söndag 6 april 2008

Sponsrade av Byggare Bob?

KFUM Falun heter en förening i innebandy-Falun. Men så har den inte alltid hetat. Från början hette man - BIK Lugnet. Ett oerhört klassiskt falulag som bildades 1988 av bland andra Stefan Anskoff, Anders Eriksson och Mikael Jansson (numera Lind). Där har många falulegendarer (flera som sedermera blev elitseriespelare) spelat: Magnus Engström, Christer Larsson, Joel Jansson, Henrik Lundkvist, Jocke Östlund, Mattias Steinholz, Fredrik Andersson, Bengt Berg, Royne Jonsson, Fredrik Jansson och många, många andra.

BIK stod på slutet för Boll och Idrottsklubben. Men från början hette man faktiskt - Bulldozers IK Lugnet. Man hade även en bulldozer (för en som inte vet vad en bulldozer är så är det typ en schaktmaskin. Och för er som inte vet vad det är så är det meningslöst) som klubbmärke. Dom var sponsrade av nåt byggföretag, Skanska, tror jag. Oerhört kultigt. BIK Lugnet var väl alltid en förening som det stormade lite kring men ändå väldigt charmig. Spelade ganska tufft och hårt. Derbyna mellan dom och oss i Falu IBK är oerhört klassiska.

När jag dömde KFUM Falun - Älvdalens IBK i sista matchen i division fyra (KFUM vann fyran för resten och är nästa säsong tillbaka i "finrummet", Grattis!) firade man 20-årsjubileum. Då kom KFUM-spelarna iklädda - gamla BIK Lugnettröjor! Svarta streckade med små gula muddar. Så nostalgiskt för mig. BIK Lugnet kommer alltid att ha en plats i innebandyhistorien i Dalarna. Riktigt roligt var det. Dock: som på alla tröjor från 80-talet så var väl inte passformen den bästa.

BIK Lugnet - never forgotten.

*****

I veckan smäller det igen: 'Pool mot Arsenal. Go Reds!

*****

Var faktiskt ut på lokal igår med en kompis, Maria S. Man är ju inte ut så ofta nu för tiden. Men vi hann med två ställen i alla fall. Kul att titta på folk, snacka lite, svänga dom lurviga och så avsluta på Donken. Både nostalgiskt och klassiskt. Dock känner man sig lite som förälder på stan när man går ut...

Träffade på en del kändisar, blanda annat: Super-Henkan, Värmlands-Rickard och mäklar-Alex från IBF, Anders "Dr Mellberg" Asp, Johan E från Falu FK, Hasse "kom igen Junior!" Lindberg, en och annan domarkollega, en ur den förträffliga familjen Bortas, Cissi Westman (long time no see!), min gamla adept som tränare och så lite andra ib-spelare som var alldeles för unga för att vara ute...

*****

Tack snälla gumman för att jag fick sova i morse när jag varit ut och "svirat". Du är underbar!


The lady of my life.

*****

Ser fram emot måndagens semifinal mellan AIK och Pang-Pang-Täby. Ni vet ju vem jag håller tummarna för. Om Danne Bron-Sundbom bara kunde öppna upp sin blogg igen så...

*****

Saxdalen-Janne brukade ju ringa till mig mitt i natten när han var ute på partaj. En gång var jag inte hemma, så då bad han mig att ringa upp. Och talade in sitt telefonnummer på olika sätt.

17 olika.

2-9-4-4-9

29-44-9

294-49

2944-9

2-9449

29-449

Tjugo nio tusen fyrahundra fyrtio nio

Brytandes på norska

Brytandes på kinesiska

Med tumme och pekfinger mot näsan

2 komma 9 komma 4 komma 4 komma 9

Two nine four four nine

Zwei neun vier vier neun
Deux neuf qatre qatre neuf

Viskandes

Skrikandes

och slutligen,

Sjungandes.

Det numret glömmer jag aldrig.

*****

Tänk att man alltid skall blogga mitt i natten. Nu ska jag äta en munk.

Det fanns inga nunnor.

****

Apropå nunnor, kan inte undanhålla er en hyfsat rolig historia:

En man kommer in på Zooaffären.

- Hur stor kan en pingvin bli?

- Ja, den kan väl bli en meter ungefär.

- Kan den inte bli större?

- Nja , nån decimeter kanske.

- Är du säker?

- Ja.

- Fan också! Då var det en nunna jag körde över i alla fall.

*****

Har man tagit fan i båten får man ro honom i land.
/Nordström/




Inga kommentarer: