lördag 22 mars 2008

Skotten i (på) Dallas

Ibland har man fel, men kan kan komma undan med det. Ibland har man inte en chans. Som till exempel den gången i slutet på 80-talet (tror jag, kan ha varit början 90-talet också) då jag och Holken (brorsan alltså) dömde elitseriematchen mellan Storviks IF och mycket klassiska Kolarbyn/Fargersta (Kofa kallade) på Jernvallen i Sandviken. KoFa med såna spelare som Stefan Mattsson, Mikael "Dallas" Dahlström, bröderna Ny (ja dom hette faktiskt så, oerhört tjatiga och dryga men rätt så charmiga ändå med sina hästsvansar och kommentarer) och många fler.

Dallas kommer fri en bit in på mittlinjen, driver bollen mot den ensamma målvakten för ett avslut. En Storviksback kommer ikapp och bryter, som jag anser, klockrent på bollen. Hörs inget, syns inget, däremot så reagerar Dallas rätt så kraftigt. Jag låter dock spelet gå vidare. Någon minut senare är det periodpaus. Dallas kommer fram till mig, dock lugnt - som alltid - och säger: varför blåste du inte straff? Jag svarar: Nej, jag anser att han träffade klockrent på bollen. Dallas tittar på mig, lyfter upp högerbenet mot mig och visar ett smalben som är blått, sårigt och med rätt så mycket blod rinnande ner mot foten och säger:

- Nej, det gjorde han inte.

Och går sen in i omklädningsrummet.

Som sagt, ibland har man inte en chans.

*****

Tittade på sim-EM idag och fick se en fantastisk uppvisning på 100 m fjäril av en blott 14-årig tjej från Sverige. Sara Sjöström simmade rakt in i mitt idrottshjärta och vann på en fantastisk slutlängd och trots det som måste vara den sämsta målgången en vinnare haft i simhistorien.

Eller som sköningen Hans Chrunak sa: Hon kan vara den första europamästare som gått i mål med pannan.

*****

Version 2.0 av fantastiska föreningsnamn i innebandy fortsätter här med del 2.

Ahlgrens IF - det fanns bara ett sätt att stoppa dom

IBK Rockaden - hade aldrig samma lag två matcher i rad

BK Ljuset - tände dom till när dom mötte

IBK Gnistan - eller? som dock hade kort stubin

Kobra IBK - var ofta på hugget

IBK Katedral - högt i tak i hallen

BK Kamomill - visste inte vad dom skulle ta sig te'

och så några utan kommentar, dom gjorde mig mållös (vilket inte händer så ofta):

IBK Gulan
Qulans BIK
IBF Atletik
Pampas AK
UF Puls
Kaparens IBK
IK Economus

Forts följer...

*****

Slötittade lite på Inter - Juventus (shit, vad italiensk fotboll är tråkig) och reflekterade över en sak: Pavel Nedved måste vara den fotbollsspelare i hela världen som i särklass oftast ligger ned efter att ha deltagit i nån halvtuff närkamp, alltid ser ut som han skulle dö efter varje smäll och ändå alltid är uppe efter några sekunder och ändå alltid spelar alla matcher. Han skulle lätt kunna vinna ett par Oscars för goda filminsatser.

*****

Titta vilka legender på denna moderiktiga bild på SIBF:s nya valberedning någon gång under tidigt 90-tal:





- Helen Wiklund, numera med även Wårell som efternamn, har haft många uppdrag inom SIBF.

- Christer Johansson, idag administrativ chef på SIBF.

- Lasse Granqvist, presentation överflödig. Hade precis som jag en annan frisyr på den tiden.

*****

Skriver mycket tok som Patrik "Idof" Idofson gjort och sagt. Vad man inte får glömma, och vilket jag vill poängtera, är att Idof är en underbar människa och en fantastisk vän som alltid är glad och positiv och aldrig tvekar att ställa upp om man behöver hjälp.

Men han har ju gjort så mycket roligt...

*****


26-8-2-18-27-29-20 -- 32 -28.

Nej, det är inte nån ny datorkod i "Lost".

Det är den historiska första Lottoraden i Sverige från den 6 september 1980.

*****

IFK Göteborg började denna säsong som de avslutade den förra, dvs med vinst. Denna gång i den så kallade Supercupen. Gött e de!

Apropå Gött, ikväll slutar inte frugan 24 utan 23, vilket innebär att vi kanske hinner ta en kvällsfika tillsammans.

*****

En bild säger mer än tusen ord
/Nordström/

Inga kommentarer: