måndag 21 april 2008

Att åka på en blåsning

Siktade ju på en bloggcomeback i går kväll - men tji fick jag. Hamnade på akuten i går kväll och kom hem halv tre på natten. Mår bättre idag men är fortfarande ganska risig med feber. Åkte på nån j-vla bakteriell infektion i knäet. Blev stort och rött och jättevarmt. Började vid lunch och så blev det bara värre och värre och till slut kunde jag knappt röra benet. En spruta rätt in i knäet och penicillin för 356 kronor senare så var man med någorlunda med i matchen igen. Med det tillägget att det känns som att man blivit överkörd av motståndarnas buss.

*****

Dömde en match en gång, ganska högt upp i seriesystemet, där en kille hela tiden klagade och skulle ha frislag trots att vi hade jättebra fördelar åt hans lag hela tiden och blåste när vi skulle blåsa och blåste inte när vi inte skulle blåsa. Vid ett läge i andra perioden har en av spelarna i killens lag två man hängande på sig på mitt planen men har bollen och vi ropar fördel tydligt och visar fördel tydligt, både jag och brorsan, varpå han slår en underbar genomstickare till en medspelare som kommer helt fri med några meter mot målvakten.

Under hela förloppet har den här killen ropat: blås då! blås frislag då! kom igen nu domarn! Och precis när medspelaren slår passningen till den frie lagkamraten skriker han: nu måste du blåsa domarn!

Då tröttnade jag. Och blåste.

Och så fick dom ett frislag, mitt på planen. Varpå självklart dom andra i laget blev vansinniga och började springa mot mig och gapa. Jag stoppade dom direkt genom att peka på killen som gnällt och sa:

- Skyll inte på mig, skyll på honom där.

Han blev avplockad.

Och sa inte ett ljud under resten av matchen.

*****

Mina två yngsta barn satt och tittade på Teletubbies, detta engelska...program. Har ju sett det då och då, men aldrig reflekterat så där jättemycket över det. Men ju längre jag tittade, desto hårdare slog mig tanken:

Vilken eller vilka droger går dom på som gör Teletubbies?

Man blir nästan rädd. Om Staffan Westerberg var sjuttiotalets hemskaste barnupplevelse måste Teletubbies vara tvåtusentalets hemskaste föräldraupplevelse.

*****

Nånting vi ofta gjorde i det gamla klassiska Falu IBK-gänget (nuvarande IBF Falun) var att ha filmkvällar då vi hyrde några rullar och gick hem till nån och gluttade. Denna lördagkväll var också en sådan och mannen, myten, legenden Tom Wester tog till orda: Okej, jag och Larsa (Håkansson) går hem och fixar till hemma hos mig. Idof, du går och köper chips och läsk. Micke (Norberg) och Per (moi), ni kan väl åka till BP (sååå klassiskt!) och hyra film. Och du Christer (Wikström), du kan väl samla ihop lite fler folk som vill se.

Ja, det kan jag, sa Christer. Och det gjorde han. När han gått några meter mötte han en tant, som var väldigt, väldigt gammal. Som vi aldrig sett förut. Stannade henne, sa hej, och frågade:

- Vill damen följa med hem och se på video?

Jag har aldrig sett en 80-åring gå så fort nån gång.

*****

Änglarna vann mot AIK med 2-0. Very, very important. Och i morgon, om febern och illamåendet släpper, blir det Liverpool - ChelseaO´Leary's. I ett antal (närmare bestämt 14 stycken) glada vänners lag.

*****

Med en hattstorlek som känns minst ett par nummer för trångt säger jag - God Natt!

*****

Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker
/Nordström/

Inga kommentarer: