tisdag 25 mars 2008

Tankar vid ett slagfält

Ännu en dyster dag gryr över det tomma slagfältet med de två blodtörstiga härarna vrålande vid varsin ände. Snart ska den avgörande striden stå, en strid på liv och död där alla medel är tillåtna. Visserligen låtsas de två härförarna jag nyss talat med att heder och ära är det allra viktigaste, liksom att kämpa väl, men vi vet alla att det endast är seger som räknas, seger till varje pris.

En gemensam fiende har dock de båda arméerna, nämligen den man som är utsänd av högre makter att i detta kaos och tumult som snart skall uppstå bringa ärlighet och rättvisa. Den mannen är jag. Blotta tanken på att med risk för mitt liv ge mig in bland dessa fientliga och hatiska varelser vars händer med sina ohyggliga vapen riktar hugg och slag mot varje tänkbart hinder är mig så motbjudande att jag ännu en gång förbannar den dag jag lät mig övertalas att uppfylla detta föga ärorika uppdrag.

Mina tankar avbryts abrupt av en röst som ropar:

- Kom igen, nu då, domarn, vad väntar du på?

Denna text författades av min bror Håkan då han var elitdomare och publicerades i tidningen Svensk Innebandy 1994.

Inte bara poetiskt skrivet. Utan också mycket tänkvärt.

*****

Till helgen är det dags för Lunarstorm Cup, SM för 13-15-åringar, i Falun. Skall både döma och vara med i tävlingsledningen. Min kollega Håkan Fåhraeus har gjort ett fantastiskt arbete med turneringen. Det är så skönt att slippa vara huvudansvarig ibland och med HF vid rodret vet man att man kan slappna av. Det skall bli intressant och roligt...

*****

Vilken elitspelare från Dalen äter nyttigast frukost? Marc Müsli.

*****

Någon gång i nån blogg inte så långt borta skall jag lista mina tio bästa idrottsminnen. Förutom familj och vänner finns inget som slår idrott. Och många starka minnen har det blivit. Gäller bara att sortera ut dom...

*****

Näst sista delen av version 2.0 i underbara föreningsnamn i innebandy börjar nedan.

IK Pastellerna - deras forwards målade nog ofta

Getingens IBK - mycket surr i omklädningsrummet

IBK Central - tåg eller buss till matcherna?

BK Mineralen - högg ofta i sten

I matchen mellan IBK Tuppen och IBK Gåsen var det ett jädra kackel. Men allt bara rann av Gåsen och sen tuppade Tuppen av.

Och dessa två måste vara bland de märkligaste nånsin:

IF Fritids Giganterna Duck
IBF Grön Eld

En del kvar. Självklart är de bästa sparade till sist.

*****

Tre fotbolls-VM, Argentina 1978, Spanien 1982 och Italien 1986 sitter mycket fast etsade i mitt minne. Under den perioden var man som mest idrottstokig och följde allting minutiöst i både TV och Radio (Internet, vad var det?) och lusläste sporttidningarnas artiklar, referat och tabeller. Kunde allt. Därför kommer listan idag att vara 20 klassiska spelare från det första av dessa VM, det i Argentina 1978.

Mario Kempes, Argentina
Osvaldo Ardiles, Argentina
Daniel Passarella, Argentina
Dino Zoff, Italien
Claudio Gentile, Italien
Marius Tresor, Frankrike
Michel Platini, Frankrike
Sepp Maier, Västtyskland
Berti Vogts, Västtyskland
Karl-Heinz Rummenigge, Västtyskland
Grzegorz Lato, Polen
Hugo Sanchez, Mexico
Hans Krankl, Österrike
Zico, Brasilien
Leao, Brasilien
Johan Neeskens, Holland
Rob Rensenbrink, Holland
Teofilo Cubillas, Peru
Archie Gemmill, Skottland
Joe Jordan, Skottland

Rysningar...

*****

Äldste sonen har besök på påsklovet av sin flickvän från Byske (!) så jag fixade till en Marängswiss ikväll. Mumma! Dom plus näst äldste sonen var barnvakt ikväll åt minstingarna när jag var på möte och frugan jobbade kväll. Lite gulligt faktiskt... Det är helt underbart att ha en stor familj!

*****

Vi tänker sällan på vad vi har, man alltid på vad vi saknar.
/Nordström/

Inga kommentarer: