fredag 30 november 2007

Schhhhhhhh...

Idag heter laget Hudik/Björkberg IBK. Men förr, på den gamla goda tiden, var de två lag - Hudiksvalls IBK och Björkbergs IBK. Och båda spelade i riksserien (dåvarande högsta serien), rätt så fantastiskt. Hudiksvall var lite mera "arbetarnas" lag medan Björkberg var det lite "finare" laget. Derbyna mellan dessa två lag var riktiga höjdare med tufft spel, smockfulla läktare och ett oerhört tryck bland publiken. Och mycket högljutt...

Fick ett år fördelen från SIBF att döma ett av dessa derbyn. Brorsan var borta så jag dömde med en Borlängelegend, Thomas Thenander. Vi hade pratat lite i bilen upp (det är ju en bit...) om just det med publiken och hur vi skulle lägga nivån och kom väl överens om att vi skulle försöka släppa på lite.

Helt fullt i hallen, inte en hundvalp till går in. Matchen startar och efter 12 sekunder blåser någon av domarna (gissa vem?) straff för ena laget.

Det har aldrig varit så tyst i idrottshallen i Hudiksvall.

*****

Yes! Limmet är tillbaka! Han har, som han själv skriver, återuppstått som Limmet den Vite. Jag visste väl att han inte skulle kunna hålla sig... The King is back!

Kommer just på en slående likhet med en annan superstjärna:

Michael Jackson har ju också återuppstått som Den Vite.

*****

Har en fundering:

Det heter ju spela

fotboll,
handboll och
volleyboll.

Varför heter det då inte spela

ishockeypuck eller
innebandyboll?

Märkligt.

*****

Blev inringd i typ sista minuten igår kväll för att stå imål på ett herrlags träning. Jättekul men aj vad mina fingrar gör ont idag. Jag är ju utespelare men har stått ganska mycket för jag tycker det är otroligt kul. Man tappar dock en hel del tajming när man sitter i kassen typ en gång i halvåret. Men nåra publikräddningar fick jag till. Den andre målvakten undrade om jag inte skulle ha magplatta. Äh, sa jag. Det räcker med en extra tröja.

Jag skulle haft magplatta.

*****

Inte bara Limmet gjorde comeback. Som tur var så blev Ume-Ingrids paus kort. Och tack Selle för berömmet! Däremot verkar Bron-Sundbom ha somnat in. Synd.

*****

Tom Wester hade en lite rolig vana på 80- och 90-talet. Han skulle alltid ha med sig en gåva till mig när han varit ute på lokal. Har fått en del kul saker genom åren (tändsticksaskar, ätpinnar, gatsten mm). Men det mest fantastiska var när han kom hem med en gardin.

Som fortfarande satt på gardinstången.

*****

Den gamle brottaren Frank Andersson har levt ett hårt liv. Bortsupna medaljer, bråk med media, kvinnoaffärer och fan och hans moster. Frank delade ett tag lägenhet tillsammans med tyngdlyftaren (numera kung i Oldsbergs På spåret) Lennart "Hoa-Hoa" Dahlgren, som på den tiden också var lite av en bohem. Vilken kombination...

Hoa-Hoa låg i soffan och läste en dag då Frank säger: Jag går ut och köper mjölk. Och försvann. När Frank efter tre månader (!), utan att hört av sig, kommer tillbaka och kliver in i lägenheten som om ingenting hänt säger Hoa-Hoa lugnt: Har du med dig mjölken?

Snacka om coola killar.

*****

Duty calls!

*****

Kärlek
/Nordström/

Inga kommentarer: