fredag 8 oktober 2010

Innebandylegender 35: Roger Jonsson


Men först:

Nostalgiska innebandygrejor.

Det första Kevlarskaftet. Från Unihoc.

*****

Härlig seger för IBF Faluns herrar, 7-3 borta mot Helsingborg är starkt jobbat.

*****

Och äntligen har de amerikanska ägarna sålt Liverpool.

Till en annan amerikan.

Suck.

*****

I morgon är det fredag. Fasen vad veckorna går fort. Bara tre dagar tills gumman kommer hem från Grekland. Skönt.

*****

Igår var ju Peter "Lillis" Wallin från Mora kvällens Innebandylegend. Då passar det väl bra med att köra en "moring" till ikväll (läs i natt, klockan är snart halv två...).

Roger Jonsson.

En av de klokaste och bästa tränarna genom tiderna i Dalarna. Jag har känt Roger länge. Nästan tjugofem år.

På den gamla goda tiden var han både en bra målis och domare. Och en mycket trevlig person.

Alltså: Dags för Jonsson.

*

En liten parentes bara:

Jag har ju facebookat eller mailat ut frågorna till alla som är med i denna lilla eminenta serie. Alla har svarat via mail eller Facebook.

Men inte Roger. Idag fick jag svaren.

På posten. I ett kuvert. I det låg ett handskrivet papper med svaren på.

Härligt med människor som vägrar erkänna att vi är inne i dataåldern.

*****

Innebandylegend nr 35: Roger Jonsson


Vilket är ditt fullständiga namn?

Roger Agne Jonsson.


Har du något/några smeknamn?

Jonsson, men det försvinner mer och mer.


När och var är du född?

Falun, 1966.


Hur och var bor du idag?

Villa i Mora.


Har du någon familj?

Ja, gift, tre barn.


Vad kör du för bil?

Ford Mondeo.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Social linje, läste upp till 3-årig ekonomisk.


Vad arbetar du med idag?

Jag jobbat på OKQ8 i Mora.


Har du några fritidssysselsättningar?

Innebandy och jakt.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Jag tränar KAIS Mora IF:s damlag i elitserien.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

När jag började min tränarkarriär i slutet av 80-talet så tog jag mycket av Janne Matsson (innebandy) och Tommy Sandlin (hockey).


Vilken är din moderklubb?

Mora IBK. Var med och bildade föreningen.


Har du spelat i några andra klubbar?

Mora IBK, KAIS.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Målvakt.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Lyhörd, övertygande, vill att det händer saker.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Domare, tränare.


Har du några meriter?

Som aktiv två stycken fjärdeplatser i SM. Som tränare ett silver med dalalaget P15, ett brons med dalalaget P17, tog upp KAIS damer till elitserien, har fört KAIS damer till tre raka SM-slutspel.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

När Moras killar spelade den första matchen i Unihoc Arena (dåvarande Ryssahallen).


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Att få vara på plats i Tjeckien och få se Jonas Svahn och Alex Hallvars göra landslagsdebut i U19, två killar som jag tränade i nästan tio år.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Jag spelade hockey i Mora IK tills jag var 18 år.


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Pass.


lag: Liverpool, Mora IK.


semesterort: Idre, Marmaris (Turkiet).


film: Trainspotting, Braveheart, Midnight Express.


TV-serie: 24, Seinfeld.


70-talsprogram: Blixt Gordon.


80-talsprogram: Hemliga Armén, Tipsextra.


90-talsprogram: Tipsextra, familjen Macahan.


bok/författare: Sfinxen, Sven-Göran Eriksson.


färg: Röd, förstås (KAIS, Liverpool)


mat: Lasagne.


dryck: Öl, Ramlösa.


artist: U2.


låt: Bohemian Rhapsody (Queen), One (U2).


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Min fru - ser henne så sällan - , yxa och vatten.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

Micko Holback, Göran Lindén och brorsan.


Har du något motto/citat/ordspråk?

Det är inte den som har bollen om bestämmer vart den tar vägen utan det är den som inte har den.


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

När KAIS damer låg i ettan skulle vi möta Vänersborg borta. Vi skulle sova på vandrarhem och vi skulle givetvis ta med oss sänglinne.

Min tränarkollega Micko Holback skulle bädda sin säng. Då upptäckte han att han fått med sig gardiner i stället för sänglinne.

Söta gardiner som har hängt i hans barns rum. Dom var blåa med hundar på.


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Nej…


*****

Minns en gång när jag och Peter "Linken" Lindqvist blev kallade (tror det var Lillis som tog ut oss) till distriktslagsuttagning för seniorer i Mora. Som enda division 2-spelare tror jag. Det var nån från Vikarbyn, nån från Boda, nån från Digers och massor från KAIS, Mora IBK och Pintorp. Och så vi då.

Vi var ju ganska gröna, men då tog Roger hand om oss. Vi fick bo hemma hos honom. Linken hade dock sin flickvän med sig, så jag fick sova i vardagsrummet. På golvet under soffbordet. Varför jag sov där har jag ingen aning om. Men snällt av Roger var det i alla fall.

Minns också att legenden Greger Fyhr från Vikarbyn åkte till samlingarna från Stockholm (där han jobbade) i nån gammal skruttig Amason. Varje gång.

*

Har skrivit om det minst en gång förr i bloggen, men det är så roligt:

Rogers knäskydd luktade väl...sådär gott.

Mellan träningarna i St Mikaelsskolan skulle vi åka och äta på Orsa Stadshotell. Där vi för övrigt glömde kvar landslagsbacken Göran Spännar vid ett av tillfällena. Han skulle köpa snus på Ica eller nåt och då råkade vi åka ifrån honom.

Nåja, ett visst svinn får man räkna väl med.

Dock kunde Roger inte ha knäskydden i bilen pga lukten.

Det löste han galant.

Genom att tejpa fast dom uppe på motorhuven.

Fantastiskt roligt.

*****

Nu MÅSTE jag gå och lägga mig. Utan att hänga tvätt. Eller läsa. Eller något annat.

*****

Kvällens låt: Don't stop believin' - Journey

*****

När flugorna sover bättrar spindeln på sitt nät
/Nordström/

Inga kommentarer: