söndag 3 oktober 2010

Innebandylegender 31: Mango


Men först:

Favorit i repris 4.

Julen står för dörren.


*****

Roligt igår: Vi hade precis startat Barn- och Ungdomsledarutbildningen (BUL1). Jag presenterade mig, och deltagarna började presentera sig och berätta var de kom ifrån och vilket lag de tränade.

När det bara var några kvar säger en av två unga killar som sitter där:

- Men vänta nu, är det här verkligen nybörjarkursen för domare?

Vilket det ju inte var.

Humor.

Det får dom bjuda på.

*****

Det är mycket kalasande nu. Igår var Lill-Fille, fyra år på discokalas hos Karin. Idag ska han på ett nytt till Jeremia. Och i morgon blir prinsessan Ella, sex år, sju år. Då blir det familjekalas.

*****

Jag gillar ju statistik. Det gör även dagens Innebandylegend kan man lugnt säga.

Magnus Timber, statistikkung från Borlänge. Har statistik på allt. Magnus var med och startade Borlänge SK, och har även startat Borlänge IBK (eller CSKA Borlänge som Magnus egentligen vill att dom ska få heta).

En riktig poängkung som under 90-talet bland annat bildade den livsfarliga kedjan Mango-Large-Göte som spred skräck i de lägre divisionerna.

Magnus brinner verkligen för innebandyn och har betytt oerhört mycket för sporten i Borlänge.

Varsågoda.

*****

Innebandylegend nr 31: Magnus Timber


Vilket är ditt fullständiga namn?

Magnus Timber


Har du något/några smeknamn?

Mango.


När och var är du född?

1970 i Falun.


Hur och var bor du idag?

Bor i Borlänge i Villa/hus.


Har du någon familj?

Fru som heter Jessica, två barn, Felicia 7 år och Alexander 4 år.


Vad kör du för bil?

Volvo V70 2,5 Turbo Ocean Race.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Verkstadsteknisk linje.


Vad arbetar du med idag?

Driftchef/Avdelningschef för Kontiglödgen, SSAB.


Har du några fritidssysselsättningar?

Familj, Cross, Innebandy, Ormar.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Spelar innebandy i CSKA Borlänge i division 4.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Alla som spelat i BSK (Borlänge Sportklubb) och CSKA.


Vilken är din moderklubb?

Borlänge Sportklubb, BSK, som jag även var med och startade/drev under ca 20 år.


Har du spelat i några andra klubbar?

Norra Tuna, Spelade 6 matcher i IF Domnarvet när Norra Tuna las ner, sen startade jag CSKA Borlänge och där har jag nu spelat i sedan 2001.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Vänster forward för det mesta, men spelat på de flesta positioner.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Styrka, blicken för spelet, passningar.

Svaghet, passar i öppna lägen istället för att skjuta.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Suttit på alla positioner som finns i en styrelse, Tränare/Coach.


Har du några meriter?

Spelat innebandy i 4 decennier nu, siktar på 5 decennier…


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Första 10 åren i BSK, då hände mycket skoj och sjuka saker.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

När jag och ”Polo” (Mast Johansson)var tränare/coacher för BSK och vi var 1 poäng ifrån att gå upp i Elitserien, att vi var så nära, detta är även det värsta minnet.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Motocross.


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Motocross och se på ishockey.


lag: Sovjetiska landslaget i hockey.


semesterort: Vårt hus i Nordnorge


film: Fear and Loathing in Las Vegas.


TV-serie: Kampen om Colorado.


70-talsprogram: Gena, krokodilen.


80-talsprogram: Spanarna på Hill Street.


90-talsprogram: Våra värsta år (Al Bundy)


bok/författare: Senaste lästa var Ozzy-biografin.


färg: Ryss-rött.


mat: Pizza.


dryck: Isvatten.


artist: Ozzy Osbourne.


låt: Självklart hockey-VM:s signaturmelodi, Sovjetiska/Ryska nationalsången.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Innebandyklubba.

Innebandyboll.

Innebandymål.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

MacGyver (han skulle uppfinna ett sätt att ta sig därifrån om vi var strandsatta).

Magnus Busk (innebandymålvakt, se svar ovan varför)

Jennifer Lopez (Hon kan nog sjunga vaggvisor åt oss på kvällarna).


Har du något motto/citat/ordspråk?

Hm, gillar ju fotbollslegenden, Hristo Stoichovs ordspråk: - Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst. Fast passar nog inte in på mig.


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Hmmm, flera roliga, vi spelade en bortamatch med BSK, vi förlorade, och vår målvakt fick en såg i pris som Matchens lirare. När vi åkte från den sporthallen var några bänkar i vårt omklädningsrum avsågade, detta är nog preskriberat nu, hände för typ 10-15 år sen.

Jag har en sjuk sak som jag gjort, även det under BSK-tiden, vi hade toppmöte i division 1 eller 2 mot BIK Lugnet, jag var avbytare, så jag satt bakom på läktaren, vi blir tilldömda ett straffslag, mycket folk på läktaren (över 400 personer har jag för mig) mm. Då får jag börja med att ta av mig överdragskläderna, leta efter min innebandyklubba (låg vid sekretariatet av någon konstig anledning), när jag går fram till mitten för att börja straffslaget så påpekar domaren att jag måste ta av mig klockan jag hade på armen.

Hm, jaja, det var väl inte världens bästa förberedelse, på den tiden var jag typ vår bäste straffskytt därför jag skulle lägga den trots att jag var avbytare. Men men, denna gången tror jag inte ens jag fick iväg ett avslut och Magnus Busk i BIK Lugnets mål har påmint mig många gånger om denna straffen. Efter detta har jag nog inte lagt mer än ett handfull straffar de sista 15 säsongerna.


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Ha kul och lev i nuet, skjut inte upp saker, du vet inte om du får tid/möjligheterna att göra sakerna du skjuter upp.


*****

Nu har frugan åkt till Grekland.

Tomt redan.

*****

Rolig kuriosa: det finns ett lag från Sundsvall som heter IBK Timber.

Magnus har faktiskt fått erbjudande därifrån att träna laget.

Tänk på försäsongsträffen med tränarna, när dom ska presentera sig:

- Karlsson, Ljusdal.

- Timber, Timber.

*****

Nu ska jag lägga in en beställning på CDON.com: lite nya 70- och 80-talsserier tror jag det blir. Och något soundtrack kanske.

*****

Kvällens låt: We're not gonna take it - Twisted Sister

*****

Wherever i lay my Hat, that's my home
/Nordström/

Inga kommentarer: