torsdag 21 oktober 2010

Innebandylegender 46: Koppen


Men först:

Barbie-que


*****

Idag kom köket!

Ligger i garaget och väntar. Ikväll har vi plockat bort de sista gamla överskåpen och jag har tagit bort alla golv- och taklister. Nu ska det monteras och skruvas, och i helgen ska det målas.

Nästa fredag ska allt vara klart för uppsättning.

*****

Gyrots dotter (se gårdagens blogg), Agnes 3 år, kom med en ny gåta, denna gång inte lika svår.

Vilket djur har lång hals och långa ben och är så här liten (måttar ca 5 mm mellan tumme och pekfinger?

En jätteliten giraff.

Underbart. Igen.

*****

Innebandylegenden ikväll är en legend på många sätt.

Han har varit med länge, ända sen den gamla goda tiden.

Han är en duktig tränare.

Han är god vän med min bästa vän, mannen-myten-målvakten-galningen Tom Wester.

Han är mycket musikalisk.

Han är oerhört rolig.

Han är, som sylten och grädden på pannkakan, även en mycket bra (och fantastiskt rolig) bloggare. En av Super-Six (de övriga är Mäster Limmet, Gratjova, Capello, Ingrid och GittanG).

Det enda negativa skulle väl vara att han lurade mig rejält en gång när han ringde och sa att han var från InnebandyMagazinet. Och jag kopp-lade inte. Fult gjort.

Eller att han är AIK:are.

Nåja, nog tjötat, här kommer exilörebroaren, numera goa gubben Koppen!

*****

Innebandylegend nr 46: Koppen


Vilket är ditt fullständiga namn?

Mikael Claes-Jonny Lindqvist.


Har du något/några smeknamn?

Koppen.


När och var är du född?

Född i Örebro på tidiga 70-talet.


Hur och var bor du idag?

I Beverly Mölndal.


Har du någon familj?

Emil 7 år. Ebba 4 år. Men funderar på att utöka den med en modell.


Vad kör du för bil?

Ingen.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

2-årig Ekonomisklinje.


Vad arbetar du med idag?

Idag jobbar jag på Renew Group.


Har du några fritidssysselsättningar?

Blir lite gitarr då. Annars försöker jag att träffa polarna så mycket som det bara går.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Inget lir nu. Men jag skulle lätt platsa i dom flesta lagen.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Absolut. Bland lirarna får man väl säga Magnus Augustsson. Tränarna Magnus Löwdal.


Vilken är din moderklubb?

Ladugårdsskogen IBK.


Har du spelat i några andra klubbar?

KFUM Örebro, Pixbo Wallenstam. Mölndal. Balltorp. Lindome.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Alltid på sniken.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Toksnabb med ett lamt skott.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Tränare i SSL. Nu i Elitserien.


Har du några meriter?

Ett SM-guld och 5 SM-brons.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Guldet så klart. Tänk Er själva att få jubla efter 35 minuters sudden i en SM Final. Helt sjuk match som kunde ha slutat hur som helst. Balrog var riktigt bra. Precis som oss.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Oj. Måste vara alla goa sköna lirare som man har träffat genom åren. Innebandyn har gett mig hur mycket som helst.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Fotboll och Handboll.


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Engelsk Fotboll.


lag: West Ham.


semesterort: Örebro.


film: Baksmällan.


TV-serie: Såpor.


70-talsprogram: Agaton Sax.


80-talsprogram: Dallas.


90-talsprogram: Schlagerfestivalen.


bok/författare: Offside.


färg: Lila.


mat: Skräp.


dryck: Cola.


artist: Winnerbäck (Gud). Tom Wester (Prins).


låt: Elden.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Gitarren, telefonen, datan.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

Hmm. Winnerbäck, Bono, Laleh.


Har du något motto/citat/ordspråk?

Varför göra något som man kan skjuta upp till morgondagen.


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

När jag tränade Älvstranden så hade jag många sköna killar i laget. Bland annat så hade jag Gustav Mörn i laget. Gurra kom alltid högt upp i utvisningsligorna. När vi på en träning tränade PP och Boxplay, kom Gurra fram till mig och frågade: Koppen, varför är inte jag med i nån box? Jag kollade på honom och sa: Men för fan Gurra, det är ju du som alltid är utvisad! Gurra kollade på mig och sa: Det har du fan rätt i.

Eller när jag dagen innan SM-finalen 2002 hamnade i samma hiss som Balrogs tränare Mika Packalén. Vi bara tittade på varandra. Vi hälsade inte ens. Ingen av oss sa ett enda ord. Varför? Ingen aning. Kanske var vi nervösa båda två. Men sjukt kul nu. Kan säga att den hissfärden kändes som en timme. Märklig situation.

Eller i Båstad i år. När en domare (som såg till så att jag blev avstängd förra säsongen, efter att jag sagt några mindre bra ord till honom och hans kollega) kommer fram och säger. "Tack för senast". Sånt gillas. Skönt med humor.


Martin Dahlgren efter en förlust...
"Kommer jag inte imorgon har jag slutat. Hej då".


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Pass.


*****

Koppen när han solat:

Koppen när han är kissnödig:

Koppen när han varit i Gränna:

Koppen på påskafton:

*****

Jag älskar att Koppen hade massor av anekdoter.

*****

Högtidsstund för frugan: Nya avsnitt av Criminal Minds.

*****

Nu ska jag äta en grov, inte så god macka med några frön på.

****

Kvällens låt: Nu är alla små stjärnor - Lars Winnerbäck

*****

Den som jagar två harar fångar ingen
/Nordström/

1 kommentar:

capello sa...

F-n du är ju grym...
Jag läser alltid din logg, otroligt underhållande ...
Avslutningen med kopparna är oslagbar, jag tokgarvade själv mitt i natten...
Kolla min blogg duellen idag ...
ciao