tisdag 5 oktober 2010

Innebandylegender 33: Salle


Men först:

Det var länge sen nu, men en lista över Sveriges tio bästa innebandybloggare enligt mig:

Ingrid
Limmet
Gratjova
GittanG
Koppen
Danne Bron-Sundbom
Selle
Capello
Sjöstrand
Brolle

En hyfsad skara...

*****

Oskar Linnros är faktiskt en riktigt, riktigt bra artist.

*****

Efter en dags semester är det dags att gå till jobbet igen.

Det fantastiska jobbet.

Vi har sån bra stämning på Dalaidrottens Hus.

Alla är trevliga, alla är glada, ingen är utanför.

Vi har så roligt tillsammans.

Är lyckligt lottad - och oerhört glad - som har såna härliga och fina arbetskamrater.

Dom betyder mycket för mig.

*****

Kvällens Innebandylegend är kanske inte så känd. Men för mig är han ingen doldis. Peter Sahlin. Spelar en typ av innebandy som inte många gör längre. Vågar göra det där lilla extra via en gudabenådad teknik. Innebandyteknik.

Salle har spelat länge på olika nivåer och är en mycket ödmjuk person och ger alltid alltid för laget.

För mig är han både som människa och spelare lite "80- och tidigt 90-talsstuk".

Vilket är ett mycket gott betyg.

Newcastle Uniteds största fan (möjligen så kan Johan Plyhm konkurrera), pokerkungen, statistik- och historikbitaren, Salle, kommer här!

*****

Innebandylegend nr 33: Peter Sahlin


Vilket är ditt fullständiga namn?
Peter Sahlin. Varken mer eller mindre.

Har du något smeknamn?
Salle.


När och var är du född?
Den 25 april 1983 på Falu Lasarett.

Hur och var bor du idag?
I en lagom stor etta i centrala Falun.

Har du någon familj?
Inte mer än min far, mor och bror.

Vad kör du för bil?
Hade ju varit roligt om jag kunnat svara nå dyrt märke här.. Men nu äger jag ju ingen bil. Dock brukar jag låna föräldrarnas Peugeot ibland, så jag vet hur man gör i alla fall.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
På gymnasiet gick jag innebandyprogrammet på Lugnet. Har även en ekonomiexamen efter att ha läst Sport management programmet på Högskolan Dalarna.

Vad arbetar du med idag?
Utnyttjar min examen till max genom att jobba som plåstertillverkare på Cederroth. Ett omväxlande, stimulerande och roligt jobb... (ironi).

Har du några fritidssysselsättningar?
Innebandyn tar upp den större delen av min fritid. annars är det Idrott i allmänhet. Allt från att titta på fotboll till att underhålla mitt lättare spelmissbruk på trav. Har på senare dagar även försökt lära mig spela golf..

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Jag spelar aktivt i Envikens idrottsförening.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Nej ingen speciell! Självklart såg man upp till "gubbarna" när man var ung och började spela innebandy. Annars ser jag i stort sätt upp till alla spelare som kommer till träningar och match och ger 100% varje gång...

Vilken är din moderklubb?
IBF Falun.

Har du spelat i några andra klubbar?
Samuelsdal, Kvarnsveden, Sundborn och nu Enviken då.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Center.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Borde i o f s andra svara på. Men det känns som jag har hyfsat bra teknik och speluppfattning. Svagheten är garanterat skottet i alla fall. Finns nog ingen målvakt, oavsett ålder eller kapacitet som har drömt mardrömmar om det.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Jag var tränare/lagledare för Envikens damlag i tre år.

Har du några meriter?
Inte om man jämför med majoriteten av övriga "legender" på denna blogg. Men några cup guld och seriesegrar har jag skrapat ihop. Men jag har förhoppningsvis några år kvar som spelare, så man vet aldrig. Om några år kanske Enviken är med där uppe och slåss... ;)

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Det är väl inte bara sportsligt. Men i stort sätt hela förra säsongen. När den nya hallen i Enviken stod klar och en hel by började intressera sig för innebandy. Fulla läktare och både förening och spelare fick en nytändning. Det har aldrig varit roligare att spela innebandy! Att vi sen gick å vann serien var bara en bonus…

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Delad första plats mellan att vara på plats i Lillehammer när Sverige tog OS-guld i hockeyn och första gången jag besökte St James Park för att se mitt kära Newcastle United.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Fotboll, Hockey, Friidrott, Backhoppning och Bridge(?)

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Fotboll (som åskådare)

lag: Newcastle United.

semesterort: London.

film: Snatch.

TV-serie: Band of Brothers.

70-talsprogram: Pass.

80-talsprogram: Bolibompa.

90-talsprogram: Seinfield.

bok/författare: Tärningsspelaren av Luke Rhinehart.

färg: Blå.

mat: Makaroner och köttbullar.

dryck: Grogg.

artist: Prodigy, Crookers och Lars Winnerbäck.

låt: Voodoo People med Prodigy.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Min kartong med offsidetidningar, en stor dunk med berusningsdryck och en brassestol.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Min blivande flickvän, Erik Niva och MacGyver.

Har du något motto/citat/ordspråk?
Försöker bara se det bästa ur alla situationer.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Får bli en bortamatch för 4-5 år sedan med Enviken. Vi mötte ett lag från Västerås (Tillberga?). När vi kommer fram till hallen, lite försenade, märker vi att hemmalaget har samma färg som det enda matchstället vi hade med oss. Som tur var kunde vi låna tröjor. Problemet var bara att det var basketlinnen. Från ett tjejlag!! Dom räckte knappt till naveln på oss. Tror matchen slutade med en 11-2 förlust. Lägg till att kommentarer som "klä på er, vi mår illa" från publiken, så förstår ni att det var ett förnedrat bortalag…

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
Innebandy bygger på glädje! Så se till att ha kul när du spelar, tränar, tittar eller hur du väljer att följa sporten. Då kommer sporten fortsätta att utvecklas som världens roligaste sysselsättning...!!!

Tack för mig!!


*****

Hur många ben får man bryta på någon innan man blir avstängd på livstid?

Nigel de Jong kan inte ha många chanser kvar i alla fall.

*****

Det känns som att det är dags att gå och pyssla lite. Har lite tvätt att hänga, lite domarlistor att göra, plocka ner lite glas och porslin inför köksbytet och kanske lite annat smått och gott också.

*****

Kvällens låt: Stop loving You - Toto

*****

Rätt använt är livet långt nog
/Nordström/

Inga kommentarer: