fredag 14 mars 2008

Men kör då!

Klockan är halv fyra en ljus och varm sommarnatt. Det har varit grillfest och Tom Westers gamla bruna Ford (som för övrigt hette Gotte, efter Toms farfar Gottfrid från Rättvik) med svart vinyltak och Coca-Cola och AIK-dekaler rullar från grillstället i Åsbobacken vid Lugnet.

I bilen sitter legend-Tom, jag, Blogg-Larsa, Finger-Bengt och så några flickor (jaja, vi var sju stycken i bilen, men det är preskriberat idag) Vi är trötta men glada och lyssnar på musik, Billy Ocean (en 80-talspopkung för er som är för små), och rullar ned mot stan. Rätt som det är stannar Tom bilen MITT I en korsning, öppnar dörren och kliver ur och ställer sig utanför bilen. Vi tänker alla vad gör han? Vi frågar: vad håller du på med Tom? Han säger; schh, vänta!

Helt plötsligt ropar han nu! och börjar sjunga med i texten:

- Get Outta of my dreams, get into to my car!

Varpå han hoppar in i bilen och kör vidare.

Bara Tom kan komma på en sån tanke, mina vänner, bara Tom.

Mitt i natten. I en korsning.

*****

Michael Holmqvist i Frölunda måste ha stått för århundradets pinsammaste kommentar angående att han blev avstängd för att från avbytarbåset ha klappat ned Rickard Wallin i Färjestad:

- Det var inte meningen, vänsterarmen åkte ut i en ren reflex.

Sånt skitsnack, och tänk att man inte kan stå för att det brunnit till i huvudet på en. Det syns hur tydligt som helst på TV-bilderna att han helt enkelt ger honom en riktig djävla rallarsmäll precis när han åker förbi. Oavsiktligt? Pyttsan!

*****

I övrigt blir jag ledsen och min tro på idrott blir allt mindre när man inser att för att slå motståndarna ska man spela fult, ge efterslängar, skada, håna, trakassera, tala illa om spelares familjer, flickvänner, utseende och annat.

- Grabbar, kan vi reta upp dom och få dom ur balans så de blir utvisade och kanske skada några också så har vi stor chans att vinna matchen.

Fy fan.

Jag trodde att idrott går ut på att vara duktigare än motståndarna, både taktiskt och tekniskt. Att vara bättre tränade. Att våga.

AIK - IBF Falun är en typ av idrott jag aldrig någonsin vill se eller höra talas om igen. Det är inte idrott. Och ishockeyn är likadan. Undrar vart vi är på väg?

Vuxna människor? Trams. Snarare omogna, fega och, även om det kan reta någon nu, ointelligenta människor. Och det står jag för. Till 100%.

*****

Mats Olsson har äntligen gett ut en ny bok om fotboll; En pinne i skogen. Vet redan nu att den är läsvärd.

Skall även, på CJ:s tips, hyra filmen Zodiac. Skulle även vilja se This is England som också sägs vara bra.

Sjutton, man hinner aldrig se några nya filmer nuförtiden. På den gamla Falu IBK-tiden var vi ett stort gäng som såg minst en film efter varje träning (tre gånger i veckan) plus ett par på helgerna. Då hade man sett nästan alla filmer som var nåt att se på gamla klassiska BP:s(nuvarande Statoil) filmavdelning...

*****

För ungefär en femton år sen var man i Göteborg och dominerade och dömde i Dumleslaget. Om två veckor skall sonen dit och döma. Cirkeln är sluten. Killen kan bli hur bra han vill. Bara han vill. Och inte ramlar in i dagens ungdomars "Underachievermentalitet". Dvs göra så lite som möjligt och röra sig så lite som möjligt från datorns värld.

Jag har faktiskt aldrig påverkat honom att döma, det är ett helt eget val. Men jag är glad och stolt över det. Däremot har jag stöttat honom och påpekat att ska han göra det, ska han göra det seriöst.

*****

Skrev a long, long time ago ett blogginlägg om den gamla klassiska Stjärncupen i Karlstad. Cupen som drevs av Sjöstads IF, Karlstad Studenters IF och KSIF Badminton i samarbete med StjärnUrmakarna. Alla klasser var ju sponsrade av Stjärnurmakarna och hade namn av olika klockmodeller. Vilket innebar att det med jämna mellanrum i högtalarna i Universalen spelades en liten jingel tätt följd av ett klocknamn.

- Ding Ding Dong - Certinaaaa!

Så klassiskt.

1991 års Stjärncup innehöll följande (klock)klasser:

Certina Cup (herrar div 1 och 2)
Pulsar Cup (herrar div 3)
Seiko Cup (herrar div 4 och nedåt)
Raymond Weil Cup (herrar utan licens)
Tissot Cup (damer alla divisioner)
Samsung Cup (damer utan licens)
Etoile Cup (mixedklass utan licens)
Casio Cup (herrjuniorer födda 72 och senare)
Orient Cup I-II (pojkar/flickor födda 75 och senare)
Avanti Cup I-III (ungdomslag utan licens)

Så kult. Trots att det inte var 80-tal.

*****

Nu ska jag smälla i mig en chokladkaka och titta på CSI.

*****

Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise
/Nordström/

Inga kommentarer: