söndag 10 oktober 2010

Innebandylegender 38: Johan Sjöstrand


Men först:

Nostalgiska innebandygrejor:

Canadienblad* från 90-talet.

* För övrigt samma blad som satt på den klubba som Peter "Linken" Lindqvist stagade upp bakluckan på sin Volvo med, detta för att man inte skulle få luckan i huvudet när man packade i och ur.

*****

Frugan är hemma! Underbart!

*****

Dömningen i H3 idag gick bra. Oerhört lugnt första och tredje perioden, lite hafsigt och småstökigt i andra, men ingen fara. Kul att döma med min gamle tränarkollega (IBF Faluns damer) från Ludvika, Thomas "Silverminken" Pettersson.

En rutinerad gammal mink, nej jag menar räv.

Han har ju dömt på förbundet (H1 och Dam Elit) under många år.

Men då med Henke "Burksamlarn'" Jansson och Jörgen "Var är min bil?" Andersson.

*****

Kvällens innebandylegend är nog inte känd för sin aktiva innebandykarriär.

Nej, han är med som en av frontmännen/kvinnorna inom bloggsfären. Denna nya mediala del av innebandyn som betyder rätt så mycket idag.

Johan är en av dom som bloggat längst (även om han verkar ha ett längre uppehåll nu) och är mycket kunnig och väl påläst.

Dessutom, han sticker ut.

Han skriver ofta det där som man skulle vilja skriva men inte vågar eller kan skriva själv.

Vågar såga och ifrågasätta. Det är bra. Och han står för det. Det är ännu bättre.

Här kommer alltså den första "mediala" legenden.

****

Innebandylegend nr 38: Johan Sjöstrand


Vilket är ditt fullständiga namn?

Johan Oscar Sjöstrand.


Har du något/några smeknamn?

Sjöstrand eller Stockholmaren.


När och var är du född?

1 december 1975 på Sabbatsbergs Sjukhus, Stockholm.


Hur och var bor du idag?

I en 4:a i Malmö.


Har du någon familj?

Fru och två barn.


Vad kör du för bil?

Ford Focus HGV.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet. Media- och kommunikationsvetenskap samt kulturjournalistik på Malmö Högskola.


Vad arbetar du med idag?

Lagerarbetare på ICA:s färskvarulager i Arlöv.


Har du några fritidssysselsättningar?

Fritid - vad är det? Haha... Som pappa sätter jag alltid barnens fritidsaktiviteter först. Den tid som blir över är knapp men jag hinner med lite träning på Friskis och Svettis ibland och långa promenader längs stranden med frugan.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Nuförtiden spelar jag mest på skoj med polare.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Micke Gunnarzon.


Vilken är din moderklubb?

Västertorps BK, Stockholm.


Har du spelat i några andra klubbar?

Hammarby, Sjöbjörnen, Haningepojkarna.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Forward.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Min styrka var främst att reta gallfeber på motståndare och min svaghet var hemjobbet. Såsade hellre kring mittlinjen J


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Tränat två lag i AIK. Suttit i AIK:s ungdomskommitté. Vilket egentligen borde strida mot mina åsikter, men vad gör man inte för sporten.


Har du några meriter?

Skytteligavinnare i B-laget (Sjöbjörnen) -98. Räknas det?


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Mitt första seriemål någonsin, kom i en juniormatch med Västertorp och vi vann väl med en 16-6 eller så. Men målet var ett tungt skott mitt i slottet.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

VM 2000 i Norge smäller nog högst, var en riktigt härlig turnering och man fick uppleva allt på nära håll. Plus att jag fick hälsa på Micke Gunnarzon, det blir inte större än så inom innebandyn.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Fotboll.


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Fotboll.


lag: Djurgården, Liverpool, Barcelona, FC Brügge.


semesterort: Gotland.


film: Casablanca.


TV-serie: Vita Huset.


70-talsprogram: Lite för ung för att minnas sånt...


80-talsprogram: Det var en gång - rymden.


90-talsprogram: Vänner.


bok: Den långa vägen till frihet (biografi om Nelson Mandela).


författare: JRR Tolkien.


färg: Blå.


mat: Grillat är aldrig fel.


dryck: Whiskey, gärna en Talisker 10 YO eller Tullamore Dew.


artist: Paradise Lost.


låt: See Your Face med ovan nämnda grupp.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

En låda whiskey, en bokhylla med bra böcker och en satellittelefon så jag kan bli hämtat när jag vill hem.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

Nelson Mandela, Dalai Lama och Påven. Ifall jag skulle tröttna på att läsa kan jag alltid slå ihjäl lite tid med livliga diskussioner. Dessutom tror jag att om man har med sig en person man ogillar gör man alltid sitt bästa, vilket förmodligen resulterar i att jag räddar dagen.


Har du något motto/citat/ordspråk?

Carpe Diem. Ja, jag är så tråkig...


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Jag gillar att stå i centrum (ingen som missat det va?) och en match fick jag för mig att jag skulle showa lite och försöker mig på en ballongpass bakom mål. Men istället för att skjuta till en lagkamrat går bollen rakt upp i luften, studsar på målvaktens rygg och in i mål (en massa jubel och jag är kung). Att det var en ren slump vet ingen... förrän nu.


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Ha kul! Allt annat ordnar sig längs vägen.


*****

Min mage har blivit stor, alldeles för stor enligt mig själv. Jag som alltid tränat, matchat, dömt och annat 8-12 pass i veckan under många år gör nu nästan ingenting. Inte bra.

Sen är jag ju inte världens längsta så det blir väl lite värre, även om familjen inte tycker det syns så mycket. Men man ska ju trivas med sig själv och fysiskt gör jag inte det just nu.

Så nu gäller följande från och med idag:

Löpning tre gånger i veckan.
Simning en gång i veckan.
Slut med chips och godis.
Inget fikabröd på jobbet.
Inget ljust bröd till frukost på vardagarna.
Mindre portioner.
Pizza/kebab en gång i månaden (högst).
Sallad två gånger i veckan till lunch.
Inte äta efter 22:00 på kvällen.

When the going gets tough, the tough gets going.

*****

Nu ska jag umgås med min hemkomna hustru.

*****

Kvällens låt: There she goes – The L.A:s

*****

Ingenting är lättare att lura än en hederlig människa
/Nordström/

Inga kommentarer: