lördag 9 oktober 2010

Innebandylegender 37: Henkan Olsson


Men först:

En av mina tränarkollegor, Jocke, i prinsessan Ellas innebandylag (dom startade upp igår, tio av fjorton förväntansfulla och glädjespridande sex-, sju- och åttaåringar!) har en son som heter Loke.

Tänk om han varit tvilling.

Då hade han varit en Loke-Like.

*****

Nostalgiska innebandyprylar:

Regelpärm från början av nittiotalet. Bra att ha med i väskan. Blev aldrig knölig eller fuktig.

*****

I morgon börjar domarsäsongen på riktigt. H3 med Thomas "Silverminken" PetterssonLugnet.

Ska bli hur skoj som helst.

*****

Idag fyller Sveriges bästa innebandybloggare (och därmed antagligen världens) år.

Grattis Ingrid!

*****

Innebandylegender tickar på. Närmar oss fyrtio till antalet. Och några fler blir det. Minst femtio.

Kvällens man är Henrik "Henkan" Olsson.

Unik på så sätt att han skrivit ett livstidskontrakt med IBF Falun. Just nu spelar han inte i och för sig. Men han har inte spelat för någon annan klubb.

Det är klubbkänsla det. Unikt i dagens idrottsvärld.

Henkan var, enligt min mening, oerhört underskattad. Jag tycker att han i många år varit en av Sveriges bästa defensiva backar. Och han är enormt vältränad, utan att vara "biffig". Seriös med en fantastisk inställning.

En drömspelare för vilket lag som helst.

Jag har både dömt Henkan många gånger (lite arg ibland, men en ängel jämfört med sina brorsor...), tränat honom och faktiskt spelat med honom också (när jag på ålderns höst gjorde några matcher i IBF Falun).

Sluttuggat från min sida. Här kommer mr IBF Falun!

****

Innebandylegend nr 37: Henrik Olsson

Vilket är ditt fullständiga namn?
Bo Henrik Olsson.

Har du något/några smeknamn?
"Henkan" och "Korken" är de som har hängt med in i vuxenlivet.

När och var är du född?
Falun, 27 maj 1981.

Hur och var bor du idag?
Tack, jag bor helt ok. Som sambo i en tvåa i centrala Stockholm.

Har du någon familj?
Beror på definitionen. Mamma, pappa, bröder x tre samt sambo.

Vad kör du för bil?
Har ett fordon som i folkmun kallas för "Silverpil’n".

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Slet på Lugnets samhällsvetenskapliga/ekonomisk program.

Vad arbetar du med idag?
Artist på den finansiella arenan!

Har du några fritidssysselsättningar?
Sport i allmänhet och golf i synnerhet.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Nej, har tagit avstånd från denna alldeles för långlivade ungdomsromans...

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Mina tre bröder...och Per Nordström.

Vilken är din moderklubb?
Anrika HSK Falun.

Har du spelat i några andra klubbar?
IBF Falun?

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Under karriärens slutfas tjänstgjorde jag som allt-i-allo.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Styrkorna var få till antalet, svagheterna många.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Ansvarade för kiosken på H-bo under Viking Line Cup 2006.

Har du några meriter?
En gång i tiden sköt jag en 73:a på Dalsjö, med en dubbelbogey på 18! Grät och åt upp (!) min golfhandske efter denna mentala dikeskörning.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
IBF Faluns resa genom det svenska seriesystemet.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Oj...det är förmodligen tillfället då min äldre bror, Andreas, utmålades som psykopat i rikstelevisionen.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Fotboll, golf och hockey.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Golf.

lag: Man United och Västerås IK.

semesterort: Många.

film: Conan Barbaren.

TV-serie: Entourage.

70-talsprogram
: That 70's Show?

80-talsprogram: Solstollarna?

90-talsprogram: Pass.

bok/författare:
Filip & Fredrik.

färg: Blå.

mat: Mammas italienska köttbullar.

dryck: Rött.

artist: Pass.

låt: Pass.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Internet (med tillhörande dator), sambon och...en speedboat!


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Jag nöjer mig med Rickard "Rolle" Hedlund och Alex "Mäklarn'" Egebrant.


Har du något motto/citat/ordspråk?
Ta inte livet för hårt, du kommer aldrig ur det levande.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Inte för tillfället.

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
Utlovar en riklig belöning till den som lyckas krossa alkoholmonopolet.


*****

Jag vet att Henkan älskar min citatbok (grodor och felsägningar av innebandyfolk) som jag sammanställt.

Jag vet också att han är en stor beundrare av mina dåliga skämt.

Det är stort. Smart kille det där.

Henkan har ju numera lämnat oss och flyttat till Storbyn.

Han är ju sambo där med en icke så okänd idrottsprofil.

Det här kanske man skulle kunna få höra hemma hos paret:

- Jenny, jag är så långhårig. Ta fram häcksaxen!

Eller kanske inte.

*****

Dagens Ryttarn:

"Jag hatar hushållsarbete. Man bäddar, diskar, tvättar och städar. Och sex månader börjar man om igen."

Lovely. Som vanligt.

*****

Nu ska jag städa lite inför Helenas hemkomst från Grekland i morgon.

*****

Kvällens låt: Unchained Melody – Righteous Brothers

*****

De som enbart letar efter fel hittar ingenting annat
/Nordström/

Inga kommentarer: