söndag 2 december 2007

Saved by the bell

Nåt år, nån hall, Karlstad, Stjärncupen. Dömer en match med Olle Sundström i herrklassen, Balrog - Gurkstaden (tänk vad lag det finns/funnits med - staden: Guldstaden, Silverstaden, Gruvstaden, Hufvudstaden mm). Jag och Håkan hade alltid ett gott samspel med Balrog och de andra topplagen (Udden, Kista, Haninge, Sjöstad, NB87 mfl), de hade faktiskt en oerhört respekt för oss. Men samtidigt så kunde man inte ge dessa lag lillfingret, för då kunde de äta upp hela släkten.

Whatever, matchen rullar på och nån i Balrog gör en förseelse vilket leder till avvaktande utvisning. Vilket visar sig bli den längsta avvaktande utvisningen fram tills dess (och även senare) i min domarkarriär. När till slut Balrog erövrar bollen och jag tar ned handen och skall peka ut den utvisade så är det... svart. Helt tomt. Jag har, ingen som helst aning om vem det var.

Kugghjulen snurrar, hur f-n skall jag lösa det här?

Ska jag chansa på en spelare bara (tänk om han inte var på planen ens)?
Ska jag ta bort utvisningen (såklart inte, din idiot!)?
Eller ska jag ta nesan och gå och fråga kaptenen vem det var (pinsamt)?

Precis när jag skall stamma fram några ord med tungan som just då inte samverkade speciellt bra med hjärnan kommer Olle springande i full kareta och säger högt och tydligt:

- Nr 14 i svartvitt, 2 minuter för otillåtet slag!

Tack Olle. I owe you one. Minst.

*****

Två domare dök inte upp idag på en ungdomsmatch på Lugnet. Fick samtal hem 2 minuter före matchstart. Insåg att det skulle gå åt längre tid att hitta några som kunde döma än att ta den själv. Så gumman skjutsade upp mig, jag kastade mig in i hallen, drar av mig kläderna och blåser igång matchen endast 25 min sen.

Och vem sitter då där i sekretariatet? Jo, en riktig legend. Christer Gustafsson, mannen som var med och startade Svenska Innebandyförbundet den där historiska dagen 1981. Snacka om kultfaktor...ja, hög. Det var mycket roligt att se honom igen.

*****

För övrigt så hette en av spelarna i bortalaget Chef. Snacka om coolt namn att ha bak på matchtröjan. På nåt vis lite...bossigt. Men även ganska förpliktande om man säger så...

*****

Läste i Jihdes blogg att en spelare fastnat med klubban i nätet bakom sargen i en match. Ännu roligare var i en match mellan Enviken och Harnäs i Smedjebacken när en Enviksspelares klubba direkt vid tekning fastnar med bladet nere i mittskenan (där en mellanvägg går när hallen är delad) på planen och blir stående rakt upp mitt på mittpunkten.

Det tog nästan fem minuter att få loss klubban.

*****

Apropå namn. Skumläste sistasidan på Sport-Expressen där alla dagens kommande idrottshändelser plus en del laguppställningar står. I matchen mellan Setúbal och Belenenses i portugisiska ligan i fotboll hette en forward i Setúbal - Pitbull.

Alltså hallå, Pitbull.

Undrar vad dom spelar i högtalarna när han gör mål? Who let the dogs Out? Eller The Poodles?

Han lär ju spela ganska aggressivt i a f. Eller också är han ute efter benen på motståndarna.

Om han får barn nån gång när det är match får han väl lämna Valp-Over till den matchen.

Jag kan ju bara inte låta bli.

*****

*Pool 4-0 på Bolton! Rättvist! Nu är det ganska gött att vara 'Poolare igen, Limmet!

*****

Bon Nuit!

*****

Only time will tell
/Nordström/

Inga kommentarer: