tisdag 18 mars 2008

Falu IBK - Balrog IK 3-2 (nästan)

Under den period som Balrog var som bäst - och kultigast - på herrsidan mötte vi dem en gång med Falu IBK i turneringen Isostar Cup i Falun. Och vilken match det var! De spelade ju en division högre än oss och kryllade av stjärnor. Vi var ett hårt arbetande kollektiv. Två av mina största innebandymeriter finns i matchen: dels tunnlade jag legenden Bruno Lundberg, dels spelade min kedja (Moi, Sockan Karlsson och Isso Isoaho) 2-0 i matchen. Vi slet, kämpade, blödde och gud vet allt och vann med 3-2. Om matchen hade slutat när det var tolv sekunder kvar det vill säga. Då fick nämligen Balrog frislag nära vårt mål. Ett pet, Bruno laddar, en IBK:are i muren flyttar huvudet åt vänster, en annan åt höger och bollen smiter in stenhårt i taket på den decimeter som finns att få in den på. Jävlar vad hårt han sköt och 3-3 blev det. Sen vann Balrog hela turneringen.

Men så nära det var en historisk seger. Dock lyckades jag coacha hem en seger mot dom i Dumleslaget några år senare.

*****

Apropå Balrog, de hade alltid en massa specialgrejer för sig. I en match som jag och brorsan dömde hade de fått frislag en bit från motståndarnas mål. Bruno går fram till mig, lutar sig ner mot mig (han är jätte, jag är pygmé) och säger lågt: "Per, kolla noga nu. Nu kommer vi att sticka ifrån bollen allihopa, ingen kommer att peta. Motståndarna kommer att ta bollen och då ska du visa ut dom."

Okej, då vet jag.

Man hade ju inte så stort val... De försökte ju alltid att hitta en massa luckor i reglerna och lite kul var det faktiskt. Oftast hade de rätt, nån gång gjorde de bort sig och ibland låtsades inte vi se något. Vilket alltid följdes av ett flin från både oss och Balrog. Vi var ju ett av de mycket få domarparen som de inte kunde käka upp eller driva med. Vilket de utan tvekan gjorde med andra domare om de fick chansen...

*****

Innan SIBF bildades fanns det faktiskt ett inofficiellt förbund. Svenska Innebandysällskapet, SIBS, bildades 1980. Det var ett samlingsorgan för de cirka 30-talet föreningar som spelade den så kallade "elitinnebandyn på stor plan". Man gav till och med ut en tidning (eller rättare sagt ett A4-häfte) som hade det coola namnet Innebandy-News.

Allt har en början. Innebandyns början är definitivt mycket fascinerande.

*****

Skrev bland annat om Saxdalen-Janne igår. Han och jag gick ju på Högskolan tillsammans. Vad få vet, och det kanske är tur, är att Janne även har en karriär som innebandydomare bakom sig. Karriären blev dock mycket kort. En match. Det var när vi hade Högskolemästerskap som han tog chansen och dömde en match.

Det skulle han inte ha gjort.

Janne har många fördelar och färdigheter. Att döma innebandy är dock inte en av dessa. Matchen liknande en blandning mellan rugby och australisk fotboll (galningssporten, ni vet). Som tur var genomfördes matchen utan att ambulans behövde tillkallas. Janne sade lite försynt efter matchen:

- Jag ska nog inte döma några fler matcher i den här turneringen...

Det är bra med människor med självinsikt.

*****

Tom Westers närvaro i Falun är mycket saknad av mig. Staden är sig inte riktigt lik utan honom. Hoppas verkligen att han kan ta sig hit i sommar. Vi har haft så mycket roligt tillsammans. Och även stöttat varandra i både med- och motgång.

Minns en gång när det hade blivit slut med våra respektive flickvänner samtidigt och vi åkte runt på kvällarna och nätterna i en hel vecka och deppade i Toms bruna kult-Ford Gottfrid med svart vinyltak. Endast lyssnandes på Mauro Scocco och Ratata. Perfekt deppmusik. Jag tror vi kunde alla texterna i dom sorgligaste låtarna utan och innan. Men det var bra terapi och vi kom över dom flickorna också till slut.

*****

Brorsan var en gång på nån rockkonsert i Stockholm med några polare. De andra festade väl på en del (Håkan dricker aldrig; det tycker jag är oerhört starkt) och blev väl lite lulliga. Efter konserten kommer de hem till hotellet. En av killarna har linser men har ingen linsvätska så han fyller i lite vatten på botten av handfatet, fipplar ur linserna och lägger dom i handfatet. Medan han står där så börjar den tredje killen må riktigt illa och springer in i badrummer mot toaletten. Men hinner tyvärr inte fram och kräks i stället en rejäl stänkare. I handfatet.

- Öööh... Killar, tror ni att ni kan vara snälla och hjälpa mig och leta efter mina linser?

*****

Trodde inte mina ögon när jag såg att Balrog ledde med 4-0 över Warberg - efter första perioden! Men sen blev allt som vanligt igen.

*****

Klassisk bild från juni 1987 på gode vännen tillika en av Blogg-favoriterna Lars-Erik "Larsa" Håkansson i en pose av djup besvikelse. Detta då han under en skolavslutningsfest TOTALT misslyckats med att tända grillkolen.

Kolla ansiktsuttrycket. En bild säger mer än tusen ord, brukar man inte säga så?






*****

Nu ska jag äta en chokladmuffins. En chokladmuffins? Hur kan det heta så? Borde det inte heta en chokladmuffin? Heter det så?

Nu kan jag inte somna inatt...

*****

Fyll inte livet med dagar, fyll dagarna med liv
/Nordström/

Inga kommentarer: