måndag 18 oktober 2010

Innebandylegender 43: Christer Olsson


Men först:

Hästkorv.

*****

Oj vilken lektion KAIS Mora IF fick i kvällens TV-match mot Täby. Det är lite synd om killarna faktiskt. Hoppas dom orkar hålla ut. Förhoppningsvis kan det börja ramla in lite poäng efter jul. Det fanns ju vissa tendenser i den första perioden i alla fall. Jag håller alla mina tummar allt jag kan för dom.

*****

Kvällens Innebandylegend är även han en man som varit med nästan från början. Jag har träffat Christer Olsson i många sammanhang. Jag har spelat mot honom någon gång, jag har dömt honom flera gånger och vi har varit med på rätt så många träffar och möten med SIBF och annat tillsammans.

Christer har blivit Årets Spelare och har varit förbundskapten. Är mycket seriös som tränare och förbundsman och har betytt väldigt, väldigt mycket för utvecklingen av innebandyn i Sverige. Klok och listig.

Mina damer och herrar, en av de bättre, förmodligen den bäste, örebroaren i svensk innebandy.

*****

Innebandylegend nr 43: Christer Olsson


Vilket är ditt fullständiga namn?
Erik Christer Olsson.

Har du något/några smeknamn?
Olsson

När och var är du född?
Föddes 1965 i Örebro.

Hur och var bor du idag?
Hus strax utanför Örebro i ett område som heter Lillån (för övrigt en stark innebandyort för ungdomar
J).

Har du någon familj?
Fru och tre barn, hund, häst, kaniner, fiskar samt husmöss, ha ha.

Vad kör du för bil?
Volvo V70.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Gick målarlinje men fick slutat tidigt i arbetet på grund av ryggproblem.

Vad arbetar du med idag?
Eget konsultföretag inom återvinning med 4 anställda, håller även på att starta upp en ny verksamhet inom sport och event tillsammans med en kollega. Vi vill höja upplevelsekänslan på idrottsarrangemang runt om i Sverige.

Har du några fritidssysselsättningar?
Förutom familjen och arbetet så är det fiske jag brinner mest för.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Jag är sedan många år periodare, när byxorna spänner för mycket brukar jag återuppta innebandyträningen tillsammans med ett ”gubbgäng”. Det känns skönt att vara junior igen ha ha, det är många ”gubbar” som gillar att trycka upp en i ribbstolarna. Det är hur häftigt som helst att spela på en liten plan med den enda regel, inga mål över halva…
Har inför denna säsong avslutat en 4-års period som ordförande i Örebro Läns Innebandyförbund, nu ska jag satsa på jobbet men verkar i länets utbildningskommitté. I övrigt så tränar jag min grabb Eriks 03 lag, teknik & lek…


Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Absolut, min första riktiga innebandytränare Thomas Ragnarsson. En fantastisk människa som blivit min vän genom åren, han har en underbar pedagogik som jag försökt fånga genom åren.

Vilken är din moderklubb?
Viby Sportförening (första klubben i länet) som sedermera blev KFUM Örebro.

Har du spelat i några andra klubbar?
Inte i direkt elitsatsning men några småklubbar blev det när jag satsade på tränarkarriären.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Typisk forward, målskytt.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Målskyttet var min styrka och min svaghet var att jag ofta blev onödigt irriterad på domare som inte kunde regelboken till 100%.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Oj vad svårt, jag tror jag gjort det mesta så som tränare, ordförande, tävlingskommitté, utbildningskommitté, ledamot mm.

Har du några meriter?
Jag är oerhört stolt över att ha spelat världens första innebandylandskamp och ha blivit vald till årets spelare (även om det var på forntiden ha ha). Förbundskapten i Sverige, Singapore och förbundstränare för Norska damlandslaget. Internationell instruktör från 1991, har även jobbat heltid med elitutveckling och utbildning inom SIBF i 5 år.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
När vi slog Pixbo på bortaplan i ett kval till slutspelet, vi vann med 13-5 (om jag kommer ihåg rätt). Vår femma gjorde 11 mål och Pixbo bytte målvakt tre gånger. Man kan säga att vi hade sagolik utdelning…

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
Utan tvekan Globen VM första gången när Sverige vann mot Finland. Att på den tiden få uppleva 15000 personer på en innebandymatch kändes helt overkligt.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
O ja, fotboll var min andrasport till de flestas förtvivlan
J. Jag har även varit målvakt i handboll och testat de flesta idrotterna i lagspel.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Fotboll och poker.

lag: Man U.

semesterort: Kho Lipe (Thailand), fantastisk strand och fint vatten.

film: Hajen.

TV-serie: 24.

70-talsprogram:
Marve Fleksnes (Norsk komediserie) helt galen gubbe. Jag träffade flera år senare en norsk som var granne med Marve, han tyckte inte han var rolig alls. De hade en natt suttit och spelat poker och behövde en ny kortlek, de gick till grannen Marve och ringde på dörren vid 03-tiden. Han blev skitsur och slog igen dörren mitt framför näsan på de berusade grannarna. De spelade vidare till 05.30 och 06.00 ringde det oavbrutet på dörren, där stod Marve och sa ”jag hittade en kortlek” med ett stort smile, ha ha.

80-talsprogram: Mot alla vindar med John English i huvudrollen, kanonserie vill jag minnas.

90-talsprogram: Seinfeld.

bok/författare: Da-Vinci koden, Dan Brown.

färg: Marinblå.

mat: Fläsk och bonnsås.

dryck: Wisky.

artist: Det får bli en grupp, Eagles.

låt: Hotel California i versionen från liveinspelningen när de återförenades, vilken häftig start…

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Snus, kudde och fiskespöet (om jag räknar bort familjemedlemmar).

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Pernilla Wahlgren, så jag får det roligt och någon som kan sjunga för mig. Mat Tina så jag har någon som kan laga till fisken jag fångar. Anna Anka, det brukar alltid bli någon som blir utanför och hon är det redan när vi kommer dit. Perfekt att ha någon att klaga på.

Har du något motto/citat/ordspråk?
Skjut lågt.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Jag tycker att en rolig situation är när jag blev uttagen i första landslaget. Vi hade varit och spelat ett kval till SM slutspel och dåvarande förbundskapten Stefan Kratz var där. Tydligen tyckte han att jag var en kille för landslaget. Jag själv som knappt visste att det var ett landslag på gång blev rätt förvånad när det ringde i telefonen veckan efter. Jag svarade och i andra änden så var det en person som presenterade sig med namn och frågade; - är du killen med toapapper i brallan! Va tänkte jag, sedan kom jag på att jag spelade matcherna magsjuk och hade för säkerhets skull lagt ganska mycket papper i brallan ifall det skulle hända en olycka. Det var lite underligt men fantastiskt kul såhär efteråt.

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Det var länge sedan jag var känd men det är kul att många läser om innebandy vilket stärker idrotten och för den framåt. Dela gärna med er om bra innebandybloggar till så många som möjligt.


*****

Och sen:

Pang-kaka.

*****

I morgon ska jag till tandhygienisten.

Blä.

Men hellre förekomma än förekommas.

*****

Nio dagar.

Inga chips, inget godis. Inget fikabröd på jobbet. Ingen pizza eller annat slafs. Inte ätit efter kl tio på kvällen. Sprungit fyra gånger. Situps och hantlar varannan dag ungefär.

Bra start.

*****

Nu ska jag hoppa in i duschen, sen blir det nog lite läsning i den senaste sänglektyren, Ann Cleeves' Rött Stoft.

*****

Kvällens låt: Ack, Sundbyberg – Oskar Linnros

*****

Värden indelas i människor som gör saker – och människor som får äran
/Nordström/

2 kommentarer:

capello sa...

hej nordström, bra bloggat ...
Olsson är kung ...
ciao

Per Nordström sa...

Grattis Rune!

Du har lyckats kommentera! *ler*

Ciao

/P