måndag 25 oktober 2010

Innebandylegender 48: Lunken


Men först:

Sveriges (och därmed världens?) äldsta domare:

Conny "Voltarenmannen" Törehed, min härliga cupdomarkollega.

Så snabb som han var på bilden har han aldrig varit.

*****

Spännande TV-match mellan Storvreta och Falun. Falun är bra när dom är bra.

Rasmus Enström gjorde några riktiga klassmål.

Och hur bra är Erik Björk egentligen? Grym!

Underbar kommentar av Conny Vesterlund: hur kan Falun ha xx och xx i Power Play? Dom skrämmer ju inte någon.

Men varför får inte målvakten fem minuter när han sparkar ner Enström i samband med ett av Faluns mål? Domaren står ju en halv meter ifrån, och är totalt rättplacerad.

Däremot är Johan Råsbrink en oerhört duktig domare.

*****

Jag är ju alltid lugn, sansad och ödmjuk, och kommer överens med de flesta. Men det finns en spelare jag inte klarar av. Spelar i Storvreta. Oerhört otrevlig och en riktig fjant. Har upplevt det ett flertal gånger på nära håll. Stöddig, överlägsen, hånfull.

Det finns en till i och för sig, har spelat i Täby. Minns när han var på väg till Falun ett år och sju-åtta spelare i laget då direkt sa att de skulle sluta. Han har även spelat berusad i den s.k. "Elitklassen" i Viking Line Cup med grogg i vattenflaskan. Bra gjort när man ska vara en idol för en massa ungdomar som var där. Enligt domarna drack han sprit under match även i år, dock som coach då. Dessutom spelar han ofta långt över gränsen för det tillåtna, rent farligt.

Såna idrottsmän/människor är så långt ifrån min världsbild som man bara kan komma.

Och det står jag för.

*****

Dömningarna i helgen gick bra. Två H4:or som var riktiga kontraster, en av matcherna i en liten tändsticksaskshall och en i ett hav, som det kändes som, efter den första.

Dock var matchen i den lilla hallen lugnare.

Så det kan bli.

Kollegan innan avfärd till första matchen.


Glad efter sitt lags (IBF Borlänge, division 1) seger med 10-3 dagen före.

*****

Eftersom det blev en sån härlig vinst ikväll, får väl Andreas Lundmark bli kvällens Innebandylegend, lite som en extra belöning *ler*.

Som spelare var han genial. Ett ypperligt spelsinne och passningar som ingen annan, alltid rakt på bladet.

Lite smågrinig dock, och han gillade nog inte mig som domare *ler*.

Jag är dock på många sätt full av respekt för Andreas.

Som tränare har han - inte som jag brukar skriva, många rävar bakom örat - utan en hel farm.

Han gjorde underverk med Faluns damer under tre år och blev också välförtjänt vald till Årets tränare ett av åren.

Tror han kan göra ett mycket bra jobb med Faluns herrar också och lyfta de unga spelarna.

Här kommer han, familjefadern, spelgeniet, poängkungen, demontränaren, läraren och en hel del till.

Lunken!

*****

Innebandylegend nr 48: Andreas Lundmark


Vilket är ditt fullständiga namn?
Andreas Lars Ackvin Lundmark.

Har du något/några smeknamn?
Lunken är väl det vanligaste inom innebandyn men under min tid i Haninge och Storvreta var det vanligare med "Acke". Annars är det mest magistern och pappa som gäller :-).

När och var är du född?
BB i bilen på väg till BB i Falun. Uppväxt i Borlänge de första 25 åren av mitt liv, sen lite utflykter och nu tillbaka.

Hur och var bor du idag?
Bergslagsbyn i Borlänge.

Har du någon familj?
Sambo med världens bästa Anna och två barn, Linnea snart 7 år och Emma 3 år.

Vad kör du för bil?
Volvo v70 turbo automat för att jag är bekväm och en liten Toyota till träningarna.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Alltid drömt om kockyrket och gick därför restaurang på gymnasiet. Jobbade ett par år innan jag insåg att arbetstiderna var för dåliga och utbildade mig därför till lärare för ca 15 år sedan.

Vad arbetar du med idag?
Lärare och innebandytränare.

Har du några fritidssysselsättningar?
Familjen upptar all fritid, härligt.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Nej, men funderar starkt på en comeback snart i CSKA Borlänge, division 4. Tillbaka till rötterna liksom :-).

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Tommy Stenius är en lojal människa jag beundrar. Gillar även mina nuvarande kollegor Rickard Hedlund och min nya favorit Stefan Lindgren. Magnus "Aga" Augustsson är också en stor favorit.

Vilken är din moderklubb?
Borlänge SK.

Har du spelat i några andra klubbar?
Hedemora, Haninge, Storvreta och IBF Falun.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Forward, och en trött Lunken fick avsluta på backplats.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Min envishet har alltid varit min styrka och min svaghet. Envis och bitter på samma gång :-).

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Spelande tränare för Borlänge 1 år, tränare för IBF Faluns damlag de senaste tre åren och nu herrarna.

Har du några meriter?
Två barn och en härlig sambo är mina största meriter. Annars slår Falun till elitserien och en SM-final med damerna 08/09 högt, men ser jag bara till innebandyn så tycker jag att semifinalen förra året med damerna var en större bedrift än finalen året innan. Skador och gravida spelare gjorde oss brandskattade men tjejerna gjorde en grym bedrift som pressade blivande mästarna i tre matcher.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
När herrarna tog steget upp i elit och tre fantastiska år med damerna. Finalen var en höjdpunkt med en härlig röd klack på läktaren i globen. Ståpäls bara man tänker på det!

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Allt som familjen Timber betytt för innebandyn i Borlänge. Nostalgi, entusiasm och kunskap i ett paket. Fantastiskt vad man kan göra med små medel.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Spelat fotboll, bandy, handboll och alla andra bollidrotter men var nog bäst på skridskorna och med golfklubborna

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Golf.

lag: Arsenal......enbart.

semesterort: Monaco.

film: Rädda menige Ryan.

TV-serie: 2 1/2 män.

70-talsprogram: Fem myror är fler än fyra elefanter.

80-talsprogram
: En röst i natten.

90-talsprogram: Rederiet.

bok/författare: Alldeles för många för att välj.

färg:
Svart och röd.

mat:
Kocken gillar alltid entrecote.

dryck: Kall öl.

artist: Hårdrock från 80-talet, allätare därefter.

låt: Omöjligt att svara på.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Datorn, el och en kniv.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Blir ett innebandytema: Stefan Lindgren ger mig energi, Tommy Stenius kan baka något gott att äta och Daniel Dufvenberg kan bidra med en massa konstiga anekdoter.

Har du något motto/citat/ordspråk?
"Lev nu, ta det lugnt och se framåt på ett positivt sätt"

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Mina anekdoter passar sig inte här, men det finns många runt personer som nämnts här, Daniel Dufvenberg, Tom Wester, bröderna Timber osv. Bjuder på ett citat från en av bröderna Timber som är oförglömligt och som jag fortfarande jobbar med: "Lunken, vila snabbt, du ska snart in igen". (Någon som vet hur man gör?)

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
Om du har ett relativt bra liv: "Lev lojalt mot alla som varit i din närhet. Det är dom som bidragit till ditt liv"


*****

Hyllningen till familjen Timber kändes i hjärtat.

På ett bra sätt.

*****

Nu är det dags för att diska en disk, tvätta en tvätt, göra lite bloggresearch och fila på lite frågesporter till jobbet.

*****

Kvällens låt: Pandora’s Box – Orchestral Maneuvres in the Dark

*****

Erfarenheter är det namn alla ger åt sina misstag
/Nordström/

Inga kommentarer: