onsdag 20 oktober 2010

Innebandylegender 44 och 45: Magnus & Martin


Men först:

Ni vet där otroligt fjantiga programmet - fullt i (låg) klass med Baren, Villa Medusa och andra liknande - Big Brother.

Där det gäller att vara så konstig som möjligt, där dom flesta gör sig till och där TV hjälper till att skapa människor som är fel fast rätt just där. Där människor kan bli kändisar och pseudostjärnor genom att vara så stora idioter som möjligt (Robinson-Robban till exempel, han måste ju ha blivit neurotisk och psykiskt störd på riktigt).

Jag har kommit på en idé, en (roligare) variant av Big Brother.

Big Striker.

Man låser in Zlatan Ibrahimovic, Christiano Ronaldo, Wayne Rooney och Fransesco Totti i ett hus i en vecka.

Undrar hur länge det dröjer innan första knäet, armbågen eller loskan kommer?

Eller ännu bättre:

Man låser in Zlatan Ibrahimovic, Christiano Ronaldo, Wayne Rooney, Fransesco Totti och EN boll i ett rum.

Det skulle nog bli roligt.

*****

Nostalgiska innebandygrejor:

Målvaktsmask.

Eller rättare sagt Speedwaymask.

När lagen om tvång på ansiktsskydd för målvakter kom 1989 stod målvakterna i (verkligen) precis vad som helst.

Dessa var dock rätt så populära och vanliga (!).

*****

Jocke Jonsson, alias Gyrot, reklam-, TV-, radio-, innebandy(lite)- och blogglegend, har två döttrar.

Den ena, Agnes 3 år, hade tydligen berättat sitt livs första gåta:

Vilket djur har inget huvud och inga ben?

Ett låtsasträd.

I'm lovin' it!

*****

Kvällens Innebandylegend blir faktiskt kvällens Innebandylegender.

Eftersom dom arbetat länge ungefär samtidigt i svensk innebandy (och betytt oerhört mycket för den!) och båda hade glömt av att skicka in svaren till mg och sen gjorde det samtidigt så tänkte jag att jag kan köra en duo ikväll.

Magnus & Martin.

Låter nästan som en popgrupp från 90-talet.

När sedan båda börjar på M, och båda nästan är från Danmark, och båda har bytt efternamn så var det liksom klart att köra båda samtidigt.

Fantenberg & Wolmhed.

Det lät ju som en popgrupp från 80-talet.

Två hjärnor är bättre än en (även i det här fallet, trots allt).

Skämt åsido, dessa två herrar är roliga, trevliga och har en mycket stor del i innebandyns utveckling och organisation. Jag är stolt över att känna och ha jobbat med dessa.

Så här kommer dom, Magnus & Martin!

*****

Innebandylegend nr 44: Magnus Fantenberg


Vilket är ditt fullständiga namn?
Magnus Hans Martin Fantenberg (fd Pehrson)

.

Har du något/några smeknamn?
Pehrson (!).

När och var är du född?
17 juni 1969 i Kallinge, Blekinge.

Hur och var bor du idag?
Vällingby.

Har du någon familj?
Fru, två barn, två katter.

Vad kör du för bil?
Kia Cee’d.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Livsmedelsteknisk (kock), två uppsatser från civilekonom och internationell samhällsvetare.

Vad arbetar du med idag?
Förbundschef på Svenska Badmintonförbundet.

Har du några fritidssysselsättningar?
Huset, familjen och golf.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Nej, ingenting sedan jag slutade på Svenska Innebandyförbundet.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Nja, egentligen inte.

Vilken är din moderklubb?
Kallinge IBF.

Har du spelat i några andra klubbar?
Ingelstad IBK och Teleborgs IBF.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Center, med kilona back.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Styrka: spelförståelse och passningsspelet.
Svaghet: (o)snabbhet.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Oja, allt! Ordförande i förening och distrikt. Domare på hyfsad nivå en gång i tiden. Tävlingskonsulent, administrativ chef, generalsekreterare, tävlingschef och ekonom på förbundskansliet.

Har du några meriter?
Va?
SM-guld som överledare för Smålands flickor 15…räknas det?

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Kvalmatcherna till riksserien mot Onsala…kan ha varit 1991 eller 1992.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
VM 1996 är svårslaget.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Gjorde några ungdoms- och juniorår som fotbollspelare och bangolfspelare.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy):
golf, badminton.

lag: Arsenal och Öster.

semesterort: Turkiet (all inclusive).

film: Återstoden av dagen.

TV-serie: Coupling.

70-talsprogram: Oj, fem myror kanske…

80-talsprogram: Oj igen, M*A*S*H minns jag att jag följde slaviskt…kan vara en 70-talsserie?

90-talsprogram: c/o Segemyhr.

bok/författare:
Stieg Larsson, Åsa Larsson.

färg: Svart.

mat: Vällagad fisk är förbannat gott.

dryck: Rosévin.

artist: Bo Kaspers Orkester.

låt: Alphavilles Forever Young är världens bästa låt.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Nässpray, cerat och Treo.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle jag du ta med till dig samma ö?
Bo Kasper Sundström, Olof Palme och Lennie Norman.

Har du något motto/citat/ordspråk?
Vill man så kan man.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Ja, det skulle vara om du har sparat det där avslutningstalet* från SDF-konferensen på Finlandsfärjan.

Måste varit 99-00-01 nånting.


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga alla bloggläsare ute i landet?
Ja, det har jag. All vi/ni som håller på med innebandy ska veta att innebandyn har organisatoriskt kommit mycket längre än vad vi/ni tror. Jämfört med många andra idrotter är vi långt före och rent av förebilder. Men det är vi sena med att tala om och visa upp. Var stolta över att ni håller på med innebandy!


*****

Innebandylegend nr 45: Martin Wolmhed


Vilket är ditt fullständiga namn?

Lars Martin Wolmhed.


Har du något/några smeknamn?

Under min uppväxt kallades jag för Gåsen (då jag trodde min födelsedag var den 11 november Mårten Gås dagen – dock fyller jag år den 10 november på Martindagen) .


När och var är du född?

10 November 1965 på Södertälje lasarett (växte upp i Tullinge utanför Stockholm).


Hur och var bor du idag?

Lägenhet (3:a på 85 kvm) i Oskarshamn.


Har du någon familj?

Inte just nu (Fast min BMW har nummerplåten FRU 724, så jag är lite gift).


Vad kör du för bil?

Mycket hyrbil ;) Porsche 911 -09 (modell 997 generation 2), BMW 335i Coupe –07.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Gymnasiet: 4-årig Teknisk linje med inriktning på maskiningenjör.

Högskola: Arbetsmiljöingenjörsutbildning.


Vad arbetar du med idag?

Arbetsmiljöingenjör på ABB AB i Figeholm (tillverkar isolationsmaterial till transformatorer – världsledande på vår produkt).


Har du några fritidssysselsättningar?

Förutom Innebandy så tycker jag om att shoppa, resa, lyssna på musik (& gå på konserter), titta på film/TV-serier & hänga med vänner. Stundtals lägger jag också ned en del tid på min Märklinjärnväg .


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Spelar idag bara med kompisar på mindre plan någon gång i veckan när jag är hemma.

Rent Innebandymässigt så har jag just nu följande huvuduppdrag:

Svenska Innebandyförbundet (kom med i styrelsen 1996 och är vice ordförande sedan 2006)

Internationella Tävlingskommittén RACC (kom med i kommittén 2002 och är vice ordförande sedan 2004).

Smålands Innebandyförbund (kom med i styrelsen 1990 och är ordförande sedan 1994.)


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Kanske inte förebild på det sättet mer idoler vilka är följande tre spelare: Janne Vaara, Conny Svensson och Mikael Gunnarsson. Vilket idag är extra kul då jag regelbundet träffar dessa via deras nya roller i landslags- och klubbverksamhet.


Vilken är din moderklubb?

Oskarshamns IK (numera Craftstadens IBK).


Har du spelat i några andra klubbar?

Nej.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Målvakt.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Min styrka som innebandyspelare var ’närspelet’ rent spelmässigt och viljan att alltid vinna.

Min svaghet som innebandyspelare var långskott (vilket troligtvis berodde på att jag envisades med att använda glasögon med ’fel styrka’ under många år).


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Jag har nog haft nästan alla positioner man kan ha inom innebandyn.


Har du några meriter?

Egentligen inte…fick ett antal priser för bästa målvakt i några turneringar och som lag deltog vi i princip alltid i toppstriden i seriespelet under de år jag spelade, så jag har varit med och kvalat till högsta serien det året när Karlskrona gick upp.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

När vi vann serien och gick till kval mot Karlskrona (för att komma till högsta serien) – tyvärr förlorade vi kvalet, men den gruppdynamiken som laget hade under den säsongen var fantastiskt att uppleva.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

När Sverige tog VM-guld i Hartwall Arena 2002. Att slå Finland i deras hemmaborg inför 10 000 enögda finska supportrar som gjorde allt för att stötta sitt lag var fantastiskt och det ska bli enormt roligt att få uppleva samma stämning igen i december. Utöver detta så finns de bästa minnena i samband med alla de distriktslags-SM som skett genom åren.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Utövat och utövat….jag cyklade mycket på 80-talet och spelade en hel del tennis på 90-talet.


Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Fotboll (och Formel 1 - som enskild tävling följer jag alltid Tour de France)


lag: Fotboll - Werder Bremen, Roma, Barcelona & Liverpool (lite tungt just nu om man tittar till tabellplaceringarna)


semesterort: Lido di Jesolo (utanför Venedig) – storstad (Berlin) – Bästa shoppingstad/land (Singapore)


film: Gillar Wallander, Beck, James Bond – som enskild film får jag nog välja Pulp Fiction (för att jag genom hela filmen blev överraskad gång på gång, vilket inte är så vanligt).


TV-serie: Dexter, Weeds, Lie to me, Cougar Town.


70-talsprogram: Snobbar som jobbar.


80-talsprogram: Falcon Crest.


90-talsprogram: Beverly Hills.


00-talsprogram: OC, Gilmore Girls.


bok/författare: ’Dans med döden’ av Jeffrey Deaver. Läser normalt allt med Anna Jansson, Mari Ljungstedt och Camilla Läckberg.


färg: Röd.


mat: creps med skinkstuvning (tycker även om ostfondue)


dryck: Coca Cola i glasflaska


artist: Nuförtiden – Kent, Paramore, Lifehouse, Jimmy Eat World, Muse, Placebo, Anberlin, Armor for Sleep, Cute Is What We Aim for, Dashboard Confessionals, Breaking Benjamin, 30 seconds to Mars, Juli, Luxuslärm & Fall Out Boy. Favoriter som hängt med ett tag: Smashing Pumpkins, Reeperbahn, Pearl Jam, Radiohead, Ligabue & Coldplay


låt: Svensk: Halka (med Kent) Utländskt: 1979 (med Smashing Pumkins)


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Nått att göra upp eld med, Machete och en madrass/kudde


Vilka tre personer (inte familjen) skulle jag du ta med till dig samma ö?

Billy Corgan (för att alltid ha möjlighet att höra Smashing Pumpkins underbara låtar), Charleze Theron och Anton Schön (för att han är min bästa vän).


Har du något motto/citat/ordspråk?

Vinna eller dö – det finns inga andra alternativ.


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Det finns massor, men de flesta är av det slaget att man måste ha varit med för att uppskatta det roliga


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Att trots all teknik inte glömma bort att leva i verkligheten då det personliga mötet och upplevelsen alltid är bättre än en skärm…


*****

Lite roligt: Martin är den enda hittills som lagt till en egen fråga: 00-talsprogram.

*****

Mitt första möte med Martin tror jag var i Fagersta när jag och ärade broder Håkan dömde distriktslags-SM för J17 och Martin var en entusiastisk hejande och kanske nååågot partisk ordförande i Smålands IBF.

*Och talet Magnus pratar om var ett (numera) berömt tal som jag snodde ihop och avslutade en tre dagars konferens för SIBF- och distriktsförbundsandställda i Stockholm/Åbo med till stort jubel. Ni som känner mig vet att det var ganska fullt med humor, ordvitsar och små gliringar.

Vi hade för övrigt vansinnigt roligt på alla de där konferenserna på den tiden. Och dessutom fick vi en massa gjort.

*****

En av mina yngre Facebookvänner, Emelie Tinnerholm, glad och pigg Sundbornstjej hade skrivit något väldigt bra på sin statusrad:

"Man måste satsa för att vinna, man måste lysa för att synas, man måste leva för att lyckas."

Vackert. Klokt.

*****

Nu väntar dusch, tvätthängning, tedrickning och kanske lite köksrivning. I morgon kommer det nya köket!

*****

Kvällens låt: Touch of Paradise – John Farnham

*****

Den som talar illa om andra i din närvaro talar illa om dig i din frånvaro
/Nordström/

Inga kommentarer: