torsdag 14 oktober 2010

Innebandylegender 40: Jenny Magnusson


Men först:

Vi var några stycken som satt och pratade på fikat på jobbet idag.

Jag, Malung, Världsmästaren, Bärra-hem-Bärra och CrossFitkungen.

Hur fantastiska en del saker i Sverige är.

Som till exempel att man inte kan köpa frimärken på posten.

Eller att Falu Energi inte har någon elhandel.

Märkligt.

Ungefär som om man skulle traska in på systemet och:

- Hej, jag vill ha tio Carlsberg.

- Öl? Nej, tyvärr, det har vi inte.

Å andra sidan.

Så har Schweiz en marinminister.

*****

Nostalgiska innebandygrejor:

Början/mitten på 80-talet.

Har visat en vit förut. Nu en svart Unihoc Original.

*****

Kvällens Innebandylegend är inte bara en av världens bästa backar genom tiderna, eller nybliven mamma, eller har gjort ett superjobb med Korpiaden här i Falun, eller har betytt oerhört mycket för IBF Faluns damer genom åren.

Hon är dessutom en av de roligaste, tokigaste, galnaste och mest crazy människorna jag vet.

På ett positivt sätt.

En Jenny på topp är oumbärlig för sitt lag. Jag har haft fördelen att träna Jenny i IBF Faluns damer. Och arbetat ihop med henne. Och dömt henne. Alltid glimten i ögat. Alltid nära till skratt.

Ladies and Gentlemen: Black Beauty!

*****

Innebandylegend nr 40: Jenny Magnusson

Vilket är ditt fullständiga namn?
Jenni, Lilian, Kumudunie Magnusson

Har du något/några smeknamn?
Hehe, ja några, Blackie, Mange, Jempa, Jennyjordgubb, Svarten

När och var är du född?
Föddes den 12 nov 1977 på Sri Lanka. Var tre veckor när jag kom till Töreboda och Sverige.

Hur och var bor du idag?

Jag bor i ett litet hus i centrala Falun.

Har du någon familj?
Sambo Claes och min tremånader dotter Julia. Mamma, pappa och bröder i Töreboda.

Vad kör du för bil?
Golf Variant.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Jag gick Samhällsvetarprogrammet med inriktning samhällskunskap, helt enkelt för att jag inte visste vad jag ville läsa. Resonerade så att med denna utbildningen kunde jag läsa vad jag ville senare i livet. Har läst Sportsmanagmentprogrammet på Högskolan Dalarna.

Vad arbetar du med idag?
Arrangemangskoordinator och projektledare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, men just nu är jag mammaledig.

Har du några fritidssysselsättningar?
Träna, träffa familj och vänner. Gå ut och dansa till riktigt bra musik. Ta ett glas vin el två med alla polare och bara snacka massa gamla goa minnen:)

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Nej, spelar bara för att det fortfarande är så himla kul och för motionens skull. Sitter ibland som speaker på IBF:s dammatcher. Är det enda sättet för mig att se matcherna, annars blir jag så engagerad så det nog inte är bra för mitt hjärta:)

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Alltså det finns så sjukt många bra spelare, men ingen så där direkt.

Vilken är din moderklubb?
Töreboda IBK.


Har du spelat i några andra klubbar?

IBK Lockerud och Bern Capitals i Schweiz.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Det var som vänsterback jag fick mitt genombrott och fortsatte spela i, men provade även som center och forward på senare år.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Min styrka var mitt spelsinne, passningsspel och att jag gav allt med glimten i ögat. Min svaghet var att jag inte var ett fysfenomen direkt:) och att jag spelade på gränsen lite för ofta. Tror det är många tränare som inte alltid var så glad på mig:)

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Glädjespridare:)

Har du några meriter?
VM guld 97 och 2003. Uttagen i All Star Team 97 och 03. Sveriges bästa spelare 98/99. Sveriges bästa back 00/01,01/02,02/03. Vann faktiskt poängligan som back i norra elitserien, tror det var 01/02 SM-guld med IBK Lockerud 94/95 och JSM guld 95/96.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Vår vändning i VM-semifinalen i Schweiz 2003 mot Finland. Vi ligger under med, jag tror 4-0, efter första perioden och vänder och vinner med 5-4. För varje mål vi gör säckar finskorna ihop och vi blir bara bättre och bättre. Det var magiskt och jag får nästan rysningar när jag tänker på det nu.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Det går inte att bara säga det bästa, för det finns så många. Men en av de definitivt största är vår PR resa till Singapore i aug 2004,med ett antal utplockade spelare från landslaget till Singapore. En helt galen resa med bland annat lektioner med Singapores skolbarn och Singapores landslag, shopping på Mustafas , en skruttig minibuss som kunde falla ihop när som helst med oss alla i och varma dagar med full aktivitet. Det tjänades inga pengar på den tiden, men belöningen var istället alla upplevelser som man fick vara med om, som tex denna.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Haha jag har provat det mesta. I fotbollen kom jag längst och var med i västgötalaget när jag var 14, men det var innebandyn jag fastnade för. I tidiga år har jag spelat bandy, tennis, faktiskt gått i brottning men slutade på grund av att den tjejen jag gick dit med blev sur när jag brottade ner henne :-). Håller även på med ett grönt kort, har bara teorin kvar.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Får väl säga fotboll då:)

lag: IFK Göteborg och Färjestad.

semesterort: Koh Samui.

film: Dirty dancing, Sex and the city 1, Gladiator, Den sista Mohikanen med flera.

TV-serie: Greys Anotomy, IDOL, Mia och klara och sporten.

70-talsprogram: Pass.

80-talsprogram: COSBY.

90-talsprogram: Lilla huset på prärien, Varuhuset, Vem tar vem med flera.

bok/författare: Läser inte så mycket böcker men Denise Rudberg och Stieg Larsson har skrivit böcker som jag gillar skarpt!

färg: Röd/svart


mat: Mammas och Pappas mat, husmanskost och Tacos - det kan man aldrig tröttna på!

dryck: Vatten och vin.

artist: Chris Brown, Robyn med flera. Är en riktig allätare!

låt: Forever, Dancing on my own.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
En boll, en cd med obegränsad speltid med massa musik och ett par badtofflor.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Sofie Andersson, Marika Abrahamson och Belinda Holmqvist

Har du något motto/citat/ordspråk?
Bemöt andra såsom du vill att de bemöter dig.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Alltså, jag har varit priviligierad att fått träffa så många människor och det finns hur mycket historier som helst som både är nostalgi och humor.

I början när jag spelade i landslaget så var vi på läger inför VM 97 på Solbacka. Vi höll ju alltid på att driva med varandra och man var väldigt noga med att behålla nyckeln till rummet, annars visste man inte vad som skulle hända. Vi fick i alla fall tag i vår läkares nyckel, Håkan Wåhlander. Vi satt i korridoren och hängde. Håkan låg i sitt rum och sov och jag, myggan (Helena Lindberg) flyttade ut alla hans saker i korridoren som glasögon och kläder. Vi satt kvar i korridoren och till slut öppnade Håkan dörren lite kisandes eftersom han inte hade några glasögon och bad om nyckeln. Naturligtvis fick han den:) Vi hjälpte honom att plocka in hans saker. Men det var bara det att nästa dag fick vi tag i hans nyckel igen och gjorde exakt samma sak. Det gäller att lära sig av sina misstag:)

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
Det var bättre förr! :)

Skämt åsido, tycker jag att alla vi som varit med sen begynnelsen ska vara stolta för det vi skapat såväl traditioner som kultur! Visst hade det varit grymt kul att vara med idag, med de förutsättningar som finns nu, (för det är stora skillnader i allt från träning till förutsättningar, men jag klagar inte, för jag har haft det grymt kul under min karriär och det är allt det roliga jag kommer bära med mig resten av mitt liv!

*****

Hon har meriter som få, Jenny...

*

Minns också en partykväll long time a go när jag försökte spela en låt på Sara Lindgrens (också en mycket god vän, målis i IBF Faluns damer) stereo. Men det gick inte, växlaren med skivan åkte ut hela tiden.

Satt där på golvet och hur jag än vände och vred, tryckte och hade mig så kom den ut.

Till slut gav jag upp, förbannad och furstrerad, och går tillbaka och sätter mig i soffan.

Då sitter Jenny där med ett stort flin.

Och fjärrkontrollen i handen. Med tummen hårt på ejectknappen...

Typiskt Jenny.

*****

Hon är alltså född på Sri Linka (gamla Ceylon).

Det visste jag inte.

Undrar hur det gått te' ?

*****

- Ungar!

- Kom nu!

- Dags att krubba!


*****

Nu är snart halva köket utrivet. Härligt.

Så skönt det ska bli med nytt.

Vita luckor, svarta skivor, grå vägg, ny spis/fläkt. Lovely!

*****

Kvällens Ryttarn:

"Allt jag vill är att ha mindre att göra, mer tid att göra det på och bättre betalt för att få det gjort"

Jag säger det igen:

Han MÅSTE starta en egen blogg.

*****

Nu ska jag sortera nån pärm eller nåt.

*****

Kvällens låt: Mambo Feber – Wilmer X

*****

Den kloke är långsam i sitt tal och snabb i sin handling
/Nordström/

Inga kommentarer: