fredag 8 februari 2008

Vad heter du?

Under Falu IBK-tiden spelade man med en hel del härliga lirare. En av dessa var en herre vid namn Anders Stenberg. En fotbollspelare och gammal klasskompis till mig som jag lyckades lura med. En riktig slitvarg och lagspelare, inflyttad till Falun från Vittangi långt uppe i mörkaste Norrland. Och ganska så underfundig.

Under en turnering i Mora (klassiska St Mikaelsspelen) mötte vi ett riktigt legendlag, Tomasgårdens IF från Västerås. Anders ställer upp för tekning och följande konversation utspelar sig:

- (Anders) Tomasgården, var kommer ni ifrån egentligen?
- (motståndare) Ööh... Västerås..

- (Anders) Jaha. Hur länge har du spelat innebandy då?
- (motståndare) Ööh, fem år. Men ööh, nu har jag inte tid med det här.

- (Anders) Ojdå, själv har jag spelat bara i två år. Vad heter du?
- (motståndare) Ööh, nej, lägg av nu.

Domaren blåser igång matchen.

Anders vann tekningen.

*****

Det Anre Bikey i Kamerun gjorde i semifinalen mot Ghana i Afrikanska mästerskapen är, utan konkurrens, det mest idiotiska jag nånsin sett i hela mitt liv. Och då har jag ändå levt i över 40 år.

Kan nån förklara för mig varför man knuffar ner en sjukvårdare som håller på med ens egen lagkamrat i 91:a minuten, och därigenom gör så att man missar sitt livs kanske enda möjlighet till att spela en stor final?

*****

Det går tydligen nån film som heter Bee Movie som några av kidsen eventuellt skall se.

Undrar hur många getingar den fick i Expressen? Och vem har gjort soundtracket? Eric Gadd?

Nån av deltagarna i filmen borde i alla fall få pris för bästa biroll.

*****

En sak är jag faktiskt är jättebra på. Att fånga enkronor. Man lägger handryggen mot axeln, lägger upp ett antal enkronor på ovansidan av armbågen och sedan försöker man fånga dom med/i handen. Eller är bra, jag var i alla fall urjävlig på det när jag var en 15-16 år. Mitt rekord är 52 stycken. Försök slå det om ni kan. Och observera, man får inte använda sedlar...

Man brukar ju tala om vv=värdelöst vetande. Detta kanske går under avdelningen vk=värdelöst kunnande.

*****

Jag och brorsan har i stort sett aldrig varit osams. Det beror väl dels på att det skiljer nio år, men även på att vi alltid kommit väldigt bra överens. En gång blev han dock riktigt arg på mig, jag tror det var befogat för jag hade nog varit ganska dryg. Han sparkade helt enkelt till mig på smalbenet. Det hade väl i normala fall varit helt okej, om det inte hade varit så att denna händelse utspelade sig på 70-talet.

Och om han inte hade haft träskor på sig.

*****

Here comes John Blund! And he's coming fast!

*****

Game, set and match!
/Nordström/
*****

Inga kommentarer: