fredag 8 oktober 2010

Innebandylegender 36: Thomas Brottman


Men först:

Nostalgiska innebandygrejor.


Klassiska skor. Air Jordan. Version 2.0 dock, men ändå.

*****

Air Jordan var i mångt och mycket synonymt med Balrog. Liksom Nike. Balrog var ett fantastiskt bra lag under många år och anledningen till att man inte vann fler SM var nog att man vägrade spela defensiv och tråkig innebandy utan verkligen levde upp till myten om sig själva och sättet innebandy borde - och enligt mig ska - spelas på.

Jag har mött Balrog två gånger - en som spelare, en som coach. Har faktiskt inte förlorat. Som coach vann vi med 2-1 i Dumleslaget (på den tiden det var en riktigt bra och klassisk turnering), Jonas "Sockan" Karlsson avgjorde. Som spelare spelade vi 3-3 med Falu IBK i då lika klassiska Isostar Cup (som alltid samlade en mängd elitlag, på riktig, inga hopplock) i Falun , och min kedja spelade 2-0 i matchen.

Det är en tung merit.

Det var för övrigt i samma match som jag tunnlade legenden Bruno Lundberg.

Nästa byte satt jag i och för sig som ett frimärke i golvet.

Men ändå.

*****

Höll på och plockade och sorterade lite (nähä?) och hittade några gamla VHS-filmer. Mest skräp, gamla inspelningar från TV, mm.

Men så var det en kassett. Som innehöll filmer på äldste sonen Tom när han var typ två och ett halvt år. Oerhört kul att se. Och så var min (numera avlidna) gamla mormor med. Som jag haft så mycket roligt med. Det var känslosamt.

Den kassetten ska jag vara rädd om.

*****

Det finns ett gäng innebandyspelare från förr som verkligen var storstjärnor och profiler och som gjort innebandyn till vad den är idag. Kvällens Innebandylegend hör definitivt till den skaran.

Thomas Brottman.

Den elegante och spelskicklige backen som firat såna framgångar som spelare i främst Balrog (det riktiga gamla Balrog alltså) men även i Warberg och Falun. Och i landslaget. Men också som tränare i Falun.

En underfundig, klurig person som besitter mycken klokskap. Håller en ganska låg profil men oj vad det finns mycket under ytan. En riktig filosof. En riktigt bra bloggare är han också.

Var mycket delaktig i myten om Balrog med allt var det innebar men var ändå alltid ödmjuk på och bredvid planen.

Det finns bara en Brolle, och det är då fasen inte artisten.

Här kommer den riktige Brolle.

*****

Innebandylegend nr 36: Thomas Brottman


Vilket är ditt fullständiga namn?
Thomas Charles Robert Brottman.

Har du något/några smeknamn?
Brolle.

När och var är du född?
3 Januari 1971 i Vantör, närmare bestämt Rågsved – Thåström-Land.

Hur och var bor du idag?
Jag bor i villa i ett område som heter Varggården i Falun.

Har du någon familj?
Bor ihop med mina två underbara döttrar, Lea 5år och Ella 8år och min fantastiska sambo Åsa. Dessutom har vi en hund (Kangas) och två kaniner (Engla och Mariposa) och två marsvin (Tova och Lady).

Vad kör du för bil?
Vi kör två Toyotas: Corolla Verso och Ayago.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Jag gick yrkeslinjen med inriktning måleri sedan har jag en 2årig folkhögskoleutbildning på Bosön med inriktning idrottsledare som var en förberedande kurs för IH.

Vad arbetar du med idag?
Jag är målare på halvtid och Innebandytränare på halvtid.

Har du några fritidssysselsättningar?
Tycker om att "ta med mig jobbet hem" och pyssla lite på huset. Tvn har en viktig roll i mitt liv. Promenader med Kangas är också skönt... Försöker även hinna med att dra upp en och annan abborre.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Nä, inget spel men är tränare för Storvreta denna säsong.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Förebilder vet jag inte om jag haft däremot har jag känt ett ohälsosamt ansvar gentemot alla ideella krafter... krafter som jag är enormt imponerad av…

Vilken är din moderklubb?
I innebandy: Balrog Oilers IK (existerar inte längre).
I ishockey och fotboll: Norsborg IF.

Har du spelat i några andra klubbar?
Jag har spelat i Warberg och i Falun och jag har tränat Falun och nu Storvreta.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Jag är väl en av få som blivit uttagen i landslaget på alla utespelarplatser - back, center och forward.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Styrka: spelsinnet.
Svaghet: för lite killer kanske.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Tränare.

Har du några meriter?
4 SM-guld, 2 VM-guld, 3 EC-guld mm.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
SM-guldet med Warberg och det sista guldet med Balrog är dom roligaste. VM-guldet -96 var...en intressant upplevelse.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Att se spelare utvecklas som människor och som spelare är nog bland det bästa; typ Eric Björk, Jonas Adriansson och Rasmus Enström i Falun.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Fotboll och ishockey.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Hockey.

lag: Djurgården.

semesterort: Den senaste: Kreta.

film: Magnolia.

TV-serie: Vita huset.

70-talsprogram: Vilse i pannkakan.

80-talsprogram: Tre viktiga för mig: Krigets vindar, Cosby och Lilla huset på prärien.

90-talsprogram: Twin Peaks.

bok/författare: Hjalmar Söderberg: Dr Glas.

färg: Koboltblå.

mat: Italienskt.

dryck: Vin/varannan vatten givetvis. Dessutom pendlar jag mellan Dr Pepper och BlackOrange och Coca-Cola.

artist:
Just nu Thåström.

låt: Brev till 10:e våningen.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Koranen, bibeln och en segelbåt.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Thåström, Mona Sahlin och Dostojevskij.

Har du något motto/citat/ordspråk?
"You'll Never Walk Alone"

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
En god vän och den bäste defensiva back jag spelat med, Jonas Steffen umgicks till vardags mycket med latinamerikanare, typ chilenare. Han använde sig mycket av spanska uttryck när han uttryckte sig. En träning med Balrog så var det en i laget som till slut, efter att ha hört en väldig massa spanska fraser, frågade Starre, som han kallades:

- Starre! Helst av allt skulle du vilja vara chilenare, va?

Starre svarade då på sitt lite coola men ändå väldigt bestämda sätt:

- Nä, fan! Helst av allt skulle jag vilja vara svensk...

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
Läs dom medmänskliga bloggarna, skit i dom omänskliga! I dessa tider måste vi gilla olika!


*****

Minns ett år i den klassiska Stjärncupen i Karlstad när Brolle fick åka med i brorsans Chevrolet Camaro. Han hade spelat i herrklassen (Håkan hade dömt) och skulle sen åka och coacha Balrogs damer, och då fick han lift av brorsan. Tror båda var lika nöjda.

Dömde Balrog många gånger på den tiden. Balrog hade ju ett lag med Brolle, Nicklas Lärnvåg, Conny Svensson, Christian "Trollkarlen från Botkyrka" Hellström, Bruno Lundberg, Jonas "Silen" Eriksson, Tony Andersson, Linus Jönsson, Krister Kalte och många fler.

Hyfsade lirare.

Dom testade också verkligen de domare dom hade.

Men dom kom ingenstans med mig och Håkan. Vilket dom märkte ganska snabbt.

Genom åren fanns där sen alltid en ömsesidig respekt.

*****

Nu väntar lite inslagning av glas i tidningspapper.

*****

Kvällens låt: Lavender - Marillion

*****

Många människor försummar den lilla lyckan medan de väntar på den stora
/Nordström/

Inga kommentarer: