söndag 17 oktober 2010

Innebandylegender 42: Pelle Pop


Men först:

Tubsockor.

*****

Var på SSL idag med frugan. Falun - Umeå City. Kul att komma iväg själva lite. Några barn var hemma, några barn var borta och några hos farmor & farfar.

Tyvärr blev det torsk för Falun med 2-6.

Det såg ut och kändes som att Falun hade spelet men otroligt svårt att göra mål alternativt komma till skott. Man kändes väldigt ineffektiva.

Och så stod han ju där i Umeås kasse.

Gunnar Domeij.

Den gamle landslagskeepern.

Jäklar vad bra han var. Det såg ut som faluspelarna hela tiden sköt honom mitt i bröstet eller magen. Men han var ju totalt rättplacerad hela tiden. Otroligt vad han läser spelet bra. Och snabb i reflexerna.

Och när det var 5-6 minuter kvar och Umeåspelarna slappnade av lite och Falun tillät skapa några halvchanser då gick han ur kassen och gick till båset och talade om för dom vad som gällde.

Vilken fältherre.

*****

Mannen-myten-målskytten Peter "Lillis" Wallin kan än. När KAIS Mora UIF i division 5 pga övergångsreglerna var tvunget att ställa upp med ett "gubbgäng" mot Morkarlby så hängde Lillis tre kassar i en match som slutade 10-10.

Gladinnebandy!

*****

Kvällens Innebandylegend är kanske inte så känd för den breda massan. Men han är en duktig bloggare som har flitiga läsare både i Dalarna, Uppland och uppåt i landet.

Han är dessutom en mycket klok person som kommer att bli en riktigt bra tränare när han slutar spela.

Han är nog ändå rätt unik som spelare: han har spelat i alla divisioner från 1-6 plus korpen. Fantastiskt. Det, om inte annat är lite typiskt innebandy och kvalificerar honom till den här serien *ler*.

Och framför allt: han är en jädra trevlig kille med en bra inställning till livet och människor.

Och han brinner verkligen för doften av plast!

*****

Innebandylegend nr 42: Pelle Pettersson

Vilket är ditt fullständiga namn?
Per Ossian Pettersson.



Har du något/några smeknamn?
Pelle och Kennholt (för min höga baksving och mitt hårda slagskott).


När och var är du född?

Uppsala för 28 år sen.


Hur och var bor du idag?
Delar lägenhet med min gode vän Thomas Borg i Falun.


Har du någon familj?
Ja. Mamma, pappa, bror och syster.


Vad kör du för bil?
Trampbil. Har inte körkort.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Jag gick en datautbildning på Bruksgymnasiet i Gimo men är helt ointresserad av teknik men vi hade roligt i klassen. Just nu pluggar jag till idrotts- och religionslärare och har kommit lite mer än halvvägs i min utbildning.


Har du några fritidssysselsättningar?

Jag tycker om att var ute på sjön och fiska när tillfälle ges. Lirar även innebandy vilket upptar en hel del tid. Tycker om att ha kul, njuta av livet och sporta helt enkelt.



Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Japp jag spelar med IBF Borlänge i division 1.



Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Som spelare gillar jag Erik Hasselberg, kämpar, sliter och spelar för laget. Fattar inte varför Falun inte förlängde kontraktet med honom.


Joakim Bäckström är en kille jag hade förmånen att få spela med en säsong i Övik och han är nog den bästa jag någonsin jag spelat med och han lärde jag mig mycket av bara genom att kika på hans agerande på planen.


Förutom dessa båda herrar så är min absoluta idol Kenneth Kennholt.


Som ledarförebild skulle jag vilja nämna min gamle tränare i Björklinge BK, Svicke Junebjörk. Fruktansvärt kunnig och grymt bra feeling för hur man ska bemöta spelare beroende på situation.


Sedan är jag ett fan av Thomas Brottman… vet inte varför men hans intryck av att var lugnet själv är imponerande att se… han verkar vara en skön snubbe med många goda idéer om innebandy som jag mer än gärna skulle tagit del av. Jag anser att han är helt rätt person att leda Storvreta vidare i deras jakt på ytterligare framgångar.


Vilken är din moderklubb?
Öregrund IK.


Har du spelat i några andra klubbar?
Haha… ja ett par… Östhammar SK, Björklinge BK, Hagunda IF, Örnsköldsvik IB, IBF Borlänge.


Jag har spelat i Division 1, 2, 3, 4, 5, 6 samt en halv säsong i korpen. Klubbhorerekord?


På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Back.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Styrkan är spelförståelsen och slagskottet, haha! Svagheten är försäsongsträningen.



Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

När jag spelade i Övik tränade jag även deras juniorlag en sväng.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Jag gjorde två kassar som back i Björklinge BK i ett direkt avgörande möte om uppflyttningsplats till division 3 mot Frötuna hemma i ”grottan”, som hallen kallas ute i Björklinge. Har nog aldrig gjort två mål i en match sen dess. Lite kuriosa kring det hela var att vi gick upp på minusmålskillnad.. .


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Japp. Jag har spelat tennis en jag var sex år och spelar lite då och nu fortfarande (Hoppas inte Plyhm läser det här för då kommer han aldrig våga spela mot mig). Sen har jag spelat fotboll och en del badminton med.


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Pass.


lag: Tottenham Hotspurs, Djurgården och Inter


semesterort: Brukar allt som oftast bli hemma i Öregrund som är ett litet paradis i sig. Men gillar även Grekland för dess härliga stränder.


film:
Top Gun, Slagskott och sen gillar jag Stockholm Boogie. Det är en kultrulle för oss 80-talister.


TV-serie: 2 ½ men, Pang i Bygget och det mesta som Killinggänget gjort (Nilecity, Percy tårar, I manegen med Glenn Killing) Måste även nämna årets överlägset bästa serie nämligen Solsidan. Fruktansvärt roligt program, kan vara bland det mest träffsäkra och roligaste jag någonsin sett.


70-talsprogram: Pang i Bygget.


80-talsprogram: Jag gillade Knight Rider och MacGyver när jag var liten.


90-talsprogram: Nilecity och i manegen med Glenn Killing.


bok/författare: Jag gillade Stig Larsson trilogin. Den sträckläste jag när jag väl satte igång att läsa den.


färg: Rött


mat: Svag för det mesta men en tacogratäng sitter aldrig fel, inte heller grillat på sommaren!


dryck: En kall Cola slår sällan fel. Men även ett glas rött kan vara minst lika gott!


artist: Hoffmaestro


låt: Haddaway – What is love! Oh, vilken låt… vem vill inte dansa till den?


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Skalmans skal, då har man allt man behöver. Solskyddsfaktor 30 och ett par solbrillor.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Stenne (Niklas Stenius, mv i IBF Borlänge) – han står för underhållningen är alltid glad och har alltid nära till skrattet, Thomas Brottman – står för innebandykunnandet och lugnet och till sist skulle jag vilja ta med mig någon av mina barndomsvänner hemifrån, vem vet jag inte. Vad vi skulle prata om? Innebandy och livets mening skulle jag gissa på…


Har du något motto/citat/ordspråk?

Alla kan lära sig bara man vill.


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Har ett par faktiskt. Väljer att dela med mig av två. Dels en gång när jag spelade i Öregrund. Vi spelade våra hemmamatcher i enormt liten hall. Mindre än en meter till väggen och där stod eller satt publiken på bänkar. Livsfarligt men även enormt kul! Just den här incidenten utspelade sig i en hemmamatch med lagom mycket publik. Jag proppade en kille i närheten av sargen varvid denna spelare ramlar in i den kvinnliga domaren som åker över sargen och endast ett par ben sticker fram över sargen. Publiken skrattar.. jag skäms som tusan.. Då ser jag en arm sträckas upp och hör en visselsignal, samt – Nr 29, 2 minuter hårt spel! Direkt efter hjälpte jag domaren upp och bad om ursäkt.


En annan anekdot från min tid som spelare var när jag spelade i Örnsköldsvik. Minns inte exakt hur det var men vi skulle söderut för en bortaresa över helgen och vi hade samling på ett annat ställe än där hallen låg. Under den här tiden hade vi eget omklädningsrum vid hallen där vi hade alla våra grejer. De flesta var på plats och redo att åka då Fredrik ”Fritte” Altelind dyker upp utan grejer. Han hade glömt att ta med sig grejerna hem efter sista träningen innan match och hade således var sig skor eller klubbor med sig. Materialaren erbjöd sig att låna ut nyckeln för att Fritte skulle kunna hämta sina grejer men det var för jobbigt tyckte Fritte så han sa till oss andra att det var inga problem han hade några andra grejer hemma som han kunde ta.


När han väl kommer tillbaks så har ett par totalt utslitna skor från 90-talet och nån klubba som inte sett ett innebandygolv på många, många år i handen. Jag frågade om han var säker på att vi inte skulle hämta hans grejer men det var inga problem tyckte han. Vi åkte iväg och det var inget mer med det. Fritte är en helt underbar människa som inte bryr sig någonting om material och grejer, han bara kör sitt race. Tänk om fler människor vore som honom, då skulle världen bli en bättre plats för alla!


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Gå på magkänslan i dina val här i livet!



*****

Att vara Liverpool-fan är inte det lättaste just nu. Stryk i Merseysidederbyt mot Everton och på nedflyttningsplats.

You'll never walk alone.

*****

Men vad roligt: en tvätt att hänga, och en ny att stoppa i.

*****

Kvällens låt: Bärande våg – Adolphson & Falk

*****

Verkligt mod är att ensam göra det man skulle kunna göra i andras närvaro
/Nordström/

Inga kommentarer: