lördag 23 oktober 2010

Innebandylegender 47: Micael Fasth


Men först:

Årets första låda med tomteskum. Doftar ljuvligt. Dofta är ju det enda jag får göra.


Det är nåt skumt med lådan , kan dock inte säga vad.

*****

Nostalgiska innebandygrejor:

Ballbox. En riktig klassiker. Slutet på 80-talet och början på 90-talet tror jag.

I hårdplast. Gick att få i olika färger. Röd och blå var nog vanligast. Gick i många bollar där. Plus lite koner. Och västar överst.

Coolaste färgerna var nog Tunets (Norge). Lila och gul.

Är det nån som har en kvar vill jag gärna ha en.

*****

I morgon blir det dömning x 2 med Världens bästa Hubbe.

Ser fram emot det.

Överhuvudtaget är det så jädra roligt att döma just nu. Också. Alltid varit.

Närmar mig 3000 matcher i karriären.

Det vore en milstolpe det.

*****

Kvällens Innebandylegend är ytterligare en av dessa som betytt så mycket för sporten.

Först som spelare/ledare/domare, sen åt diverse förbund, och nu förtiden som redaktör för TV4 och ansvarig för all innebandy där.

Micael Fasth.

Utan Micke hade det nog inte varit så mycket innebandy i TV.

Trevlig som attan. Alltid en rolig historia eller anekdot på lager. Jag har varit på ett antal elitdomarkurser och andra träffar med Micke.

Fått höra många historier.

Till exempel om laget som anmälde sig till seriespel om de bara fick spela bortamatcher, för att det blev billigare om de slapp betala domarkostnader.

Eller att Mickes mamma (tror jag) virkade (!) de första näten till målburarna i Mariestad.

Eller att Micke stått i mål i diskhandskar. Tyvärr måste det ha varit såpa kvar på handskarna, eftersom han släppte så många returer *ler*.

Micke kan allt om historien om innebandy. Var också med och gjorde den fantastiska facktidningen Svensk Innebandy, SI.

Micke och jag jobbade ihop i organisationen i dam-VM i Borlänge 1999. Det var roligt.

Mest känd är nog Micke för att det var han som var målvakt ÅT tennislandslaget när dom besegrade innebandylandslaget med 2-1. Han tog (nästan) allt.

Här kommer han, en av de bästa!

*****

Innebandylegend nr 47: Micael Fasth


Vilket är ditt fullständiga namn?

Hans Micael Fasth.


Har du något/några smeknamn?

På 1960-talet döptes nästan alla pojkar till Micael. Vi var tre i min klass. Därför kallades jag oftast för Fasth.


När och var är du född?

22 januari 1961 i Skövde.


Hur och var bor du idag?

I en rymlig trea på Norrstrand i Karlstad, på sjätte våningen med utsikt över hela stan.


Har du någon familj?

Absolut. Två barn: Vincent 13 och Miranda 11. En ex-fru och en pappa. Det finns även en dvärghamster och en katt i utkanten av familjen.


Vad kör du för bil?

En felaktigt ställd fråga! Jag genomför just nu ett experiment: Att leva utan bil. Efter ett år går det alldeles utmärkt. Jag trampar en ny Crescent i stället. Kompletterar med buss, tåg och en hyrbil ibland.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Tvåårig social linje på Vadsboskolan i Mariestad. I mogen ålder gick jag en Afrikautbildning på Molkoms Folkhögskola. Där lärde jag mig att dricka palmvin.


Vad arbetar du med idag?

Redaktör på TV4 och redaktionell projektledare för all innebandy i TV4/TV4 Sport.


Har du några fritidssysselsättningar?

Inbiten fågelskådare sedan barnsben, med en speciell förkärlek för ringmärkning. Jag har märkt 5500 fåglar i dagsläget. Fler ska det bli.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Jag dömer på lägsta nivå hemma i Värmland, mest för den sociala kicken. Är också ansvarig för ungdomsdomarna i Skattkärrs IK.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

De spelare jag gillar mest är Esa Karjalainen, Mikael ”Ekis” Ekelund och Mathias ”Bult” Larsson. Bland många duktiga ledare väljer jag Janne Vaara, som lyft ledarskapet till en ny och mycket spännande nivå.


Vilken är din moderklubb?

IBK Marieholm, som genetiskt är en del av dagens Lockerud Mariestad.


Har du spelat i några andra klubbar?

Lugi, Älvsjö, Stockholms IBK – och tennislandslaget!


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Målvakt. Med gula diskhandskar som särskilt kännetecken.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Närspel och en-mot-en-situationer. Jag tror inte jag släppte in en enda straff i min karriär.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Massor! Jag satt i SIBF-styrelsen i 4-5 år, bland annat som vice ordförande. Jag var den förste ordföranden i Västergötlands IBF och har jobbat med tävlingsfrågor i Värmland. Jag har arrangerat många turneringar, var förbundsdomare i åtta år och coachade Marieholm i ett par år. Jag jobbade dessutom med den prisbelönta tidningen Svensk Innebandy från vaggan till graven. Jag har också sett varje senior EM/VM sedan starten 1994 (med undantag för dam-VM på Åland 1997).


Har du några meriter?

Som spelare var fjärdeplatsen i SM med Lugi 1983 det bästa. Som domare blev det två avgörande SM-semifinaler och herrfinalen i Czech Open.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Tveklöst när tennislandslaget vann över innebandylandslaget med 2-1. Jag var målvakt i tennisgänget och vi förlorade skotten med typ 5-50. Efteråt var jag röd på hela kroppen av alla kanoner, men jag hade min bästa dag i karriären och tog i princip allt. Efteråt fick jag skäll av förbundets ordförande för att jag inte släppte in några skott med avsikt. Och Expressen hade jätteroligt åt landslaget som inte höll landslagsklass.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Jag grät som ett barn under VM-finalen i Globen 1996. Det var ett ofattbart stort ögonblick att sitta i en fullproppad Glob och bara njuta efter alla hårda år under pionjärtiden. Den lyckokänslan överträffar allt i mitt innebandyliv.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Fotboll och handboll, utan meriter. Min kropp är designad för innebandy. Men om 15 år är jag en av landets bästa boule-spelare!


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Fotboll och speedway


lag: Elfsborg och Åtvidaberg.


semesterort: Taman Negara, en fantastisk regnskog i Malaysia.


film: ”Livet är underbart”, budskapet i den filmen kan man leva på varje dag.


TV-serie: Sopranos och The Office.


70-talsprogram: Sorry, tidsperspektiven flyter ihop. Så jag svarar Julkalendern på alla frågor.


80-talsprogram: se ovan


90-talsprogram: se ovan


bok/författare: “Mästaren och Margarita” av Michail Bulgakov. Numera sitter jag fast i

deckarträsket.


färg: Jag har målat vardagsrummet i chokladbrunt och oxblodsrött. Riktigt snyggt.


mat: Allt utom lever.


dryck: Allt utom rosévin.


artist: Allt utom Anna Book.


låt: Allt utom ”Oa hela natten”.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

En kikare, en dator och en tunna Ardbeg.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

Kate Bush, Henrik Schyffert och Björn Ranelid.


Har du något motto/citat/ordspråk?

”Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp”. Det har jag snott från Winnerbäck.


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Under en av de första landskamperna mot Schweiz kom ledarna i bråk om en regeltolkning. Det slutade med att en schweizare blev vansinnig, slog näven i bordet och vrålade:
- Ni ska inte komma här och snacka! Jag har faktiskt spelat ishockey, så jag kan det här!


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Var glad!


*****

Micke är alltså en riktig hejare fågelskådning.

Man kan säga att han fått pippi på det. Är helt Fasth i det. Alltid uppe med tuppen och letar. Oftast på fasthande mage. Snart får han nog ett erbjudande från Ängelholms Lergöksorkester.

*****

Vi har i helgen besök av kusin Josephine från Vansbro. Till övriga barns stora glädje.

Josse & Fille.

*****

I stort sett allt gammalt kök blev kört på tippen idag. I morgon väntar målning och montering.

*****

Dagens Ryttarn:

"Så där ja då, har man gjort ett besök hos barberaren och fått mittbenan fixad"


*****

Nu är det dags för lite hopplockning, småpyssel och annat.

*****

Kvällens låt: Leave it - Yes

*****

Det finns ingen god vind för den som inte vet vart han ska
/Nordström/

4 kommentarer:

Tibro IBK sa...

Angående Ballbox så kom en sådan väl till pass då min mors katt en gång var tvungen att forslas akut till veterinären. Ingen kattbur fanns, men vad gjorde det! Jag lånade klubbens Ballbox!

Per Nordström sa...

Underbart!

Den måste räknas som en första klassens innebandyanekdot!

/Per

Anonym sa...

Hej!

Hittade denna hemma i helgen. Och laddade upp den på Tuben, Idag.

Jag tror att det är IBK:s damer från 1991 eller 1992.

Rätta gärna mig om jag har fel.

http://www.youtube.com/watch?v=M7zQY6kVN38


/Håcan

Per Nordström sa...

Underbart klipp!