måndag 14 april 2008

Klassiska domarpar, och så lite citat

Är inne på min 21:a (herregud!) säsong som domare. Många kollegor har passerat revy genom åren. Jag tror att jag dömt med över 130 olika domare. Jag anser, men det är min personliga åsikt, att domarkåren var betydligt bättre förr. Då, då domarna var hårda mot dom hårda (och vågade vara det!) och hade betydligt bättre spelförståelse och en nivå som alltid var jämn från match till match, från period till period. Man visste alltid vad man fick.

Som en hyllning till domarkåren, som den en gång var, kommer därför en bunt legendariska domarpar från 80- och 90-talet:

Håkan Nordström/Peter Bergestål, Falun

Kalle Seiler/Gert Olofsson, Sandviken

Göran Berg/Rolf Nåmark, Stockholm

Glenn Nyhlén/Pelle Hellberg, Göteborg (Avesta)

Roger Nyström/Janne Birkebo, Stockholm

Tony Thuresson/Michael Walkert, Karlstad

Jan Ögren/Tomas Eriksson, Göteborg

Magnus Athley/Anders Lindqvist, Växjö

Magnus Johansson/Robert Pettersson, Skene/Hyssna

Anders Björnåsen/Jan-Inge Forsberg, Göteborg

Jan-Åke Westerlund/Sture Westerlund, Ramvik

Bo Lundberg/Jan Engman, Sandviken

Christer Larsson/Kjell Persson, Stockholm

Lasse Granqvist/Sven Hammerin, Stockholm

Anders Lundqvist/Micael Fasth, Karlstad

Anders Ask/Åke Carlén, Mariestad

Ove Karlefjärd/Per-Åke Larsson, Billingsfors/Åmål

Jakob Ruben/Ulf Nilsson, Linköping

Tomas Haglund/Bjarne Wesenlund, Dingle/Trollhättan

Urban Henriksson/Dennis Wall, Östersund

Magnus Nordahl/Ulf Rehnfeldt, Sandviken/Gävle

Pontus Berger/Jonas Forsberg, Göteborg

Anders Löfgren/Jessica Toumila, Hudiksvall

Bröderna Adamsson, Åmål

Har säkert glömt en massa...

Det gick aldrig åt pipan med dessa...

*****

Medan jag är igång kan jag väl lika gärna droppa lite fler grodor och sälfegningar, nej jag menar felsägningar, hämtade ur min 40-sidiga bok med citat av innebandyfolk under åren 1993-2003:

- "Ni är ett lag fullt av lag"

- "Var är dina shorts?"
- "Dom har exploderat"

- "När jag var liten hade jag en låtsaskompis som hette Edit och som bodde i väggen"

- "När jag klev ur bussen blåste det så mycket så då trodde jag det skulle komma en sån där torped"

- "Jag skulle vilja gå på fotboll ikväll nu när jag är så snygg i håret"

- "Övertrakasserade konton"

- "På vänster dräktarm och på vänster uppvärmningsjacka"

- "Kom igen gubbar, nu spelar vi" - domare (i dammatch)

- "Då joggar vi ner två varv, två tuffa varav ett är lätt"

- "På sommaren måste man ha T-shirt, annars fryser man ihjäl på vintern!

- "Idag skall vi ha lätt träning, men hård och intensiv"


There will be more...

*****

Anmälda lag till Viking Line Cup är nu över 340. Helt sjukt. Det lär inte bli många timmar sömn den helgen inte...

*****

Nu kom frugan hem från jobbet, så nu ska jag vara trevlig.

*****

Erfarenhet är inte vad som händer dig, det är vad du gör med det som händer dig
/Nordström/

2 kommentarer:

Marcus Gehlin sa...

Tjenare Nordström!

Tänkte, för en gångs skull, lämna en kort uppmuntrande kommentar. Skitkul att läsa din blogg om innebandyns historia, och såklart extra kul att man vet vem du är och känner igen en hel del karaktärer i dina historier. Keep up the (very) good work!

//Marcus Gehlin

Per Nordström sa...

Tack för det Marcus!

Värmer!

/Nordström/