tisdag 26 oktober 2010

Innebandylegender 49: Danne Bron Sundbom


Men först:

Nostalgiska innebandygrejor:

Falu IBK:s första matchtröja från 1985.

Amerikanska baseballtröjor. Vi hade endast tio stycken. Så mer än två femmor blev det inte på matcherna.

Oerhört bra kvalitet. Hela än idag. Och trycket sitter bergfast.

*****

Derby idag i H2 mellan IBF Falun Ungdom och Enviken. IBF-vinst med 9-6. Tror den här nya serien och samarbetet över regionsgränserna är bra.

*****

På fredag bär det av till Byske (typ 80 mils resa...) för bröllop. Äldste sonen Tom ska gifta sig med sin Sara.

Underbart.

Och i mars ska jag bli farfar.

Känns lite märkligt.

Men också underbart, så klart.

*****

Favorit i repris:

Finska McDonalds.

*****

Poeten från Bagis.

Smaka på den.

För han är nämligen kvällens Innebandylegend.

Danne Bron Sundbom.

En av dom få spelarna idag som är något så ovanligt som en riktig innebandyprofil. Inte en wannabe, som så många försöker vara idag och misslyckas. Utan en riktig.

Oerhört duktig innebandyspelare, som gått från att vara en grovjobbare till en fullfjädrad tekniker. Som fått göra landslagsdebut ganska sent i karriären - så välförtjänt.

Vem minns inte hans makalöst galna "stretchingstraff" i landslaget?

Så innebandy.

Danne bloggar ju till och från också.

Väldigt bra.

Har en förmåga att skriva oerhört vackert samtidigt som han verkligen kan bita i och säga vad han tycker. Och stå för det. En bra egenskap.

Jag minns att jag dömde Danne en gång i tiden när han var ung och valpig. Och lite småkaxig.

Småkaxig är han väl fortfarande. Fast på ett bra sätt *ler*

Poeten, cineastkunnaren, pojkbandsfanet, bloggaren, innebandyprofilen och människan Danne kommer här!

*****

Innebandylegend nr 49: Danne Bron Sundbom


Vilket är ditt fullständiga namn?
Danne Göran Bron Sundbom.

Har du något/några smeknamn?
Nej!

När och var är du född?
Huddinge den 18:e januari 1978.

Hur och var bor du idag?
Lägenhet på Södermalm.

Har du någon familj?
Ingen egen men en mamma, pappa och en bror.

Vad kör du för bil?
Renault Megané.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
3-årig multimediautbildning följt av 2 år idrottskonsulentstudier på Bosön.

Vad arbetar du med idag?
Banerporten AB.


Har du några fritidssysselsättningar?
Engelsk fotboll och filmer.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Tränare för Stockholms distriktslag årskull 1994 och spelare i Caperiotäby FC i SSL.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Christian Hellström.

Vilken är din moderklubb?
FBI Tullinge.

Har du spelat i några andra klubbar?
Hammarby, Fornudden, Haninge, Balrog, Basel Magic, Råsunda IS.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Center.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Min styrka är att jag inte har några direkta större svagheter men min svaghet är att jag inte är så jättebra på något.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
En del tränaruppdrag för ungdomslag och assisterande tränare i Caperiotäby.

Har du några meriter?
Jag spelar innebandy i världens bästa liga och vann utvisningsligan i SSL i början av 2000-talet. Samt lite annat...

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Väntar på det! Hade några härliga stunder i Hammarby.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Guldet med Stockholmsdistriktslags P-15 för pojkar födda 1994.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Testat massa olika. Gillar att stå i mål i fotboll och spela racketlon.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Fotboll.

lag: Millwall.

semesterort: Överallt där det är varmare än här.

film:
Gladiator, The Guardian eller döda poeters sällskap beroende på humör.

TV-serie: Spartacus - helt underbar serie som börjar på TV 6 fredagen den 15:e oktober.

70-talsprogram
: Inget.

80-talsprogram:
Inget.

90-talsprogram: Baywatch.

bok/författare: Någon bok om Zlatan eller något lärorikt.

färg: Grön.

mat: Blodig kött.

dryck: Mjölk.

artist: Westlife.

låt: Finns så många bra att det inte går att ranka. Favoriten idag är Drowning med Darin.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Tandborste, dator med obegränsad uppkoppling och batteritid samt mycket god mat.



Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Tjejen, brorsan, den sista håller jag vakant.


Har du något motto/citat/ordspråk?
"Captain of my own destiny" är ett citat jag gillar.


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Gud jag har så många men de behåller jag för mig själv tills jag släpper en innebandybok.

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute
Glöm inte bort att älska dig själv!


*****

Minns en (tror jag) kvartsfinalserie mellan AIK och Täby när AIK-spelarna försökte mörda Danne. Det såg så ut i alla fall. Och domarna tillät det.

Vi hade matchen på en video på en domarkurs. Jag vet inte hur många matchstraff dom missade under matchserien.

Vid en sekvens tar en AIK:are sats mot Danne, sätter knäet i låret och sparkar omkull honom in i ena avbytarbåset in i spelare och stolar och allt.

Domaren ropar på videon:

- Kom igen grabbar, spela, han halkar på klubban!

Hmm.

Dom syntes ganska tydligt dom flesta överfallen på videon, kan jag säga.

Det sägs att flera av domarna som var med i videon (det var inte bara den matchen, utan fler överfall i andra matcher som borde gett femmor och matchstraff som blev frislag, tvåor - eller ingenting) skämdes rätt så mycket och bett om ursäkt efter att ha sett videon.

Starkt. Bra.

Vilket också innebär att min domarnivå genom åren ändock varit ganska bra...

*****

Vem blir Innebandylegend nr 50?

Spännande, va?

*****

Dömning i skol-DM både idag och i morgon. Styrelsemötet på jobbet ikväll. Föräldramöte på dagis i morgon kväll.

Bråda dagar.

*****

Ibland får man ju tillbaka.

Dubbelt upp.

Klas Persson, den goe och trevlige göteborgaren, före detta tränaren i IBF Falun (både herr och dam), hade skrivit följande på sin statusrad på Facebook:

"Om du såg mig i en polisbil, vad skulle du då tro att jag begått för brott?"

Jag var ju snabb som vanligt, tänkte vara lite lustig så klart, och skrev:

"Dragit en göteborgsvits?"

Fick dock tillbaka blixtsnabbt:

"I så fall skulle du sitta inne på livstid, Per..."

Hmm.

Persson - Nordström 1-0.

*****

Nu är det dags för att knoppa in tror jag. Jag har en vansinnig huvudvärk. Inte bra.

*****

Kvällens låt: A whiter shade of Pale – Procul Harum

*****

En rik man är inget annat än en fattig man med pengar
/Nordström/

Inga kommentarer: