulla. 1,90 Larsa tar i allt han kan, och äppleprojektilen far mot Tom. Alla vet vi ju vad Tom går för, mannen som kan göra det omöjliga möjligt, och dessutom gör det ofta. Dock, denna gång, fanns det ett par rejält försvårande omständigheter:

Rummet var mörkt,
Larsa var stark,
avståndet var kort och
Tom var inte direkt nykter.

Äpplet far mot Tom, Tom reagerar - inte alls -, får äpplet stenhårt mitt i pannan, ramlar ut i hallen raklång på rygg (bakhuvet i golvet), äpplet far vidare, ner på stereon, puttar till skivarmen och sätter igång skivan som är på.

Kommer aldrig, aldrig att glömma vilken låt det var.

Lionel Richie, Dancing on the ceiling.

Och så Tom Wester, Lying on the floor.

*****

IBF Faluns herrar vann igen ikväll (Färjestaden borta). Det går nog (nästan) redan nu att räkna in en slutspelsplats. Impressing!

*****

Hitchcocks klassiker Fåglarna går på TV nu. Brrrrr. Har aldrig sett så mycket fåglar i hela mitt liv. Hur fick dom tag på alla?

Är det inte den som Gunde Svan är med i? Eller var det Magnus Uggla? Och Nicklas Falk?

Jag tror dessutom den är inspelad i Mås-kva.

Nej, då ser jag nog hellre på Pippi Långstrump.

*****

Guten Nacht!

******

Med rymden i blodet
/Nordström/

Inga kommentarer: