lördag 16 oktober 2010

Innebandylegender 41: Klas Pettersson



Men först:

Vilken TV-spelskaraktär är ofta bakis?

Supar-Mario.

*****

Nostalgiska innebandygrejor:


Handledstränare.

Plockades fram av ärade bror Håkan på 90-talet.

Håll i plaströret med båda händerna, låt plåtbiten hänga rakt i snöret.

Rulla upp snöret på plaströret, släpp ner. Upprepa.

Fantastisk grej.

*****

Dömningspremiär för mig och Världens bästa Hubbe idag. En herrtrea, gick kanon. Lagen var faktiskt riktigt nöjda. Dessutom känns det som att det blivit mycket lugnare på planen i år än det varit tidigare. Både nivån på spelet och på snacket. Dom nya direktiven verkar ha burit frukt redan.

Sen gäller det ju att döma så att det inte blir några problem, och det är väl i och för sig en konst - och en styrka.

När jag och Julie "Jullan" Williams (en av våra mest lovande domare) dömde herr-DM nyligen så tog vi sex utvisningar och hade ett "skäll" från spelare och ledare på - tio matcher.

Det är väl sånt som kallas förebyggande dömning antar jag.

Plus en del respekt också, kanske.

*****

Jag är ju statistikfreak. Liksom Magnus Timber i Borlänge. Och vi är nog rätt så kunniga.

Sen kan man vara proffs på statistik och historik.

Det är kvällens Innebandylegend.

Klas Pettersson.

Det han inte kan, finns nog inte.

Klas jobbar som informatör på SIBF, och har jobbat på Upplands IBF också, så vi har varit på några kurser och träffar tillsammans.

Förutom att han gjort väldigt mycket bra för uppländsk och svensk innebandy, så är han makalöst trevlig också.

Och dessutom:

Han har precis samma humor som mig.

Stort cred.

*****

Innebandylegend nr 41: Klas Pettersson


Vilket är ditt fullständiga namn?
Klas Urban Pettersson.

Har du något/några smeknamn?
Tidigare var det många som kallade mig ”KP” men det är inte så vanligt nu för tiden.

När och var är du född?
Den 17 oktober 1972 på BB i Uppsala.

Hur och var bor du idag?
Villa i Alsike, Knivsta kommun söder om Uppsala.

Har du någon familj?
Fru Ann-Sofie och tre döttrar: Alice, Ebba och Olivia.

Vad kör du för bil?
Min pendlarbil är en Toyota Corolla som nyligen passerade 22000 mil. Men vi har också en Ford Focus.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Samhällsvetenskaplig linje på Celsiusskolan. Efter gymnasiet började jag jobba lite med innebandy i väntan på eventuella, ytterligare studier…

Vad arbetar du med idag?
Informatör på Svenska Innebandyförbundet.

Har du några fritidssysselsättningar?
Ja, men tyvärr inte så mycket fritid. Helst tillbringar jag fritiden med familjen. Försöker hinna med att träna en del löpning också.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Spelar gör jag ibland i ”SOL – Svenska Onsdagsligan” med jobbet. Liten plan, små målburar, låg spelkvalitet men mycket vilja.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Ingen direkt förebild. När jag började inom Upplands Innebandyförbund var jag bara 14 år, så jag såg väl upp till de flesta på den tiden.

Vilken är din moderklubb?
Knivsta IBK som jag och några klasskamrater bildade i maj 1987.

Har du spelat i några andra klubbar?
SK Vide och Årsta IK. Efter ett litet uppehåll spelade jag sedan mer på plojnivå i C-lagen i Fyrislunds BK och Uppsala City IBK samt division 5-laget Hagunda IBF.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Forward.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Egentligen bara en svaghet, nämligen att jag var en medioker spelare i största allmänhet. Eventuell styrka var att jag ibland kunde göra lite oväntade mål.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Diverse klubbuppdrag. Var involverad i Upplands Innebandyförbunds styrelsearbete, först som sekreterare och sedan som kanslichef, från slutet av 80-talet till början av 00-talet.
Eftersom jag inte var någon talang varken som spelare, tränare eller domare hamnade jag i sekretariatet och sedan 1992 har jag varit speaker. En syssla som jag fortfarande har vid Storvretas hemmamatcher i SSL.

Har du några meriter?
Största sportsliga bedriften är nog att jag har varit med och vunnit ett skol-DM i terrängstafett. Innebandyrelaterat är det nog att jag har gjort mål i alla divisioner från division 1 till division 5. Sedan är jag förstås väldigt stolt över att ha blivit utnämnd till hedersledamot av Upplands Innebandyförbund.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Serieseger med SK Vide.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
VM-finalen i Hartwall Arena 2002. Obeskrivlig stämning och fantastisk matchutveckling.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Fotboll och friidrott.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Fotboll.

lag: IFK Göteborg och Luton Town.

semesterort: Av platser jag har återkommit till är nog Gotland favoriten. Platser jag verkligen gillar, men som hittills bara besökt en gång, är Kuba och Dubai.

film: Inte så originellt men jag får nog säga ”Nyckeln till frihet”.

TV-serie: Vänner.

70-talsprogram: Fem myror.

80-talsprogram: Bullen.

90-talsprogram: Expedition: Robinson.

bok/författare: Stieg Larsson-böckerna.

färg: Blå.

mat: Thailändskt.

dryck: Delad förstaplats mellan kaffe, O’Boy, rött vin, kranvatten och glögg. Tillfället får avgöra.

artist: Det finns så mycket bra musik (och för all del dålig också…) så jag har svårt att säga bara en artist. Min musiksmak är ganska bred.

låt: Samma svar som ovan.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Man utgår ju alltid från att den här öde ön ligger jättelångt bort. I så fall skulle jag nöja mig med att ta med mig ett vältankat flygplan.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Med tanke på ovanstående svar, så får det bli en pilot som får flyga mig hem. Det räcker så.

Har du något motto/citat/ordspråk?
Har inte direkt något motto som jag tänker på när jag kliver upp på morgonen. Men jag vill inte passa på denna fråga, så jag googlade upp ett Edison-citat som jag gillar:
“To have a great idea, have a lot of them.”

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Under andra halvan av 90-talet infördes ju rött kort för matchstraff. Jag jobbade på Upplands Innebandyförbund vid den tiden och observerade ett ganska komiskt missförstånd mellan en ledamot i Domarkommittén och en kanslimedarbetare.

DK-ledamoten hade fått i uppdrag att kontakta kansliet som skulle ta fram röda, laminerade kort att distribuera vid nästa domarträff. DK-ledamoten hade kommit fram till ett lämpligt format. Dilemmat var att han inte tittade på centimeterskalan på sin linjal, utan på tumskalan…

Kanslimedarbetaren tog emot beställningen och satte genast igång att laminera och klippa ut de röda korten. De blev ju inte skräckinjagande stora om man säger så. Jag skulle gissa att korten höll ett format på ungefär 3x4 cm. Förhoppningsvis var det inga närsynta spelare som fick matchstraff den säsongen!

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
Ha kul!


*****

Brage fixade nytt kontrakt i Superettan idag. Härligt!

Bra för dalafotbollen.

Och min polare Gurra verkar ha gjort en bra match. Igen.

*****

IBF Faluns damer hade Djurgården (f.d. Balrog) på gaffeln, men kunde inte hålla i.

Men de verkar vara på rätt väg i alla fall.

*****

Nu ska jag ta en Bacardi Breezer.

Tropical Mango.

*****

Kvällens låt: Vintersaga – Monica Törnell

*****

Det är bara idioter som aldrig ändrar sig
/Nordström/

Inga kommentarer: