tisdag 15 april 2008

Yoghurt med banansmak - numera ingen favorit

På den gamla Falu IBK-tiden åkte vi som tradition på lite olika cuper, Tournament of ÅlandÅland (nähä?) och Dumleslaget i Göteborg. Detta medförde vissa återkommande traditioner. I Dumleslaget innebar detta ätartävling.I två olika klasser. Endera banan eller liten yoghurtburk (typ Bärry). Tävlingen gick helt enkelt ut på att äta upp så fort som möjligt. Bananen delade man i två delar, åt den ena halvan på tvären och den andra på längden. Yoghurtburken var en drickning plus ett skrap med sked.

Några var superba, några lyckades ganska bra, några misslyckades. Och några kräktes. Många försök och hetsningar gjordes. Bäst på detta var Peter "The Big Kahuna" Bergestål, Adam "Strumpan" Grane och The Brothers of Talk, tvillingarna Kruse, Jakob och Martin (inte så konstigt med de munnarna). Till slut var rekordtiden på yoghurtburk nere på strax över sekunden, med Bergestål som innehavare. Grane skulle dock göra ett sista rekordförsök med en Bärry.

Han hällde i, gjorde ett skrap med skeden och tittade upp. Helt likblek. Lutade sig lätt framåt varpå allt rann tillbaka i muggen. Ändå upp till kanten.

Det var helt enkelt - fullt.

Sa jag att Hemköp brukade sponsra våra resor?

*****

Apropå Åland: ett år när vi skulle åka dit fick Mannen-Myten-Travdåren, the living legend, Patrik "Idof" Idofson, in en trippel. Dock inte på oddset. Han lyckades med att ha ont i knäet, vara åksjuk (på bussen) och vara sjösjuk (på färjan). Under båtresan låg han på golvet runt ett hörn. Varpå självklart kommentarerna haglade.

- Idof, ska vi gå och äta?
- Idof, ska vi gå ut på däck?
- Idof, vill du ha en öl?
- Idof, dom behöver nån som kör färjan!

Han var blek som ett vitt A4-papper. Med de blå jeansen och en blå T-shirt såg han ut som en finsk flagga.

*****

Hoppas 42-åringen brinner i helvetet. Flera gånger om.

*****

Man mår illa när man ser presskonferensen efter matchen mellan Hammarby och AIK och ingen pratar om fansens uppträdande utan bara om matchen och taktik och annat.

Och helt makalöst otroligt att Dulee Johnson och Bojan Djordic försvarar vad AIK-fansen gjorde.

IQ fiskmås.

Högst.

*****

Alltså, allvarligt: är det nån som kommer ihåg att det fanns en klubba som hette Spindel? Inte jag i alla fall. Och ändå har jag rätt bra minne.





Tydligen, beviset finns ju här ovan. Nån gång på 90-talet. Helsidesannons i Innebandytidningen till och med.

Undrar om det var lätt att näta med den?

*****

Lite flera citat ur min lilla samling av blunders och annat av innebandyfolk 1993-2003:

- Vi hade ingen vilja, de var mer villiga än oss

- Jag har fått kalops mellan tänderna, jag var tvungen att köpa en lott för att få ut dem

- Nu är det din tur att säga en huvudstad!
- Cypern, nej jag menar månen ...

- Jag har några blommor som inte har dött fast jag inte har tvättat dom

- Jag höll nästan på att skita på mig själv

- Vad är det som händer i min röst?

- Inget stort F på Idre va?

- Och detta iförd endast bar överkropp


More to come...

*****

Apropå citat, och ett ganska vasst sådant. Vi vet ju vad Peter "The Big Kahuna" Bergestål går för när det gäller att snacka. Ett antal dräpare har ju publicerats här i bloggen tidigare. En gång när vi dömde en match kom det fram en spelare till Peter:

- Det är mycket misstag nu domarn.

Peter tittar på honom och säger lugnt:

- Jag ser bara ett...

Ridå.

*****

Gumman jobbar återigen kväll men nu närmar det sig hemkomst. Mañana!

*****

Varje utgång är en ingång till något annat
/Nordström/

Inga kommentarer: