tisdag 4 mars 2008

Varför är du så tyst?

Vi var under ett antal år med i Nattrajden i Borlänge (världens största turnering tre-mot-tre med småmål). Några som vi stötte på i gruppspelet några gånger var ett gäng från Borlänge som kallade sig Skjut och Spring. Det var ett gäng hårdrockare med klassiska hårdrocksfrillor och som spelade i T-shirtar med hårdrocksmotiv. De borde dock i stället ha hetat Misshandla och Spring, för de var alldeles tokiga (tilläggas skall att åtminstone två av dem har blivit väldigt snälla och trevliga med åren) och spelade enormt fult.

En lirare hade stora brillor och så långt hår att det gick nere till hakan även fram. Dessutom gick håret inte utanpå brillorna utan han hade håret INNANFÖR glasögonen. Och så säkert nån T-shirt med Iron Maiden på. Hur som helst, jag hade tagit burskydd bakom vårt mål med bollen (i och för sig, varför skulle man ta burskydd utan boll?). Den här killen var egentligen back men helt plötsligt tog han fart från egen målbur, sprang rakt över hela planen, tacklade buren in i mig och mig genom sargen och in i publiken.

Där låg vi i en stor hög. Killen blir självklart utvisad (en (!) minut som det var eftersom matcherna var så korta) av domaren. Då kommer nog den mest självinsiktslösa kommentar jag hört:

- Men vad fan domarn! Det var ju han som tackla mig ju!

Mmm.

****

Två av ovanstående herrar fick dessutom odödliga smeknamn av Thomas "Kemahl" Sundin som alltid hade nåt lurt på gång. Han tyckte de såg ut och betedde sig som den svarta lilla luddiga i familjen Barbapapa.

Så dessa två har sen dess gått under tillnamnen Barbapappa och Rabarberpappa. Vart de än dök upp.

Fast det visste de inte själva förstås.

*****

Under ovanstående match hade vi några andra IBK-are som spelade i ett annat lag och hejade på oss och - minst sagt - buade och smädade Skjut och Spring. Det blev faktiskt riktigt het stämning. Alla hetsade och gapade utom Micke "Flätan" Norberg som just vid detta tillfälle gick i skolan i Borlänge. Han satt mitt i, helt tyst och sa ingenting.

Efter en stund frågade någon. Micke, varför säger du ingenting? Micke tittade ned i golvet och sa tyst:

- Jag känner dom där jag.

Oops.

*****

Del 5 (och sista) i serien berömda citat av innebandymänniskor droppas här och nu. Dessa går under kategorin:

"Ööh, OK. Då förstår jag. Inte."

- Allvarligt, har ni blivit sprängda nån gång?

- En elefant som röker sprit.

- Har du råd att köpa glass nu fast det är så kallt ute?

- Hej, har du vaknat nu? Eller, jag menar, har du fått nån fisk?

- Jag var på en ansiktsintervju.

- Så står man där med publiken mot stjärten.

- En jättestor elefant med BH gjord av ölburkar.

- Hon hade gjort en teknikbana där hon lagt ut frisbeeracketar som hon dribblade runt.

- Tjernobyl, jag var så rädd så jag satt bakom en hundkoja.

- Jag kände mig som en tapet.

- Tomasgården kan inte ha nåt bra damlag, de ser för kammade ut.

- Jag har svårast att se runt hörn i innebandy.

- Jag trodde att jag skulle få glasögon eftersom både mamma och pappa har telefon.

- Jag skrev treorna med små bokstäver.

Over and out. För den här gången. Det kanske kommer fler.

Hoppas Super-Henkan Olsson är nöjd nu.

*****

Idag gjorde jag gräddstuvad pyttipanna till middag. Mums!

*****

Det verkliga sättet att spilla tid är att räkna timmarna
/Nordström/

Inga kommentarer: