torsdag 27 mars 2008

Snacka om att finna sig snabbt

Match i Vallenhallen, Borlänge, faktiskt på 2000-talet. Jag coachade Svärdsjö IF:s damer och det står det 5-5 när det bara är 20-talet sekunder kvar. När 14 sekunder återstår gör motståndarna mål. Jag meddelar domaren, som var Olle "Fot" Sundström (en riktig IBK-legend, spelare, lagledare och duktig domare) att jag vill ha Time Out. Jag talar om för spelarna att jag tänker ta ut målvakten direkt eftersom det är så lite tid kvar.

Vi ställer upp med sex utespelare, Olle blåser igång spelet, tittar runt och blåser sedan av. Och visar ut oss för för många spelare på planen. Det blir ett himla liv på mina spelare och jag säger till Olle att "du, vi har faktiskt tagit ut målvakten". Olle tittar mot målet och ser ganska skamsen ut. Här kunde nog en mindre rutinerad domare kanske brutit ihop. Men vad gör Olle?

Jo, han rycker snabbt upp det röda kortet ur bröstfickan och ger det till - sig själv!

Stor humor, mycket glimt i ögat och framför allt - en god självkritik.

Och ett bra sätt att rädda upp situationen.

Sen tekade vi om.

*****

Om man är engelsman och alltid precis håller tiden måste ett bra namn vara - Justin Time.

*****

En gång i forntiden var vi i kompisgänget ut på gamla klassiska Shopen i Falun. Super-Wester, målvakts-Ove, Trav-Idof, Blogg-Larsa och jag. Bland annat. Ingen var otrevlig (det var vi aldrig) men ingen var helt nykter heller. Idof stod sin vana trogen vid Black Jack-bordet. Han förlorade alltid, men alltid när vi frågade hur det gått var svaret alltid Fifty-Fifty eller PlusMinusNoll.

Den här gången går det riktigt dåligt och han säger: "Fy fan vad jag har dåliga kort." Då händer det. Då gör han det. Larsa. Jag ser det liksom i slowmotion och som från en annan värld. Tänker att nej det här händer inte-gör det inte-snälla låt bli! Larsa tittar på spelbordet, sen på Idof, sen på bordet igen och säger: "Det är lugnt, du kan få några av mig."

Varpå han tar sin stora grabbnäve och tar ur en fyrtio kort ur dealerns låda och ger till Idof och lägger framför honom.

Idof blev tjock kan man säga, Dealern blev sur och Larsa åkte ut.

Men jädrar vad kul vi andra hade.

*****

Här är han, jätten från Ryssland, Juri Erofeev. Mannen som vi jagade kortbyxor åt i hela Borlänge inför en landskamp så han skulle slippa spela i avklippta jeans...

Matte Forslund försöker hålla undan för 2-metersjätten. Han skulle ju ha kunnat skalla honom i armbågen...

*****

Nu ska jag ladda för Lunarstorm Cup i morgon!

*****

Det bästa sättet att spara tid är att använda den
/Nordström/

Inga kommentarer: