lördag 15 mars 2008

Alkoholfritt alternativ är alltid bäst

Början på 90-talet, division 5-derby i Svärdsjö gymnastiksal mellan Tofta GF och Lingheds IBK. Gymnastiksalen i Svärdsjö är typ 30x15 meter, det vill säga väldigt liten. Dock hade mycket folk samlats för att se detta derby. Man satt runt sargen, i redskapsförråd, stod i dörrar och till och med satt uppe i ribbstolarna.

Lagen värmer upp som bäst, kör hörnen, då plötsligt en av spelarna går ur kön, klättrar upp till en polare som sitter uppe i ribbstolarna och tar en rejäl klunk - öl! Ur en burk som polaren håvat fram ur jackan. Jag går direkt fram till honom och säger: du, tyvärr är det nog bara för dig att gå och byta om igen. Det där var inte riktigt bra gjort. Han tittar lite surt på mig och går sen iväg.

Efter matchen skulle jag och några polare gå ut på lokal. Vi gick på ett ställe som heter Shopen nere i centrala Falun. De sista åren innan nerklappning ett riktigt sunkställe men då, på den tiden, ett kultställe. När vi gått och minglat en stund sätter vi oss vid ett bord. Gissa vem som kommer fram till bordet då, med en öl i handen? Jo, självklart samma spelare som jag avvisat innan match tidigare på dagen. Han tittar på mig, ler lite snett och säger:

- Domarn, får man dricka här då?

Humor.

*****

Seger för 'Pool igen och gissa vem som gjorde mål? Fernando Torres. Såklart.

*****

Apropå öl så dömde jag en herrmatch idag. I sista perioden tycker jag mig i ögonvrån se något som inte stämmer på läktaren. Två yngre killar sitter och dricker ur varsin grön flaska. Jag går fram till läktaren och frågar om det är öl. De är i alla fall ärliga nog att säga ja, varpå jag säger åt dem att lämna hallen. Sen blåser vi igång. Men de står fortfarande kvar längst upp på läktaren så jag får blåsa av igen och då går de ut.

Jag är inte nykterist, men kommer aldrig att förstå detta med att sitta och halsa på en läktare. Men det mest skrämmande sker efteråt. Jag och kollegan går ut från hallen och där sitter de två utschasade. Efter oss kommer deras polare ut och en säger: kolla vilka som har blivit utslängda från hallen. Fan vad coolt! Jag är stolt över er.

Herregud.

*****

Lite lustigt: 1991 släppte division 4-klubben SK Triangeln från Uppsala vad som kan ha varit innebandyns första skiva. Låten hette Tuffa Takter och innehöll bland annat följande odödliga strofer:

Dribbla, passa, skjut i mål
Njut av hejaklackens vrål

och

Triangeln, Triangeln, tuffa takter!
Triangeln, Triangeln, milda makter!

Eller ja, odödliga och odödliga...

*****

Det roligaste är att låten var komponerad av - Mikael Bolyos. Just han ja. Han som är gift med Marie Fredriksson i Roxette.

*****

Roligt är också att TV4-gurun, bloggarkollegan, före detta domaren och målvakten Michael Fasth har stått i mål i - avklippta diskhandskar.

Det är väl så när man har såpa i händerna.

Han borde blivit diskad.

*****

Angående odödligt; kolla in dessa kultkort man fick på 80- respektive 90-talet när man blev licensierad.



Även om man på den tiden tyckte att Folksam var lite struliga så var dom rena rama världsmästarna jämfört med dagens IDA-system som SIBF använder idag...

*****

Det här var man med och var en av tävlingsledarna för:


Ett roligt minne, dam-VM i Borlänge 1999. Även om det inte gick så bra för Sverige. Hade förmånen att jobba med Stefan Kratz, Patrik Schavon, Stefan Fridén, Axel Wester, Michael Fasth och ett par till från SIBF som alla var riktiga klippor och har stor del i att innebandyn ser ut som den gör. Cred!

Det var för övrigt då som jag fikade med Fröken Sverige.

Idag är jag ju gift med Fröken Dala-Järna, det smäller dock betydligt högre. Love you, gumman!


*****

Urplockning av diskmaskin, tvättplockning och sen Gonatt!


*****

Barn har mera nytta av förebilder än av kritiker
/Nordström/

Inga kommentarer: